Hij kwam, sprak en overwon

26 Apr

Bron foto: Koninklijk Huis

Ja, ik was nieuwsgierig. En natuurlijk ging ik kijken.

Vol verwachting keek ik uit naar het interview met onze koning, die morgen Abraham ziet. En ter gelegenheid daarvan ‘ons’ liet meekijken in zijn leven. Zijn persoonlijke leven. Onze gids: Wilfried de Jong.

De avond kort samengevat: Willem-Alexander kwam, sprak en overwon. De man, die ik voor kort alleen kende als ‘onze koning’, liet in een openhartig gesprek, kwetsbaar en zonder reserves, zien wie hij was. Met dank aan Wilfried de Jong en de manier waarop hij dit heeft aangepakt. Maar vooral ook met dank aan Willem-Alexander zelf. Want aan de vooravond van zijn 50e verjaardag gaf hij ons, met dit interview, een prachtig cadeau.

Ik zag

…een tiener die geen televisie keek, maar de radioprogrammering kon dromen.

…een kind dat gepest werd met zijn provinciaalse accent. En zichzelf daarom de scènes van Van Kooten & De Bie aanleerde, om erbij te kunnen horen

…een jongen die het moeilijk vond om in eenzelfde periode met zijn eigen puberteit en tegelijkertijd met de depressie van zijn vader om te gaan.

…een knul die in een impulsieve actie de Elfstedentocht reed en enthousiast onthaald werd door zijn trotse ouders.

…een zorgzame vader, die snapt dat het leven van zijn kinderen onder een vergrootglas ligt, maar dat het voor hun ontwikkeling niet altijd even goed is als hij meekijkt door datzelfde glas.

…een zoon, die niet alleen een broer en een vader moet missen, maar door dit verlies ook geconfronteerd werd met het intense verdriet van zijn moeder. Een zoon, die daardoor met terugwerkende kracht spijt had van sommige losbandige acties van vroeger.

…een trotse, liefhebbende echtgenoot, die zijn vrouw op handen draagt en hun 18 jaar samenzijn samenvat als ‘we zijn nog maar net begonnen’.

…een man die 50 wordt maar zich pas 30 voelt en dat ook uitstraalt.

…een nukkige man soms, omdat hij weet dat zijn Máxima vergevingsgezind genoeg is om hem daarvoor ook de ruimte te geven.

…een trotse vader, die als geen ander weet dat de belofte van een troon als een vloek kan voelen. En daarom zijn oudste dochter helpt en de ruimte geeft om dit toekomstperspectief een eigen invulling en noodzaak te geven. Omdat je van een ‘omdat het moet’ nou eenmaal niet gelukkig wordt.

…een sportieve man die zijn leeftijd in combinatie met zijn knieën als excuus gebruikt om niet meer te hoeven hardlopen.

…een koning, die openlijk zijn emoties durft te tonen als donkere wolken het tijdelijk overnemen in ons land, zoals bij de MH17.

 

Maar het allermooiste dat ik zag vanavond was een mens.

Een mooi mens die ons toeliet in zijn leven.

 

Na Máxima is dit interview zijn beste PR-troef ooit. Want na vanavond staat één ding voor mij als een paal boven water: je hoeft niet van de monarchie te houden om van deze koning te kunnen houden. Of, zoals iemand op Twitter het bondig samenvatte “Maakt me niet uit hoeveel hij kost. Ik ben fan”.

Ik wens hem maar vooral onszelf nog minimaal 50 jaar erbij. Van harte !

 

5 Reacties to “Hij kwam, sprak en overwon”

  1. Lis 26 april 2017 bij 22:54 #

    Ja echt zo eens met jouw woorden! En zoals half Nederland schoot ik ook vol bij de tranen in zijn ogen bij het verlies van Friso.. Ik vind het echt een prachtige man!

  2. Hans B. 26 april 2017 bij 23:28 #

    Op 1 A4-tje het 70 minuten durende interview voortreffelijk weergegeven. We hebben eindelijk onze Koning als mens leren kennen.

  3. djaktief 27 april 2017 bij 07:25 #

    Nav je blog zal ik het nog eens gaan kijken.

  4. KnutzEls 27 april 2017 bij 07:36 #

    Een mooi en treffend resumé!

  5. Liny 27 april 2017 bij 22:15 #

    Geweldig! Wat een mooi gesprek! Een menselijke koning! Dat zou ieder land wel willen!
    Beter dan alle presidenten ter wereld! Er wordt zo vaak over de kosten gesproken maar presidenten kosten ook geld en onze koning en koningin doen vooral in het buitenland heel veel voor ons land. De kosten gaan daarbij voor de baat uit! Ik wens ons land nog heel veel jaren onze menselijke koning en koningin toe!

Geef een reactie

