100 meter azijn zeiken

14 aug

14822730278_c9a37cb686_zIk doe het niet vaak, maar voor het optreden van Dafne Schippers vannacht had ik toch maar even mijn wekker gezet. Ik bedoel, kom op…alleen haar plaatsing voor deze finale was al historisch te noemen. En stel je nou voor dat….dan had ik dat niet willen missen.

En…omdat een half uurtje eerder ‘onze’ Ranomi de 50 meter vrij moest zwemmen, zette ik mijn wekker ruim op tijd. Terwijl ik wat restanten slaap uit mijn ogen wreef, zat ik klaar voor Ranomi en Dafne. Maar helaas. Dit werd niet de nacht zoals ik ‘m vooraf had bedacht. Had gehoopt.

Nee. Het werd één grote teleurstelling.

Niet veroorzaakt door de prestaties van de dames overigens hoor, het zat ‘m meer in de verslaggeving er omheen.

Terwijl in het zwembad de dames één voor één binnendruppelden, zaten in de studio vier mannen alvast volop voor te beschouwen op de race van Ranomi Kromowidjojo. Met Herman van der Zandt als aanvoerder, werd de medaille van onze zwemkampioene alvast geoogst. Klein detail…ze moest nog zwemmen. Iets met een beer en een huid, zeg maar. Nooit doen.

NOS: nogal onsportief stel

Wie de race heeft gezien, vannacht of in de herhaling, weet inmiddels de uitkomst. Het werd één grote loterij, waarbij het om honderdsten van seconden ging. Met een compleet onverwacht podium tot gevolg; geen enkele favoriete wist bij de eerste drie te belanden. De Deense dame die won zit volledig onder de blauwe plekken van het in haar arm knijpen, omdat ze nog altijd niet kan geloven dat dit écht gebeurd is. Natuurlijk had ik het graag anders gezien, maar het was hele mooie televisie. Totdat Ranomi (nog net niet door de NOS aan haar haren uit het bad getrokken) voor de camera moest verschijnen voor een interview. Ik vind eigenlijk dat ze daar met terugwerkende kracht alsnog een medaille voor mag krijgen.

Want mén, wat bleef die vrouw professioneel terwijl ze de ene na de andere suggestieve en kwetsende vraag op zich afgevuurd kreeg. De verslaggever in kwestie zadelde haar (let op: 30 seconden na een verloren race notabene!) op met het ‘slechte’ optreden van de totale zwemploeg, bleef maar zuigen en vragen waar het toch aan gelegen had. Ik weet niet hoor, twaalfhonderdste….ik denk dat als ze haar nagels niet had geknipt ze ‘gewoon’ had gewonnen. Na een interview van circa 2 minuten (dat voor mijn gevoel wel 1,5 uur duurde…ik had de man in kwestie allang een klap verkocht. Echt…) mocht ze eindelijk weg. En kon ze haar tranen de vrije loop laten. Wat. Een. Sportvrouw. In de studio ging de 100 meter azijn zeiken nog even door; er werd gezocht naar oorzaken en verbanden, er werd kritisch gesproken over het topsportklimaat in Nederland, maar nergens ging het handje in eigen boezem. Terwijl een groot deel van de teleurstelling nu juist zat in het verwachtingenmanagement van de NOS vooraf. Waardoor een sportvrouw van formaat nu door Herman van der Zandt gereduceerd werd tot….ja, tot wat eigenlijk? Het voelde voor mij in ieder geval niet goed.

Lang leve Gregory!

Maar goed, er was nog een troef! We hadden Dafne nog! Die zich op miraculeuze wijze (want écht menschen….je kwalificeren voor de finale 100 meter is een historische prestatie van formaat) had geplaatst voor het koningsnummer. Vooraf gaf Gregory Sedoc al aan, dat het moeilijk zou gaan worden. Dat we nergens op moesten rekenen, dat het loten van baan 9 best ongunstig was….maar ik geloof niet dat iets van zijn woorden doordrongen tot Herman. Na iets wat voor een lichtshow moest doorgaan, maar wat gewoon twee Brazilianen waren die iets creatiefs met knijpkatjes deden, kwamen de vrouwen de baan op. Dafne oogde sterk en ontspannen en ik voelde me maar wat trots om tussen al die topfavorieten dat ene, blonde, Europese koppie te zien. Geweldig toch? De race was voorbij voor je er erg in had en Dafne werd vijfde. Natuurlijk jammer (want het zou toch zo maar….), maar gewoon heel goed.

