Buiten de lijnen…

12 Jun

H20160611_191327et EK is begonnen. Zelfs als je geen voetballiefhebber/-hebster bent, kan het je haast niet ontgaan zijn. Al was het maar vanwege alles dat buiten het veld gebeurt. Maar goed, daarover later meer. Eerst maar een waarschuwing vooraf. Toen ik het vorige toernooi besloot om mijn serie Voetbalvrouwblogs op mijn eigen blogsite voort te zetten (voorheen op Viva.nl), verloor ik best wat volgers. And that’s all in the game, dat weet ik, dus daar houd ik ook nu weer rekening mee.

Voor diegenen die ook nu bang zijn voor weer een tsunami aan voetbalblogs is er goed nieuws: de frequentie zal wat (veel) lager liggen in tegenstelling tot bij het WK. Het niet meedoen van Oranje maakt dat ik

A. nu nog meer thuis moet vechten om alle wedstrijden te mogen zien (mijn gezin is niet zo van het foeballû)

B. ietsje minder gemotiveerd ben qua ‘in het toernooi zitten’

Eigenlijk had ik me zelfs voorgenomen om het dit keer maar volledig aan me voorbij te laten gaan. Maar daarvoor gebeurde er gisteren weer teveel…..al was het maar aan randverschijnselen. Dus…..ik geef er maar weer aan toe!

Haantjesgedrag

Nu Oranje niet meedoet (ja, ik wrijf het er nog maar een keertje in), hebben de meeste Nederlanders besloten om vol voor de Rode Duivels te gaan. Gek genoeg hoor ik haast niemand over ‘die andere buren’, die volgens mij veel mooier/beter voetbal spelen. Zal wel een historisch dingetje zijn, gok ik. Enfin, het is niet dat ik tegendraads wil zijn (echt wel), maar ik ben voor gastland Frankrijk. Wie mijn blogs vorig WK heeft gelezen weet dat ik een zwak heb voor les Bleus en dan met name voor Giroud. Het oog wil immers ook wat.

Ik zat dus al helemaal klaar voor de openingswedstrijd Frankrijk tegen Roemenië. Wat was dat een deceptie! En dan heb ik het niet over de eerste helft waarbij Frankrijk vooral heel lelijk countervoetbal liet zien. (waarom? In godsnaam, waarom?) Nee, mijn teleurstelling was er al voordat het eerste fluitsignaal klonk. Namelijk toen ik Giroud in beeld kreeg. Ken je dat gevoel dat je je enorm verheugt op een ijsje en als die gigantische sorbet dan geserveerd wordt er een haar in blijkt te zitten? Nou beetje dat gevoel had ik. Er zat haar op mijn lekkers! En niet een beetje, maar verdomme een hele baard! En het had zo’n mooie wedstrijd kunnen worden….zucht

Ja, sorry, voetbalblogs door vrouwen kenmerken zich af en toe (vaak!) door bakvisgedrag. Can’t help it, sue me. Ik had ook niets anders om me druk over te maken die eerste helft, want het was vooral saai en lelijk. Beetje sneu ook voor het Franse publiek. Je kunt als gastland op zijn minst proberen om iets van voetbal te laten zien. Toch? Gelukkig ging het in de tweede helft beter. De wedstrijd werd spannend en bijna kwam Roemenië zelfs op voorsprong. Lang verhaal kort: Giroud maakte 1-0, Stancu benut een penalty en maakt 1-1, coach Deschampes bestraft het haantjesgedrag van Pogba en Griezmann door ze te wisselen en uitblinker Payet (what’s in a name) maakt in de 89e minuut (hoezo spannend) een wereldgoal en helpt Frankrijk aan de 2-1. Deze held werd dan ook terecht in de blessuretijd nog getrakteerd op een publiekswissel. De tranen in zijn ogen als hij het veld afloopt zijn precies het soort beelden waarom ik zo van toernooien houd. Die emotie! Vrees alleen dat Frankrijk het met alleen Payet niet gaat redden dit toernooi. Als de rest van de ego’s niet samen gaan werken, weet ik niet of ze de kwartfinales wel halen.

Die andere wedstrijden

Voor de wedstrijd Engeland-Rusland had ik al de televisie gereserveerd, maar met wat gehossel thuis lukte het mij om ook hier en daar nog iets van de andere wedstrijden mee te pikken. Zo zag ik hoe Albanië met maar tien man het  Zwitserland nog heel moeilijk maakte. De 1-0 voor de Zwitsers vond ik dan ook niet geheel recht doen aan de wedstrijd. Ik vind het daarentegen wel terecht dat een land als Albanië zich heeft gekwalificeerd en Oranje niet. Onze jongens kunnen nog heel veel leren van de vechtlust van dit kleine land. 75% van een wedstrijd speel je op passie en doorzettingsvermogen en is ook nog eens heerlijk om naar te kijken.

