Blikseminslag

7 Jul

Het onweerde vannacht in heel Nederland. Genadeloos hard.

Het land sidderde en beefde, terwijl tegelijkertijd de meest prachtige plaatjes van onwaarschijnlijk mooie bliksemschichten werden vastgelegd.

Dat contrast, de harde knallen, het donker, gelardeerd met prachtige vergezichten…het kan geen toeval zijn.

Het is geen toeval.

 

“Het is Tijn weer gelukt!”

“Tijn haalt een miljoen euro op met zijn actie ‘Lak door Tijn’.

“De dokters kunnen aan de slag, dank iedereen!”

De vreugde van gisterenmiddag was groot en werd massaal gedeeld. Tijn, de grote kleine held, de jongen die in 2016 voor eventjes het licht weer aandeed, had het ‘m weer geflikt. Dankzij de actie ‘Lak door Tijn’ is er een miljoen euro opgehaald waardoor voor kinderen die net als Tijn hersenstamkanker hebben, een nieuwe behandelmethode mogelijk gemaakt is. Een prachtige lichtflits. Kippenvel tot aan mijn kruin. Tranen in mijn ogen.

Maar net als bij onweer, volgt al snel de klap.

De volgende ochtend volgt het bericht dat Tijn is overleden. Het klinkt surrealistisch; alsof hij gewacht heeft tot het miljoen bij elkaar was voordat hij besloot te gaan. Dat zijn missie nu volbracht is. En weer zit ik met tranen in mijn ogen. En ja, kippenvel tot aan mijn kruin.

Het onweer van vannacht. Ik geloof niet in toeval. Het was de knal na Tijns laatste flits waarmee hij nog één keer ons landje en onze harten oplichtte. Zijn missie is ten einde, maar die van ons nog niet. Laat ons, dat wat Tijn heeft ingezet, voortzetten. En nee, dan heb ik het niet over het geld.

Een paar euro storten is nobel, maar tegelijkertijd ook makkelijk. Dat wat Tijn ons liet zien, waarin hij een klein om oh zo’n groot voorbeeld was, is vele malen lastiger. Solidariteit, liefde doorgeven, over je eigen schaduw heenstappen, onbaatzuchtig zijn, blijven hopen en geloven dat ieder klein gebaar bijdraagt aan een groter geheel. Hoop houden. Is het niet voor jezelf dan wel voor de ander.

Doe het niet voor mij.

Doe het niet voor jezelf.

Doe het voor elkaar.

Het was Tijn die zorgde voor een blikseminslag in ons hart, die het land voor even weer verbond. Tot twee keer toe.

En nu hoop ik met heel mijn hart dat de knal die erna volgde ons land wakker schudt en wakker houdt. Omdat het niet van één kleine jongen hoeft af te hangen. Tijn liet ons alleen zien hoe het moet. En nu zijn we zelf aan zet.

Dank lieve Tijn, uit de grond van mijn hart, dank.

 

Zo klein

maar oh zo krachtig

jij maakte het verschil

zo jong nog

maar zo sterk

zet in je eentje onze wereld even stil

zo klein

maar oh zo stralend

je hebt heel veel harten geraakt

zo jong nog

maar wat heb je

mooie herinneringen gemaakt

zo klein nog

vastberaden

dat prachtige voorbeeld, dat je ons bood

veel te jong nog

zo oneerlijk

het gemis onmenselijk groot

 

2 Reacties to “Blikseminslag”

  1. mlederwerg 7 juli 2017 bij 09:55 #

    Mooi Yvette. Ik dacht vanochtend hetzelfde Misschien in andere woorden, maar het komt op hetzelfde neer. Wat een held dit manneke!

  2. Angelique Lemmens 11 juli 2017 bij 22:28 #

    Heel erg mooi…heb het gedeeld…veel reacties.

Geef een reactie