Ook zij kreeg vrijwel direct een microfoon onder haar neus geduwd en de teleurstelling was duidelijk van haar gezicht te lezen. Ook al is de 200 meter meer haar onderdeel, ze had zelf ook meer gehoopt. Tussen de regels door gaf ze aan dat er in de voorbereiding wat fysieke problemen waren geweest, maar ze liet ook DUIDELIJK blijken dat ze hier verder niets over kwijt wilde. Mede vanwege de concurrentie enzo. Zo duidelijk als het in de huiskamer hier binnenkwam, zo onduidelijk was het blijkbaar voor de verslaggever in kwestie, want hij bleef maar doorvragen. En dus liep Dafne, bij wie je de tranen achter de ogen voelde en zag prikken, op een goed moment maar gewoon weg. ‘Geïrriteerd’, aldus Herman in de studio. Nee Herman, zoiets heet geëmotioneerd. Onderdeel van topsport ook. Net als omgaan met druk die wordt opgelegd door op goud beluste presentatoren. Ga je schamen, man. Gregory gaf nog een uiteenzetting van alle complicerende factoren (geen excuus, volgens hem, maar het speelt wel mee) en benadrukte keer op keer wat een belachelijk goede prestatie die 5e plek sowieso was. Maar Herman wilde er niets van weten.

Vastbesloten om niet te genieten van sport an sich, maar alleen maar te focussen op prestatiedrang. Ik vond en vind het een aanfluiting van formaat. Als je het hebt over een topsportklimaat creëren in Nederland, begin dan eens met wat respect op te brengen voor de sporters die zich potdomme hebben weten te kwalificeren voor het hoogste podium. Want het is niet zo dat je de trein pakt richting Rio hè….er gaat nog wel een lange weg aan vooraf. Inclusief mediatraining gelukkig, want nogmaals….ik had er al een paar de kop ingeslagen denk ik.

Iets met prioriteiten…

Herman sloot de uitzending af met een fragment van de verliezende partij beachvolleybal van de Nederlandse vrouwen en concludeerde dat het niet zo’n goede dag was in Rio voor Nederland (en ik zwak zijn woorden nu enorm af). Dan ben je wat mij betreft pas echt ongeschikt om verslag te doen van de Spelen. En doe je zoveel mensen tekort….zoals de mannen die zich wel hebben geplaatst met beachvolleybal. Of Marit Bouwmeester, die nog voor de medalrace al verzekerd is van een zeilmedaille. Dan vergeet je voor het gemak even de bronzen plak van de Holland acht bij het roeien. En dan schoffeer je eigenlijk gewoon Elis Ligtlee, die volkomen onverwacht een gouden plak won op de Keirin bij het baanwielrennen.

Terwijl dat nou juist de mooiste medailles zijn, Herman. Die zonder verwachtingen vooraf. Het leverde bij mij in ieder geval kippenvel en natte ogen op, vooral toen Elis tijdens de huldiging luidkeels het Wilhelmus meezong. Prachtig.

Een huldiging die de BBC trouwens live uitzond en de NOS niet. Zegt wat mij betreft genoeg.

 

Bron foto: filip bossuyt

209 Reacties to “100 meter azijn zeiken”

  1. Dennis 15 augustus 2016 bij 12:04 #

    Wat een goede tekst. Ik heb het dan wel niet live gezien, maar toen ik het terug keek via de NOS-app, dacht ik ook: “Beste verslaggever, heeft u nog nuttige vragen ipv iemand die super gepresteerd heeft neer te halen en de grond in te stampen?”.

    Trouwens, de live-streams van de NOS kloppen ook niet altijd. Laten ze daar nu maar wat aan doen. Ik wou de wedstrijd van het vrouwen handbal kijken, kreeg ik de uitzending die ik op de tv kon kijken….. Erg jammer NOS.

    • Koos 15 augustus 2016 bij 15:53 #

      Yvette Kars is de schrijfster van dit artikel….

      • feetjeblogt 15 augustus 2016 bij 15:59 #

        Dat ben ik….Joop.nl heeft de blog doorgeplaatst

    • Armand 16 augustus 2016 bij 19:49 #

      Opvallend hoe stil NPO vanavond is over de pretsies van Naomi en Daphne. Maar ja dan zou de NPO zich ertoe verplichten die waardeloze interviews van die verslaggever wiens enige prestatie is de zoon zijn van Jan Stekelenburg doe WEL n goede verslaggever cq interviewer was. Maar ik vermoed dat Jeroentje beter past bij t SBS6-niveau van verslaggeving heden ten dage van de NPO.
      Mijn god, gaan ze Rutte bellen om zodoende Marit Bouwmeester met hem live in gesprek te filmen. Jammer hè NPO dat ze niet ging janken.

  2. eric verlegh 15 augustus 2016 bij 12:12 #

    Willen alle zogenaamde sportkenners en -liefhebbers hier die het hier over “Naomi” en “Daphne” hebben, 2 van de grootste super toptalenten die wie in dit land ooit hebben gehad, maar waarvan zij zelfs de vóórnaam niet eens goed kunnen overnemen (ze heten RANOMI en DAFNE !!) zich svp melden bij de nationale MEGAKNEUZEN-helpdesk? Wellicht behoedt men u daar voor het nog vaker in het openbaar afgaan als een gieter. Mijn dank is groot!

