BZV: home is where the vis is

23 Apr

Fotograaf: Linelle Deunk
Bron: KRO-NCRV

Vijf boeren op zoek naar het geluk in de liefde en vijf keer een happy end. Ik had er zelf niet van durven dromen, laat staan de mannen zelf. In deze laatste aflevering van dit seizoen van Boer zoekt vrouw werden we getrakteerd op flashbacks, nieuwe beelden en een aantal verrassingen.

Ik vond het bij vlagen een saai seizoen (understatement), maar van zo’n mooi einde wordt zelfs een cynicus als ik heel blij. En dus blog ik voor de laatste keer over Olijke Olke, Hunk Herman, Super David, Mango Marc en Riks. Dus.

Toch nog romantiek voor Riks

Laten we met die laatste beginnen. Want die had nog een mooie verrassing up zijn sleeve. Want het feit dat het met Marit uiteindelijk niet wilde lukken, kwam doordat hij continu aan iemand anders moest denken. Wat bleek? Hij droomde van een ex-werkneemster, die naast contractverlenging ook wat romantische elementen in hun werkrelatie wilde inbrengen. Hij zag dat op dat moment niet zitten en ging er niet op in. Zij vertrok en Riks ging het bzv avontuur aan. Dus. Maar ja, zoals hij zelf zo mooi zei: “als het er is, is het mooi. Maar als het weg is, blijkt het pas bijzonder”. En dus trok hij na de opnames de stoute schoenen aan en belde hij met citygirl Nicole om toch nog eens om de tafel te gaan. Ja, dat klinkt wederom á la Riks heel a-romantisch en bijna zakelijk, maar wie hem vanavond met vochtige ogen zag vertellen over deze vrouw weet genoeg. Zo is het goed. Nicole zelf was er ook en ze lijkt me een heel leuke vrouw. Het is ‘m gegund.

Al was het maar vanwege zijn zelfkennis. Wat iedereen afgelopen weken al riep, gaf hij zelf ook direct toe. Hij vond zichzelf onhandig en bij vlagen zelfs een domme knuppel. Maar hé, hij heeft voorlopig nu wel meer dan waar hij naar zocht! En weet je, het is hem allemaal niet kwalijk te nemen. Want verliefd zijn is doodeng (zijn woorden) en hij had het dan ook af en toe ‘heel slim aan de wortel’. Ik ben overigens blij dat hij deze uitdrukking nog even uitlegde, want het klonk bijna alsof zijn overall tijdens de logeerweek iets te strak aan het kruis had gezeten. En doorrrr…..

Te paard met een taart

Door naar Herman, de gemetamorfoosde maagd uit Frankrijk. Hij was, zoals iemand op Twitter al opmerkte, letterlijk ‘opgefleurd’. Kreeg je al geen ‘ahhhh’-gevoel bij het zien van de roze en blauwe tandenborstel in het glaasje op de kamer, dan overviel het je wel toen ze samen voor Yvon zaten. Fleur had voor de gelegenheid een truitje aangetrokken in dezelfde kleur als de aankleding van de SS Rotterdam en tóch viel ze op. Omdat ze straalde. We kregen nog even te zien hoe Herman op bezoek ging bij zijn nieuwe schoonouders. En natuurlijk had hij een zelfgemaakte taart meegenomen. Fleurs ouders smulden heel enthousiast, maar baalden ondertussen als een stekker omdat nu de peperdure en speciaal voor de gelegenheid aangeschafte appeltaart van Maison Kelder onaangeroerd bleef. Er waren wat gesprekken over saai werk (of zaaiwerk, maar dat is volgens mij hetzelfde) en toen mocht Herman nog even haar paard vasthouden. Hoogtepuntje.

Wat er veranderd was, vroeg Yvon. “Er loopt nu altijd iemand mee in mijn hoofd”, aldus Herman. Voor iemand die debuteert in de liefde weet hij het verdomd mooi te verwoorden allemaal. Maar hij verraste mij eigenlijk nog het meest met zijn antwoord op de vraag of hij door de liefde was veranderd. Dat was hij niet en dat was nou juist het mooie. Dat hij iemand had gevonden die hem neemt zoals hij is, waar hij niet voor hoeft te veranderen. En zo is het maar net. Ik hoop dat ze inderdaad samen oud worden, zoals Fleurs ouders het ook hopen. Al is het maar voor het romantische idee erachter (want eigenlijk zijn ze nog heel erg jong en beginnen ze nu pas aan hun ontdekkingstocht en eenmaal geproefd ben je toch nieuwsgierig naar de rest van de wijnkaart….nou ja, je begrijpt wat ik bedoel)

