To Pokémon or not to Pokémon….

4 Aug

6279650112_473b8699de_zGrappig. Toen ik via een Twitterpoll vroeg waarover ik een blog zou moeten schrijven, scoorden de onderwerpen ‘vakantieverhalen’ en ‘Pokémon’ allebei even hoog. Een dilemma, zo lijkt het in eerste instantie, ware het niet dat beide onderwerpen zich prima laten verenigen deze zomer…

Op dit moment vertoef ik om mijn vaste vakantiestekkie op de Veluwe. Een prachtige omgeving waar ik omringd word door overzicht, voorspelbaarheid en natuur. Saai? Wellicht…maar vakantie is voor mij vooral zoeken naar het oog van de storm: daar waar de wind even is gaan liggen en rust en schoonheid regeren. Nee, ik heb niet gedronken, ik ben gewoon even licht poëtisch. Can’t help it, dat doet de Veluwe nu eenmaal met me.Ik kom hier nu alweer 8 jaar en deze plek heeft me nog nooit teleurgesteld. Ook niet die jaren dat het 3 weken achtereen regende. Life’s what you make it, wat dat betreft. Enfin, ik begon redelijk chaotisch en in de war aan deze vakantie. Echt, nog nooit was ik zo aan rust en overzicht toe als nu. Lang verhaal, ander blog, maar weet dat ik het bos, het dorp, onze privétuin dit jaar zeer enthousiast omarmde bij aankomst. Bijna doodgeknuffeld zelfs.

Lekker badmintonnen
Het is moeilijk uit te leggen. Waar de één geniet van terrasjes in het buitenland en bakken op het strand en een ander weer bijtankt door zoveel mogelijk cultuur te snuiven, ga ik in totale relaxmodus in dit vertrouwde stukje bos. Standje gelukzaligheid als ik ’s ochtends vroeg op het fietsje het bospad afrijd om mijn krantje in het dorp te gaan halen. De meiden die de hele dag buiten spelen, hutten bouwen, takken slijpen en languit in het gras de wolken bekijken. Samen met mijn man nog een drankje doen in de schemering en genieten van elkaar…. Oké, natuurlijk is het ook zo’n vakantie waarin je meer badminton speelt dan dat je de lakens samen deelt, want gehorig én slechte bedbodems én hé badminton is ook gewoon een heel leuke bezigheid, maar dat doet niets af aan de intimiteit van dit verblijf. Ja, dat klinkt klef en dat is het ook. Want niet uit te leggen, bijna niet te benoemen ook. Ga ik dus ook niet doen.

En nee, daarmee wordt het niet ineens een heel kort blog, want iedere vakantie levert wel zo zijn anekdotes op. En hoewel sommige dingen gewoon privé zijn, wil ik een volgende keer best een lijstje met jullie delen. Maar niet nu, want nu draait het vooral om Pokémon dus….daar waar ik met dennenappels en een pot pindakaas zoveel mogelijk vogels en eekhoorns probeer te lokken, is mijn oudste dochter in de ban van het vermaledijde spelletje PokémonGo.

The holy grale
Voor wie het nog niet kent (echt…onder welke steen lag jij?): gingen de ridders van weleer in vroegere tijden op jacht naar de Heilige Graal, tegenwoordig gaat ‘de jeugd’ (en die term kun je ruim nemen) de straat op, gewapend met hun smartphone op jacht naar virtuele beestjes/monsters/species…Pokémon dus.

‘Achterlijk gedoe’, zegt de één over deze digitale invasie.
‘Ach, zo komen de kinderen eindelijk weer eens buiten’, zegt weer een ander.

Ik heb er niet zo’n heel sterke mening over eigenlijk (ja, het is inderdaad een heel saai blog dit keer . De app draaide eerst op mijn telefoon, omdat hij het bij mijn dochter niet deed. En ja, ook omdat ik nieuwsgierig was. En ik vond het leuk. Vind het leuk. Maar met mate. Loop niet de hele dag met mijn smartphone buiten om maar zoveel mogelijk van die krengen te vangen. Mijn dochter trouwens ook niet. Alleen als we weggaan….ja, dan zit ze aan haar telefoon vastgekleefd. Opgeslokt wordt ze door het spel, waardoor een avondje zomerbraderie plots een heel vervelend uitje wordt en ik zo opvoedkundig mogelijk probeer uit te leggen dat DIT ECHT NIET ZO GEZELLIG IS!

Maar ik zeg hier wel heel eerlijk bij….voor deze app deed ik dat eigenlijk ook al, als ze aan het WhatsAppen was met vrienden. Zelfde gedrag, andere app. Dus ja, om nou gelijk die Pokémon de schuld te geven.

Wat is er mis met kuddegedrag?
Ik zie/spreek/hoor mensen die dagelijks een ommetje maken door de PokémonGo rage. Een app die mensen naar buiten ‘lokt’, het lijkt mij een positieve ontwikkeling eigenlijk. En daarbij hoef je niet de hele tijd naar het scherm te staren…je kunt gewoon gaan wandelen en krijgt vanzelf wel een waarschuwing als er zo’n kreng in de buurt is. En natuurlijk zie je in het nieuws vooral de extremen van deze hype; daar waar massa’s mensen bij elkaar drommen en soms zelfs de (verkeers)veiligheid in gevaar komt. Maar ik vind dat nou niet direct een hele goede afspiegeling van het spel. Helaas baseren de meeste mensen wel hun ongenuanceerde mening op deze berichtgeving. ‘Dom kuddegedrag’, is een veelgehoorde reactie.

Tja, misschien is het wel kuddegedrag en misschien is het wel niet jouw kopje thee, maar om het daarmee gelijk dom te noemen? Mensen die op zwarte zaterdag in hun auto stappen om aan te sluiten in een ‘file des doods’, dat vind ik dom kuddegedrag. Om nog maar te zwijgen over al die zogenaamde voetbalfans die ongeacht winst of verlies altijd gezellig met z’n allen nog even de tent afbreken.

Nee, dan zie ik liever jongens en meiden jagen op rare beestjes. Jeugd, die zich, zonder hulp van drugs even in een heel andere wereld wanen en niemand kwaad doen. Leven en laten leven.  En hé…ik heb liever dat mijn dochter achter Pikachu aanzit, dan achter een puistige tiener met een te hoog hormoonspiegel, maar dat geheel terzijde.

Moeke gaat even de eekhoorns voeren, tot snel!

Bron foto: Jordan Balc

2 Reacties to “To Pokémon or not to Pokémon….”

  1. Rinus 4 augustus 2016 bij 07:33 #

    Leuke komkommertijd blog, kleine kanttekening: “Helaas baseren de meeste mensen wel hun ongenuanceerde mening op deze berichtgeving” –> dat geldt ook bij wat je daarna zelf dom kuddegedrag noemt bij die voetbalfans, ook daar vormen mensen hun beeld obv de extreme gevallen in de media. Zondag liepen honderden Feyenoorders en PsVers door elkaar heen in Amsterdam zonder 1 kapot bierglas 🙂

Geef een reactie