    • MEGAKNEUZZZZ 15 augustus 2016 bij 15:21 #

      Moet Erik Verlech niet met hoofdletters?😋

      • Rob 17 augustus 2016 bij 01:31 #

        🙂 🙂 🙂

  3. N.N. 15 augustus 2016 bij 12:15 #

    N.N.

    Het is niet toevallig dat wij de Olympische Spelen vooral volgen via de Belg, Duitsland en vooral BBC. Véel minder gesprekken en analyses en vaker ‘Sport in Beeld’. Het vooraf de kansen zéér hoog inschatten is nodig om zoveel quasi verslaggevers naar Rio te kunnen sturen van ‘onze belastinggelden’.

    • Ad Helmer 15 augustus 2016 bij 20:15 #

      Hier ben ik het 100% mee eens!!??

  4. Rob 15 augustus 2016 bij 12:31 #

    NOS belooft een samenvatting van de nacht, ’s ochtends om 0700 uur; halve finale 100 meter met Daphne? Niet gezien. Laat staan de andere halve finale met de overmacht waarmee Thompson won. Een voorbode van de finale. Dit is geen sportverslaggeving, NOS !

  5. Erik 15 augustus 2016 bij 12:39 #

    In Italie op 3 (!!) RAI zenders 24 uur per dag beelden, live en herhalingen van nagenoeg alle sporten. Bij het commentaar is positiviteit troef, zowel voor de Italianen als voor de tegenstanders. Meedoen om je kunsten te mogen vertonen, daar gaat het om. Geen seconden wordt er besteed aan de praatpoppen op een bank die het allemaal wel weten. De analyse gebeurt door de sporter zelf. Basta.

    • Magthumb 15 augustus 2016 bij 18:23 #

      Bij deze bevestigd! Voor de minder fortuinlijke onder ons, de tip aangaande BBC en Belgische zenders is zeker aan te bevelen.
      Yvette Kars, dank je wel voor dit artikel, ik herken de ergenis direct! M’n tenen kromde zo zeer van die NOS nietswetende bloedhonden dat ze bijna braken.

  6. Bertus 15 augustus 2016 bij 12:48 #

    Ik wordt meestal niet vrolijk van de NOS. Te vaak bezig met dingen die in het geheel niet in het programma stonden. Bijvoorbeeld aangeven dat je volleybal live uitzendt en dan keihard de wielerwedstrijden uitzenden. Niet slim. Ook het doorvragen van verslaggevers is een bron van ergernis, je kunt zien aan sporters dat ze geïrriteerd raken en dat moet een teken zijn dat je moet ophouden. Ik vind zelf niet dat de sport afglijdt, als je al kijkt dat 5 tijden in het zwemmen binnen een marge van 2 tiende van een seconde zitten zegt dat wel genoeg. Respect voor onze sporters, ook al halen ze niet altijd een medaille.

  7. Arno Leeuwerink 15 augustus 2016 bij 13:10 #

    Helaas kun je geen goed oordeel geven als je alleen de wekker zet, ik volg alle sporters en volg het 12 uur per dag (vakantie). Gisteren bij Henrie Schut gaven de zwemsters toe dat je 2 min na een zwem rit je wel de meest pure reactie krijgt zelfs Ranomi beaamde dat. Het sportklimaat in Nederland ligt op een laag niveau dus kun je ook niet meer verwachten dan dit. Het gaat in de sport om honderdsten, waarom wint Michael Phelps wel altijd op die paar honderdsten? Waarom wint Bolt wel op 8 honderdsten.

    De sporters die daar de hele nacht bij Herman zitten geven zeer goede uitleg (komen uit het desbetreffende team) en zeggen ook hoe kunnen zwemmers(sters) zo enorm terugzakken.We hoeven sporters niet te betuttelen, ze moeten keihard worden afgerekend op falen, zodat ze er een schepje boven opdoen met trainen (het zijn geen kinderen). Ik kan dit artikel feitelijk op vele punten bekritiseren door mijn sportkennis maar dat doe ik niet in alle details.

    Maar ik wil dit beeindigen met: Schoenmaker blijf bij je leest, hoe goed je het ook bedoeld. Wel ben ik met je eens laten we als Nederland blij zijn met iedere medaille maar een topsport klimaat hebben we niet, we zijn nou eenmaal geen Amerikanen maar een lief soft nederig volkje ook in de sport.

    • Fred 15 augustus 2016 bij 14:31 #

      Iets met appels en peren?

    • Timo Nieuwboer 15 augustus 2016 bij 17:41 #

      Blijf dan eerst zelf bij je leest Arno, we willen je met alle plezier een enkele reis Putin of Erdogan cadeau doen zodat jij heerlijk keihard kan worden afgerekend en de rest daar met zweepslagen, steniging en Russisch roulette worden ‘geholpen’ zichzelf te ontstijgen. Of je solliciteert bij je maten bij de NOS want daar ben jij overduidelijk geknipt voor.

    • Wim 15 augustus 2016 bij 17:59 #

      Met deze reactie heb ik geen affiniteit: het topsportklimaat is in mijn ogen goed tot zeer goed. Het verwachten, lees eisen, van medailles is hetgeen stoort.

