Loze beloftes

9 Dec

5111153490_914bb2daf0_zIk heb er lang over na moeten denken of ik dit blog wel zou schrijven. Sowieso probeer ik niet al te vaak me in de politiek te mengen (behalve als ik me echt, echt boos maak om sommige besluiten of standpunten), maar ook omdat ik niet zo goed weet wat ik hiermee moet.

Of ja, ik weet het wel, maar twijfel of ik het wel moet opschrijven. Omdat het al gauw niet alleen te kritisch, maar misschien ook wel te plastisch wordt als ik een poging ga doen. Maar het blijft me zo bezighouden dat ik het toch maar ga doen. 

Wat is er aan de hand?

Het is inmiddels zo druk in de Haagse poppenkast dat Jan Klaassen het niet meer ziet zitten. En de poppenkast, die oorspronkelijk voor hem is bedoeld, de rug toedraait. En dat is niet goed. Daar zouden de heren politici zich iets van moeten aantrekken. Naar handelen. Vertrouwen proberen terug te verdienen.

Misschien dat dat ook gebeurt, maar dat is niet echt heel zichtbaar. Mede ook omdat de één na de ander denkt het zelf beter te kunnen en zijn of haar plaatsje in de poppenkast opeist. Je kunt je kont niet keren of HOP, daar schiet weer een nieuwe politieke partij uit de grond. Met als voorlopig dieptepunt de ‘democratische revolutie’ die zich GeenPeil noemt. En ik heb daar moeite mee.

Want ja, er moet nodig iets anders in Den Haag. En ja, er moet meer rekening gehouden worden met de ‘gewone man’. Maar dat is niet hetzelfde als regeren vanuit de onderbuik (of soms zelf nog een stuk lager dan dat) of heel hard schreeuwen wat mensen op dat moment willen horen. Dat heeft GeenPeil dan weer wel goed begrepen. Wat ze niet begrepen hebben, is dat politiek bedrijven, een land besturen, verantwoordelijkheid nemen, iets verder gaat dan ‘jezelf laten aansturen als een levend stemkastje’.

Niet echt

Laat ik vooral gewoon voor mezelf spreken: ik wil in maart heel graag kunnen stemmen op iemand die ergens voor staat en voor gaat. En als het even kan, hoop ik dat zijn standpunten in het verlengde van die van mij liggen. Ik hoop vooral ook dat het iemand is die weet hoe te manoeuvreren, kennis van zaken heeft, zich inleest op dossiers, standvastig is waar het moet maar ook zoekt naar consensus waar het nodig is. Omdat niet alleen ik, maar een heel land tevreden moet worden gehouden. En omdat er nog zoiets is als ‘het grotere plaatje’.

Zeggen dat je je zonder standpunten verkiesbaar stelt maar dat de achterban ‘aan de knoppen zit’ en zelf bepaalt of we deze week naar rechts danwel naar links gaan, klinkt verleidelijk maar dat is het niet. Het is een placebo, het is niet echt, het is een goedkope surrogaatoplossing. In goed politiek jargon: het is een loze belofte.

Waarom? Misschien dat de achterban in het begin redelijk actief meedenkt. Maar gebeurt dat dan op alle dossiers? (niet alles is interessant genoeg, niet overal overziet iedereen het grotere geheel) en hoe lang is dat aantrekkelijk? Wanneer taaien de eersten af? En blijf je over met één vasthoudend groepje, dat allang niet meer representatief is voor de totale achterban? En…wie vertegenwoordig je dan eigenlijk nog?

Ik wil het echte werk

Goed, met het gevaar dus dat ik plastisch wordt, schets ik toch maar even het beeld dat ik erbij heb. In mijn optiek is het als de belofte van ‘seks’ on demand die je gedaan wordt als je een opblaaspop koopt. Natuurlijk is het leuk, lekker jouw input leveren als je er zin in hebt. Geen gezeur en het gevoel hebben dat jij de baas bent en bepaalt. En in het begin ben je misschien dolenthousiast en kwak je jouw inbreng met regelmaat.

Maar ik weet zeker, het gaat een keer vervelen. Het is toch nét niet het echte werk. Het gaat als een verplichting voelen en…wat nog belangrijker is…als plastic éénrichtingsverkeer. En voor je het weet, verdwijnt de pop in de kast en kijk je er nauwelijks meer naar om.

Terwijl we hunkeren naar iemand die ons begrijpt. Die we durven te vertrouwen en ons aan over te geven. Die niet inspeelt op mijn onderbuik, maar probeert mijn hart en hoofd te begrijpen.

Kortom, ik wil échte, betrokken politici. Geen blaaskaken opblaaspoppen. Dat zou pas een democratische revolutie zijn.

Bron foto: David Noah

3 Reacties to “Loze beloftes”

  1. KnutzEls 9 december 2016 bij 14:02 #

    Het is al zo moeilijk om een groep mensen aan te sturen, laat staan een land. En dan al die mini partijen in de kamer. Het ene belang staat haaks op het andere, om hopeloos van te worden.

  2. Loes 9 december 2016 bij 14:40 #

    Mooi, en zó treffend.

  3. Bernard 9 december 2016 bij 15:45 #

    Tja, heb er ook even over nagedacht. Lijkt me handig om lid te worden van die club en dan te stemmen op een andere partij. Heb ik dubbele invloed. Moeten andere mensen er natuurlijk wel op stemmen anders werkt het nog niet.

    In ieder geval beloof ik plechtig dat ík vanavond in de kroeg géén nieuwe partij ga oprichten.

  4. Rob 23 december 2016 bij 03:13 #

    we hebben met politici te maken, dat is zeer te merken aan hetgeen ze antwoorden op vragen, die ze moeten beantwoorden. waar bij een stoelendans de charme zit in het gekrioel rond een stoel, om er zo snel mogelijk op te kunnen gaan zitten, merk ik op dat politici steeds verder verwijderd raken van die stoel, omdat ze zo bezig zijn met de angst van het woord, dat ze dus niet meer zeggen wat ik wil horen. En dat is, dit gaan we zo en zo oplossen.

    Zei zitten daar voor het volk, maar gedragen zich alsof het volk er voor hen is. Met Rutte als koploper. Over ontwijkend gedrag te analyseren, moet je bij hem beginnen.

    En dat onderhandelen moet gedaan zijn, er moeten de beste mensen op de belangrijkste posten komen te zitten. Van welke partij je dan bent doet niet terzake, je wordt betaald dus heb je te werken. En dan hoeven daar geen onderhandelingen over gevoerd worden, mijn partij wil dit en zus en zo. Nee je moe de beste minister en staatssecretaris leveren, je bent VOLKSVERTEGENWOORDIGER, dus dien je het volk te dienen !

Geef een reactie