De meest FANTASTISCHE wedstrijd van gisteren was echter Wales tegen Slowakije. Al moest ik ook hier even slikken toen ik Joseph Christopher Ledley zag. Weer een baard die het mooie uitzicht belemmerde. Waarom nou toch? Thank god for Gareth Bale, toch nog wat leuks om naar te kijken. Al was het maar omdat hij de 1-0 maakte uit een vrije trap. Wales speelde sowieso heerlijk. Verdedigde goed (als het de Slowaken al lukte om het middenveld over te komen) en speelde aanvallend. Liepen op elke bal (lezen jullie mee, Nederlands Elftal?). Verrassend genoeg maakte Ondrej Duda vanuit een hoekschop in de tweede helft de gelijkmaker. Dat is nog eens een goede invalbeurt! Sowieso was het de wedstrijd van de invallers en vierletterige scoorders, want de 2-1 van Wales kwam van Kanu. Heel even leek het nog 2-2 te worden met een kopbal op de paal, maar Wales kwam met de schrik vrij. Topwedstrijd!

Westerse beschaving

Tja, de wedstrijd waar ik me het meest op verheugd had werd gereduceerd tot pauzenummer van alles wat er zich buiten de lijnen afspeelde. Waar Frankrijk naar eigen zeggen zich heel goed had voorbereid op mogelijke terroristische aanvallen, waren ze blijkbaar niet voorbereid op onruststokende ‘locals’, dronken Britten en agressieve Russen. Ik weet dat voetbal oorlog is, maar dat dit zo letterlijk werd genomen….. Beelden van rellende hooligans zien we (helaas) vaker voorbij komen, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit zoiets gezien als wat er zich in Marseille en later ook Nice afspeelde…. Schokkend en de sport onwaardig. Mensontwaardig. Vermeende terroristen stonden erbij, keken er naar en hebben maar een vakantie naar de zon geboekt, want hier was geen eer meer te behalen…..deze ‘beschaafde’ westerlingen maken elkaar wel af.

Eigenlijk zouden Engeland en Rusland gewoon per direct uit het toernooi moeten worden gegooid. Niet omdat zij er iets aan kunnen doen, maar meer omdat dat volgens mij het enige is dat echt indruk maakt. Nu worden er boetes uitgedeeld, maar daar voelen die relschoppers verder niets van. Die gaan gewoon vrolijk verder met het afbreken van oude binnensteden en stoelen kapot slaan op de schedels van de tegenstander. Honderden jaren aan evolutie hebben feitelijk nergens toe geleid….

Jammer, want ik had het graag over de wedstrijd willen hebben. Over hoe het in het begin vooral saai was, hoe Engeland toch beter in zijn spel kwam en af en toe mooie combi’s liet zien, hoe na de rust daar plotseling Eric Dier was die Engeland op voorsprong zette met een fantastische vrije trap en hoe hard het moet zijn om alsnog je winst te zien verdampen als Rusland in de blessuretijd op 1-1 komt. Dat is sport en dat is vooral ook mooi aan zo’n toernooi; die onverwachte (en soms onterechte) wendingen. Maar de focus ligt nu op alles wat buiten het veld gebeurt. Even had ik nog goede hoop, toen ik het prachtige gezang hoorde van de Engelse supporters. Maar bij de 1-1 hield ik direct mijn hart weer vast. En niet geheel onterecht, want de Russen besloten dit gelijkspel per direct te gaan (bot)vieren op de Engelse supporters naast hen. De regie bracht het niet in beeld, de berichtgeving via sociale media nam het over.

Noem mij een moraalridder, maar voor mij heeft dit toernooi zijn glans al verloren voordat het goed en wel is opgepoetst. Dankzij de support van een handjevol randdebielen. Iemand op twitter vroeg zich hardop af of we deze hooligans niet konden ruilen voor eenzelfde aantal vluchtelingen. Ik stem voor.

Ergens ben ik blij dat ‘wij’ er niet bij zijn dit EK.

 

Blog met een staartje…eh baardje…

Nog heel even over die baardenhype hè….het ligt dus niet aan mij. Zelfs Henry Schut merkte het op en besteedde er aandacht aan nu zelfs Lionel Messi is gaan tuinieren op zijn Argentijnse kinnetje. Het zou verboden moeten worden…

 

3 Reacties to “Buiten de lijnen…”

  1. Mir 12 juni 2016 bij 12:38 #

    Ik blijf volgen hoor, ook al schrijf je hart met een d😜 Idd, die 2 landen moeten het toernooi verlaten. 🙋

  2. IngridLJ 12 juni 2016 bij 19:46 #

    Fijne schrijfstijl, leest vlot weg.
    En wat betreft het onderwerp voetbal, ook ik ben zo’n vrouwelijke toernooivoetbal liefhebster. Kijk graag naar het spelletje, ventileer daarbij zonder enige gene mijn mening hierover en last but nog least, zie ook de mooie mannen graag.

    Misschien dat je wat volgers bent verloren, mij krijg je.
    Want naast mijn waardering voor deze blog, ik ben ook enorm fan van jouw gedichtjes.

Geef een reactie