    • WillemZ 15 augustus 2016 bij 18:10 #

      Wijsneuzige nachtkijker. Sommige mensen moeten gewoon slapen

    • Rob 17 augustus 2016 bij 01:39 #

      Wat een slappe reactie..
      Het is heel simpel, dankzij onze wereldtop sporters, zijn er sportprogramma’s.

      Niet dankzij de Azijn Zeikende commentatoren en sportverslaggevers.

    • anja 17 augustus 2016 bij 09:11 #

      akken.We hoeven sporters niet te betuttelen, ze moeten keihard worden afgerekend op falen, zodat ze er een schepje boven opdoen met trainen (het zijn geen kinderen). ………………..Arrogantie onder de sportjournalisten is hoog. Zo hier duidelijk aanwezig. Wie ben jij wel dat je het nodig vindt om de kijkers op te zadelen met je eigen wijsvingertje in de lucht? Een journalist hoeft niet te betuttelen of een sporter af te rekenen op zijn prestaties! Dat laat je maar over aan de kijkers. De journalist zit er om verslag te doen van wat er gebeurd in de sportwereld, laat de concluses en verdere analyses maar over aan de kijkers. Die Herman was een onbeschofte vlerk tegenover Dafne en Ranomi. Hij verpeste de sfeer die bij de geleverde sportprestatie hoort. Blijheid, teleurstelling, vreugde, verdriet………. laat het zn beloop en hou je bek . De kunst van het weglaten heet dat in de kunstwereld….

      • soulxteasers 17 augustus 2016 bij 12:40 #

        De essentie van topsport is volgens mij amusement. Wij willen smullen van prestaties, wow ervaren, genieten. En de essentie van tv is in eerste instantie ook amusement en vervolgens onze behoefte aan informatie en contact voelen met mensen die wij interessant vinden.

        De media en hun (sport)jounalisten spelen hierin een neutrale faciliterende rol, tenminste dat zou zo moeten zijn. Het draait niet om de verslaggevers en programmamakers, het draait om de mensen en gebeurtenissen waar zij verslag van doen.

        Wij zijn niet gediend met eenzijdig belichte berichtgeving en zitten ook niet te wachten om de mening van de vaak sensatiegeile en op macht beluste egotrippende jounalisten en presentatoren die van alles aan ons opdringen. Zaken worden ons als feiten gepresenteerd terwijl het meer en meer propaganda blijkt te zijn door te preken voor eigen parochie.

        Waren vroeger de dictators de volksmenners van onze aardkloot, tegenwoordig zijn het onze media die het volk trachten op te hitsen om blindelings subjectieve opinie te volgen. Opruiers en oproerkraaiers die de vakbondsbonzen nog doen verbleken.

        Het is hoog tijd dat er innovatie plaatsvind in tv maken en journalistiek. Ik wil weer echt amusement op de buis en goede objectieve informatie.

  8. Ronald 15 augustus 2016 bij 13:22 #

    Gejat van Joop.nl???

    • feetjeblogt 15 augustus 2016 bij 13:44 #

      Nee andersom. Maar ze hebben me netjes om toestemming gevraagd hoor 😊

  9. Ben 15 augustus 2016 bij 13:53 #

    Top omschrijving van die azijnpissers.
    Klasbakken die 2 dames, verliezen op honderdste seconden en dan na 30 seconden al een microfoon onder je neus laten duwen met alleen maar suggestieve vragen.

  10. D. Kluiver 15 augustus 2016 bij 14:04 #

    Net zo erg als BOBO’s. Geen sportersrespect en emotieloos calculeren. Geconcentreerd op eigen maaksel overspannen verwachtingspatronen, die absoluut uit moeten komen. Vergelijk dat met de Olympische gedachte ! Het is als met CEO’s en bankiers, die alléén voor de winst gaan. De BV: NL-team, bottom line. Hoe lang is het geleden dat Herman zich uit de startbokken lanceerde? Er is geen vreugde te beleven aan deze vorm verslaggeving. Het geluid afzetten is de oplossing..

  11. Roos 15 augustus 2016 bij 14:39 #

    Toevallig na grote ergenis omdat eerst mijn zoon ons bonkend op de buitendeur wakker maakte in de nacht omdat hij zijn sleutel was vergeten, maar toen dacht ik kan wel even naar Dafne kijken ben nu toch wakker. Als je deze meid ziet inderdaad als blonde echt Hollands welvaren wat een trots gaat er dan door me heen dat Nederland op deze manier vertegenwoordigd wordt. Springen bij mij de tranen al in me ogen en was echt verdrietig dat ze vijfde was. Ik gunde haar echt de gouden plak maar ook als vijfde wat een prestatie he 10.9 probeer het is te lopen Jezus hoe goed en hoe super trots je mag zijn op deze prachtige dame. En idd dat interview wat een lul zo tactloos kon daardoor toch weer moeilijk de slaap vatten. Maar dafne dat heb je geel goed gedaan hoor!