Goed zo, jochie

Had ik vorige week al buikpijn bij het zien van de citytrip van Sandra en Olke, het werd deze week niet veel beter. We kregen nog wat beelden te zien waarin ze hand in hand liepen, samen gingen poolbiljarten (ze hadden geen keus, of toch wel…sorry flauwe woordgrap. Waarom doe ik dit?) en als romantisch hoogtepunt samen een linedance clinic deden. Sandra swingde haar cowboyboots eraf en Olke…nou ja, laten we het erop houden dat ik hoop dat ik er niet van ga dromen vannacht. Na al het dansgeweld namen Sandra en Olke een shotje aan de bar (wat eigenlijk gewoon een klein glaasje melk was volgens mij) en volgde de nabeschouwing. Want Olke wilde nu verdorie wel eens weten waar hij aan toe was. “Het land is mooi, ik heb bewondering voor je werk, maar het stukje verliefdheid is er nog niet” aldus de vrouw die Olke niet meer herkende. Die ontdekkingsreis naar verliefdheid moest Sandra nog gaan maken. Maar daar, in die lege bar, stak Olke er een stokje voor. Als er nu nog helemaal niets is, dan houdt het op. En gelijk heeft ie. Het ‘goed zo’ van Sandra na de laatste knuffel klonk alsof ze het tegen een hond had die zojuist een stok had teruggebracht. Dodelijk vond ik het.

“Je kunt dingen met Sandra doen die heel gezellig zijn”, aldus Olke later tegen de camera. Ja, 10 minuten onder water duwen in de hottub, zag je hem denken. Gelukkig bleek dat ook hij niet bij de pakken neer is blijven zitten. Na een compilatie van al zijn krûpkes van dit seizoen kwam het hoge woord eruit: hij had nog een brief apart gelegd van een Zuid-Afrikaanse dame die in Texas, in een dorp dichtbij woonde. En daarmee was het nu dik aan. Wat fijn voor die man, ik hoop dat hij heel gelukkig wordt met haar. En voor haar hoop ik dat hij nooit meer een poging tot linedance doet. Of misschien alleen met Halloween.

Ongemakkelijk heeft een nieuwe betekenis

David en Mara waren ook samen aanwezig op de SS Rotterdam. Met hen keken we nog even terug naar de citytrip, waar ze heel romantisch het kasteel van Dracula bezochten. En hoe ze samen the secret staircase beklommen. Die eigenlijk helemaal niet zo ‘secret’ was, gelet op de bebording. Het was en is allemaal helemaal fantastisch, super en oh, oh, oh wat begrijpen ze elkaar en vullen ze elkaar aan. Terwijl David een soort van procesanalyse uitlegde aan Yvon zat Mara ernaast te knikken als een hoedeplankhondje. Dat was haar man. Een man die ze in het bijzijn van vriendinnen in een jaren ’80 badjas een race liet rijden op een toiletpot. Want hé, als je Roemenië gewend bent, dan kun je alles aan. Enfin, ze straalden, zijn gelukkig en gaan nog elke week heen en weer. En dan heb ik het over reizen hè mensen.

En tot slot waren daar Marc en Annekim. Die tijdens de Skypedate eigenlijk al direct een enorme klik voelden (wat eigenlijk gewoon het modem was, maar goed). Marc, die zich net een beetje op zijn gemak voelde, moest ook richting de schoonouders. Waar hij, conversatie-ontwijkend een bos tulpen in zijn schoonmoeder duwde, met de woorden ‘deze zijn voor jou’. Noem mij ouderwets, maar ik ben bij dit soort momenten niet zo van het tutoyeren. Hij gaf zelf ook wel toe dat hij niet zo goed is in dit soort situaties en altijd liever even de kat uit de boom kijkt. Maar mén, er zat bijna een heel asiel aan poezenbeesten op het laatst. Nu helpt zo’n overenthousiaste ‘ik ben de gekke tante’ natuurlijk ook niet. Gelukkig kwam het goed op het einde. En ach, wat kan het eigenlijk ook schelen, tussen hem en Annekim zit het goed. That’s what matters. Ze deden ten overstaan van Yvon dan ook de belofte om elkaar als het nodig is achter na te reizen. En dat is belangrijk, want de balans tussen beide carrières en de liefde lijkt me nog de grootste uitdaging voor deze twee.

Toch zien ze het zitten. Marc droomt van een kleine, Annekim van een lap grond met wilde dieren. En vooruit, een kleine vijver in de voortuin. Want hé, home is where the vis is.

Eén reactie to “BZV: home is where the vis is”

  1. José 24 april 2017 bij 07:14 #

    Leuk weer.ik ga je stukjes missen.succes met alles.
    Groetjes

Geef een reactie

