Waarderen is ook een vak

21 Mei

Volgens staatssecretaris Dekker is het zwaarder om les te geven aan een klas vol pubers dan aan een basisschoolklas.

En dat heb ik even op me moeten laten inwerken. Ik heb zelf én een puber én twee basisschoolleerlingen in huis en ja, daar is duidelijk een verschil tussen als het gaat om assertiviteit en ‘handelbaarheid’, dat zal ik niet ontkennen.

Maar om daarmee te stellen dat het lesgeven aan kinderen in het voortgezet onderwijs zwaarder is? Dat vind ik op zijn zachtst gezegd wat kort door de bocht.

Iedere schooldag weer loop ik door het schoolgebouw van mijn ‘basisschooldochters’ en kijk vol bewondering naar de mannen en vrouwen die daar werken. In de wetenschap dat zij niet alleen leerkracht zijn, maar ook:

  • multitalenten: naast taal en rekenen geven zij ook tal van andere vakken als aardrijkskunde, geschiedenis én lichamelijke opvoeding;
  • metselaars: ze bouwen aan de sociale fundering van de kinderen. Hen om leren gaan met groepsdynamiek, leren over ‘goed’ en  ‘fout’ en ingrijpen bij pestgedrag;
  • coaches: ze kijken niet alleen of kinderen de stof goed hebben geleerd, maar zien ook welk kind nog nét even een extra zetje in de rug nodig heeft om zijn/haar faalangst te overwinnen;
  • sorteerders: ze pikken de kinderen eruit die extra aandacht nodig hebben en leveren maatwerk. Dankzij hen ontvangen kinderen met dyslexie op tijd een goede begeleiding of wordt aan leerlingen die zich ‘vervelen in de les’ een extra uitdaging geboden;
  • administrateurs: tegen wil en dank vastleggen, rapporteren en evalueren volgens de hen opgelegde regels;

Ze zijn

klankbord, houvast, grensbewaker, sinterklaas, kotsopruimer, excursiebegeleider, creatief leider, voorleesbrigade, tranentrooster, rouwbegeleider, mediator, musicalregisseur, achtervang bij opvoedproblemen, therapeut, scheidsrechter, planner, controleur, pleisterplakkers, vertrouwenspersoon…..en ga zo nog maar even door.

Maar ze zijn boven alles toch vooral dé veilige haven in het leven van jonge, kwetsbare opgroeiende kinderen.

En dat, meneer Dekker, is onbetaalbaar. Maar als ik u was, zou ik toch maar eens een poging gaan doen.

 

Bron foto: Rafael Sato

 

Geef een reactie