  12. jolandabreedvelt 15 augustus 2016 bij 14:57 #

    Ik ben het helemaal met je eens! Die meiden leveren een topprestatie en het wordt afgedaan als het ergste verlies ooit! Ik vind trouwens de gehele NOS verslaggeving een hele grote aanfluiting deze zomer. Wat een overloos gezeur en gezever. Rechtstreekse wedstrijden worden gewoon tussentijds afgebroken om weer een potje te babbelen met lui die lekker op een bank zitten en zonder enige inspanning te hoeven leveren zich kampioen wanen. (klopt ook wel: kampioen zeik-zeveren)

  13. Marlies Derksen 15 augustus 2016 bij 15:05 #

    Het “riekt” erg naar emo-tv. Volgens mij zijn daar andere programma’s voor.
    Plaatsvervangende schaamte voel ik bij het doorvragen van de stuurlui met microfoon.
    Jammer hoor. Die mensen doen allemaal hun stinkende best.

  14. Hans van Lint 15 augustus 2016 bij 15:31 #

    Helemaal eens met Feetje !!Gaat met al het commentaar over de Nederlandse equippe zo.Walgelijk!!Walgelijk,Walgelijk!!!Doe het zelf eens,dan weet je waar je over raat!!

  15. Koos 15 augustus 2016 bij 15:53 #

    nou nou, het artikel is prima geschreven maar je moet natuurlijk wel de bron vermelden: Yvette Kars.

    • feetjeblogt 15 augustus 2016 bij 15:59 #

      Dat ben ik….dit is de originele blog 😊

    • Bernard 15 augustus 2016 bij 16:48 #

      Wat irritant toch dat mensen iets neerschrijven zonder eerst de andere reacties te lezen. Wat zijn we toch een lui volkje geworden.

  16. H. Siera 15 augustus 2016 bij 16:00 #

    Te hopen dat Herman en zijn egotrippende, vaak onbenullig vragende en reagerende NOS-collega’s dit commentaar willen lezen… dit stuk is wel “de spijker op z’n kop”!

  17. Henk Horvers 15 augustus 2016 bij 16:33 #

    Verslaggevers denken tegenwoordig dat ze vrijbrieven hebben om ombeschoft te zijn. Voor mij mag de groep verslaggevers ook naar huis! Ik zit er niet op te wachten. Ongelikte betrn zijn het. Op nonaktief die lui…..schaden het aanzien van nederland. Als dit de norm wordt dan verspil ik mijn tijd niet meer aan topsport en olympische spelen. Het is teveel verziekt door geld en graaiers.

  18. Amiël 15 augustus 2016 bij 16:52 #

    Amen!

  19. Timo Nieuwboer 15 augustus 2016 bij 17:33 #

    Precies Feetje, dat negatieve gekankerpit is blijkbaar op de Mart Smeets Academie voor Hoger Navelstaren en Stemming verkloterij gebrainwashed in een groep sceptici waarvan alleen Smeets zelf op behoorlijk niveau heeft gebasketbalt, alleen natuurlijk niet met de druk die de NOS Sportverslaggeving aan topsporters oplegt omdat het woord positiviteit hun eigen voorpagina nog nooit heeft gehaald.

    Verder hebben ze blijkbaar het budget fijn onder elkaar verdeeld, want was er in het verleden nog geld voor Tom van het Hek, Inge de Bruin, Pieter VDH, Ron Zwerver, Ruud Gullit, Richard Krajicek en Leontien van Moorsel. Tsja nu moeten we het doen met een bijdehand zwemmertje dat nog net niet is verzopen, Eucalypta Bosch, gezellig op de bank bij Fiona en Herman nog nabrullend van het tranentrekkende verleden van een Olympisch gouden judoka zonder bloemkooloren en met de nazaat van de familie Stekelenburg, die vroeger al hele vakbonden en supporters verenigingen opzweepten tot een unaniem opgestoken middelvinger. Hij heeft inderdaad geen vriendjes gemaakt met Dafne Schippers, maar ja die was natuurlijk geïrriteerd en dus fout. Toch weer lekker geprovoceerd van Jeroen.

    Ben ik nog vergeten Frank Snoeks, Siert de Vos en Jeroen Grueter te noemen, want de NOS blijkt een waar meester in het selecteren van neerlands angst in hoopvolle dagen te zijn. Waar zijn de dagen van Theo Koomen, Rick de Saedelleer en Jack van Gelder gebleven?! Waar passie nog in sport beleven en humor zat en niet in sporters afzijken of complot theorietjes uitdenken. Ruim 70% van wat de NOS heeft rondgebazuind over Yuri Van Gelder bleek in de rechtszaal van Arnhem uit de duim gezogen of in ieder geval journalistiek van de verschroeide aarde waarin hoor en wederhoor volledig verbannen is naar de bezemwagen.

    Ons onthalend op een lijst statische dingetjes uit 1901 waar een autist nog jaloers op zou zijn en natuurlijk Fanny Blankers Koen, die achteraf toch wel een heel hoog testosteron level blijkt te hebben en bij opgraving vast nog volledig geconserveerd kan worden tentoongesteld in het mausoleum van onze sporttempel in Hilversum, maar over de doden niets dan goed uiteraard.

    • Bernard 15 augustus 2016 bij 18:21 #

      Hahaha, mooi geschreven. Toch even een uitzondering maken voor Hans van Zetten die de sport wél op een positieve manier benadert.

  20. JS 15 augustus 2016 bij 18:00 #

    Wat een slap geouwehoer. De verslaggevers en interviewers zijn niet bij de Spelen om vrienden te maken. De NOS de schuld geven van het falen van Schippers en Kromowidjojo? Slaat helemaal nergens op.
    Het werd een grote teleurstelling vanwege de verslaggeving? Onzin.
    Een loterij omdat het om honderdsten ging? Ook onzin…
    Waarom denk je dat de tijdmeting in honderdsten gedaan wordt? Omdat het in topsport om honderdsten gaat. Als Kromowidjojo haar nagels niet had geknipt had ze gewonnen? Als dat de oorzaak is heeft de zwemster dus zélf gefaald, niet de NOS. Ook onzin dus.
    Dat de schrijfster van dit stuk het niet eens was met de vragen, prima. Kijkt de schrijfster wel eens voetbal? Daar staan spelers ook vrijwel direct na afloop van de wedstrijd de media te woord. Ook daar worden kritische vragen gesteld over de speler, de wedstrijd en zijn/haar team. Na winst, maar vooral na verlies. Wordt hier vanaf dit weekend ook elke keer een column aan besteed?

    Dat de verwachtingen zo hoog waren had niets, maar dan ook niets met de NOS of andere media te maken, maar puur met de athletes zelf. Zij waren het die vóór de OS aangaven voor goud te gaan en zij waren het die in het verleden prestaties leverden die deze doelstelling rechtvaardigden.

    Bij topsport horen media. Die media zijn er mede verantwoordelijk voor dat de topsporters zich full-time op hun professionele hobby kunnen richten. Bij winst staan de media vooraan, bij verlies ook. Gelukkig maar, het levert prachtige televisie op.

    • JanB 15 augustus 2016 bij 21:02 #

      Zeker verslaggever van beroep en op het zieltje getrapt , stumper..
      Natuurlijk zal een topsporter zeggen voor het hoogst mogelijke te gaan. Dat heet een doel hebben. Zelfs als ze in het verleden als eens goud gescoord hebben, is dat geen garantie voor de toekomst. De concurrentie zit ook niet stil en zullen vast ook uitspreken voor het hoogst haalbare te gaan. Verslaggevers zien het echter als een belofte.
      Praat me ook niet over voetballers….. Dat begint al bij de jeugd. De eenvoudigste sport om je bij aan te sluiten en de minste kans om in het grootste legioen sportkneuzen door de mand te vallen als sportmislukkeling .
      De meeste verslaggevers durven het voetballen nog wel aan, maar verder wordt het al snel glad ijs. Hět grote voorbeeld heet Tom Egberts. Hij zei ronduit er niets voor te voelen om volleybal te verslaan als de voetbalrechten elders belanden.
      In mijn ogen moeten commentatoren zich beperken tot gastheer van een sportprogramma en het echre commentaar overlaten aan genodigden van betreffende sporten.
      Ik hoop dat bovenstaand commentaar niet te moelijk leesvoer is, anders is omscholing het beste advies.
      Gegroet.
      JB

    • Rob 17 augustus 2016 bij 22:47 #

      Deze wauwelaars die onze belastingcenten verpraten, hebben geen vrienden, kan het me tenminste niet voorstellen.

      Zij behoren een sportprogramma te begeleiden! Niet te denken dat zijzelf de hoofdrol spelen.

      Sportprogramma’s zonder sporters bestaan niet. Dankzij deze toppers, ontstaan er sportprogramma’s !! Niet andersom.

      Een echt goede sportverslaggever / journalist, is goed geïnformeerd over de sport in kwestie. En stelt intelligente vragen.
      De stomste vraag die je kunt stellen, en dus telkens weer gesteld wordt: hoe voel je je? Wat gaat er door je heen? Wat een dooddoeners.
      Ik voel me prima de luxe, maar ben net 5e geworden in de finale… Hoe zou jij je voelen?? Wat gaat er door je heen? : zoveel vlinders in mijn buik, zo blij dat ik slechts 5e ben geworden. Ergernis troef.

      Ik kijk omdat ik de sporters wil zien, en hoef geen stomme vragen te horen na afloop van winst of verlies. Hou gewoon even je mond als verslaggever. En geef de sporters de kans, even bij te komen.

      En leer eens slimme vragen te stellen…

  21. WillemZ 15 augustus 2016 bij 18:06 #

    Een geweldig goede column. Wie is eigenlijk wel tevreden over de NOS op dit moment. Aanfluiting zijn het me vd Zandt, De Graaf. Goede en amusante Van Zetten niet te na gesproken. Wij hebben geen keuze. Soms een buitenlandse zender.

  22. W 15 augustus 2016 bij 19:02 #

    Wat een overdreven column. Een journalist mag vragen stellen, kritisch zijn. Daar is niets mis mee. En teleurstelling uiten mag ook, dat doet de sporter ook. Dat maakt de sport.

    Feetje wil even punten scoren met deze populistische column. Overdreven geschreven en uit het verband gehaald. Ook ik zat om half 4 voor de buis en er was helemaal niets mis met de NOS en het verslag.

    • Rob 17 augustus 2016 bij 22:55 #

      Nou ik heb de hele avond en nacht gevolgd, en heb me dood geërgerd aan de verslaggeving.
      Het woord is verslaggeving, oftewel verslag geven van de gebeurtenis. Niet voorop gaan als volksmenner.
      De hoofdrol is voor de SPORTERS !!!

  23. attie 15 augustus 2016 bij 20:02 #

    Ben het helemaal eens met de schrijver zulke verslaggevers hebben we niet zo nodig bovendien mogen ze wel een beetje meer respect tonen voor onze sporters

  24. Zhadum 15 augustus 2016 bij 20:03 #

    Ik kan het niet beter beschrijven. Wat heb ik me schaamt voor de vragen van de interviewer en de opmerkingen van Herman. Ik vond en vind hun prestatie erg knap.

  25. matje 4 15 augustus 2016 bij 20:24 #

    Dat er Nederlandse sporters in de finale zitten is op zich al een overwinning, je bent immers bij de besteb6,8 of weet ik hoeveel van de wereld. Deze mensen verdienen respectbwant zij hebben wél alles opzij gezet en volgens strikte regels geleefd. Natuurlijk, ik denk dat ook de hierboven genoemde sporters liever hadden gewonnen, maar wie ben jij, wiens grootste sportprestatie het meest onzinnig en niet ter zake doende kommentaar wauwelen is, om de prestaties af te doen als teleurstellend ofonvoldoende? Sta achter je sporters die, voor het geval je het vergeet, voor jouw boterham zorgen!!!!

  26. Rob 15 augustus 2016 bij 22:49 #

    Zo te lezen hoef ik mijn grieven t.o.v. de belabberde sportverslaggeving niet meer uit te schrijven.
    Het enige wat ik nog wil toevoegen aan dit verhaal is, aangezien dit op het open net wordt uitgezonden, mag het van mij worden vastgelegd dat er verplicht voor 90% sport moet worden uitgezonden!!
    Dan kunnen sporters weer doen waar ze goed in zijn, namelijk sporten. Ipv belachelijke vragen te beantwoorden.

    Goed stuk Feetje…. ben het 100% met je eens.

    Gr. Rob

  27. Maarten 16 augustus 2016 bij 07:12 #

    Wat ben jij een zeur zeg. Mensen afkraken die hun hele leven aan hun sport weiden. Gaan naar de ol en presteren zo goed ze kunnen en worden dan afgezeken door een derde rang journalist.
    Ga het zelf dan doen de volgende keer als je het allemaal toch zo goed kan.
    Zeikert

  28. Hans 16 augustus 2016 bij 07:47 #

    NOS-bril, ik zette hem op en zag het heel anders.

    Met dank aan Nizno ( PierreWind)

  29. Hendrie 16 augustus 2016 bij 08:10 #

    Mooi stuk! Wat zeg ik? Prachtstuk. Heb hem zelfs even aangeraden via het laatste artikel op mijn eigen blog. Even weer die chauvinistische benen op de grond zetten 🙂

  30. Ton 16 augustus 2016 bij 08:42 #

    Super omschrijving van de Nederlandse supportersmentaliteit: als een blok degene laten vallen juist het hardste de steun nodig heeft.

  31. Pim 16 augustus 2016 bij 09:21 #

    Het wordt nog erger….

    Na de kwalificatie voor de 200 treffen Dafne en ‘meneer de commentator’ (Jeroen Stekelenburg) elkaar weer. “De sfeer lijkt wat positiever dan tijdens het interview na de verloren 100m”, concludeert Dione de Graaff in de studio. Ze zegt dat het lijkt alsof ‘Dafne nog even haar excuses wil aanbieden’.

    Ik ben er stil van en mijn mond valt open van zoveel stupiditeit en arrogantie! Waaaat???? Dafne excuus aanbieden?? He? Wat? Sorry…?

    Meneer Stekelenburg nuanceert dat nog met ‘nou dat hoeft echt niet hoor’ en mist de kans om ZELF de excuses aan te bieden voor de stomste tekst van de OS 2016 *interview na verloren 100m) “Als jij het niet zegt, gaan wij er naar gissen”.

    Zooooo tenenkrommend…. Ik zat met het schaamrood op mijn kaken…

    Stekelenburg had zijn excuses moeten aanbieden aan Dafne en beloven dat hij het nooooit meer zou doen. Kleine moeite, groot gebaar. Foutje gemaakt, gecorrigeerd, vergeten en vergeven…

    Echt, het hele NOS interviewteam naar huis. Liefst z.s.m. En Hans van Zetten blijft een gaat een nieuwe ploeg opleiden…

    • Rollie Wollie 16 augustus 2016 bij 10:58 #

      Ja, Hans van Zetten is de enige met respect en waardering voor de sport. Maar ja, als je Turnen verslaat, waarbij bij het uitvoeren van de sport de “balans” enorm belangrijk is, dan weet je dat een tikje teveel naar links of rechts, grote gevolgen heeft. Blijkbaar verslaat Hans van Zetten in diezelfde lijn en is hij bij de turn-dames graag gezien. En, nu ik hier toch schrijf, wat een fantastische prestatie voor al die sporters. Laat Hans inderdaad een nieuwe ploeg sportverslaggevers opleiden. Zou goed zijn.

    • Rob 17 augustus 2016 bij 23:02 #

      Inderdaad…
      Dat was ook mijn reactie..

  32. Knut 16 augustus 2016 bij 09:47 #

    Leider, leider sind die deutschen Reporter und Berichterstatter keinen Deut besser! Von mehr als 200 Ländern stehen die Niederlande auf Platz 11!! Das ist großartig! Und wenn am Ende der Spiele das Land alle seine Sportler (hoffentlich….!!) ehrt, werde auch ich das Wilhelmus luidkeels meezingen! Beloof!

  33. Monica Schilder-Kraan 16 augustus 2016 bij 10:03 #

    Helemaal geweldig, ik sta er volledig achter!

  34. Debora van Hoffen 16 augustus 2016 bij 11:14 #

    Ik heb je woorden niet geteld…Maar ze in een sneltreinvaart ‘opgevroten’. Ik zou het gewoon posten bij NOS en overweeg ook even of je dit in een open brief naar Herman wilt opsturen?! Ach, doe eens gek: als je post niet viral gaat mag het wat mij betreft ook naar alle dagbladen.

  35. André 16 augustus 2016 bij 18:59 #

    Ja precies goed gezegd! Ik heb gisteren ook al verontwaardigd gereageerd op uitlatingen op Npo Radio 1 van Evert ten Napel, ook zo’n azijnpisser. Lekkere voorbeelden op Radio en TV, en dat durven ze dan Team NL te noemen…? In dat geval zal de NL dan wel staan voor Niet Loyaal…😣

  36. Gerda 16 augustus 2016 bij 21:13 #

    Ik had het niet puntiger kunnen verwoorden!!!!

  37. mb 17 augustus 2016 bij 00:12 #

    Voortaan maar eerst de BBC te woord staan. Die zijn overigens een flink stuk positiever naar hun sporters toe. Als je geen medaille haalt, dan heb je in NL gefaalt. Triest.

  38. anja korbee 17 augustus 2016 bij 08:51 #

    fantastisch verslag over een incompetente journalist die niets afweet van wat sport beoefening betekent. Heet hij Herman? Nooit van gehoord dus….. afvoeren deze hufter die net als vele anderen collega’s geen goede journalistieke opleiding heeft gevolgd waar niet geleerd is om respect op te brengen voor de geintervieuwde. Slecht geinformeerde leuteraars verpesten onze prachtige OS beelden.

  39. Dave Walraven 17 augustus 2016 bij 09:41 #

    Als we ons willen meten met de wereldtop dan zullen we daar ook meer moeten investeren. Een eerlijke vergelijking zou met Australie zijn. Ongeveer het zelfde bevolkingsaantal, maar zij steken meer geld in de sport.

  40. Dave Walraven 17 augustus 2016 bij 10:08 #

    Als je het aantal medailles vergelijkt met de USA en je zet het af tegen het aantal inwoners dan heeft Nederland in de medaille spiegel 2,5 keer zoveel medailles als de USA. Dat is toch niet zo slecht.

  41. Hans van Teffelen 17 augustus 2016 bij 21:41 #

    Helemaal mee eens.
    Daarbij komt ook nog dat onze topsporters zonder medailles gewoon naar huis gestuurd worden. Zij hadden tot het eind moeten blijven en verbroederen met de deelnemers die wel of geen plak hebben gewonnen.
    OOC-NSF wordt wakker en denk aan de sporters die jaren lang alles opzij gezet hebben om tot grote preststies te komen

  42. feetjeblogt 19 augustus 2016 bij 10:40 #

    Jeetje mensen. Wat een overweldigende aandacht voor mijn blog, dank daarvoor. Ook voor alle reacties, of je het nu wel of niet met me eens bent. Ik ben inderdaad geen deskundige, maar een sportliefhebber en -kijker die gewoon heeft opgeschreven hoe ze de verslaglegging heeft ervaren. En daar sta ik nog altijd achter, positieve uitzonderingen daar gelaten

Plaats een reactie