Praat geen poep

24 Apr

6234105065_0fa5ae82db_bHet (on)nodig* beledigen van een willekeurig iemand. Dat noem je vaak gewoon pesten.

Het (on)nodig* beledigen van een ‘bevriend’ (niet mijn vriend!) staatshoofd. Dat noem je vaak satire. Zelfs als het niet leuk/grappig is.

*vul zelf maar in of er wel of niet een zekere noodzaak is

Heel eerlijk? Ik vind er wel iets van. Dat houd ik alleen liever voor me.
Want het hebben van een mening is tegenwoordig:

a. nog al makkelijk
b. niet altijd toegestaan
c. best gevaarlijk

Nogal makkelijk

Met de wolven meehuilen. Je niet ergens in verdiepen maar gewoon met de kudde mee rennen. Omdat dat veilig voelt. Omdat het logisch lijkt op dat moment. Omdat zelfstandig nadenken niet nodig is. En…omdat je je bij voorbaat al gesteund voelt doordat een grote groep mensen er hetzelfde over denkt. Aansluiten en meepraten. Ik neem het niemand kwalijk, heb mijzelf er ook wel eens op betrapt.

Niet altijd toegestaan

Je mag best een mening hebben, als het maar wel dezelfde is. Dat is tegenwoordig vaak het uitgangspunt in menig discussie. Waardoor er geen gesprekken meer ontstaan, maar ordinaire scheldpartijen over en weer. Het ‘niet met elkaar eens zijn’ had nog nooit zo’n lelijk gezicht als de afgelopen jaren. Vrijheids van meningsuiting is twee- (en soms zelfs drie- of vier-) richtingsverkeer.

Dus ja, ook als het mij niet bevalt, moet een ander kunnen zeggen wat hij denkt. Ik gooi voor het voorbeeld maar even de zwarte pietendiscussie erin, altijd leuk……

Best gevaarlijk

Er zijn (machtige) mensen die niet zoveel op hebben met Free Speech. En die daarnaast nogal een egoprobleempje hebben. Zijn vaak ook de mensen waar nou juist zoveel kritiek op te geven is. Omdat het qua normen en waarden….nou ja, we weten allemaal wat ik bedoel.

Maar goed, als je er dus voor kiest om jouw vrijheid van meningsuiting in te zetten voor het beledigen van een ‘bevriend’ (nogmaals…zo niet mijn vriend!) staatshoofd, ben je volgens de wet (ja, ook onze wet. Tenminste, nog wel) strafbaar. Niet dat de letter der wet zo strak gevolgd wordt op dit punt in Nederland (althans, mij niet bekend), gelukkig maar. Want je moet kunnen zeggen wat je denkt/vindt/voelt. Vind ik tenminste. (Shit, ik zou geen mening geven).

De wet aanpassen op de omstandigheden van nu vind ik een lastige….aan de ene kant voelt het alsof je iedereen een open uitnodiging geeft om maar lukraak iedereen te mogen beledigen. Aan de andere kant bied je gevaarlijke ego’s een machtsmiddel waardoor je eigen normen en waarden onder druk kunnen komen te staan. Moeilijk, moeilijk…..

Shit happens

Zoals gezegd, ik vind er wat van. Ik vind niet alles nodig  (of überhaupt grappig), maar ben wel voor het principe dat je moet kunnen zeggen wat je wilt. Dat niet iedereen binnen de grenzen van het fatsoen blijft (maar hé, we noemen het satire, dan mag het) is dan een ingecalculeerd risico.

Vrijheid van meningsuiting betekent dat er tussen alle (on)evenwichtige meningen, scherpe grappen of onderbouwde kritiek, ook wel eens met stront gegooid wordt. En weet je, als je op een bepaalde positie zit, waarbij het inherent is dat mensen ‘iets’ van je vinden kan er dus een behoorlijke portie poep jouw kant op komen.

Het beste dat je volgens mij dan zou kunnen doen, is je neus ophalen en een grote stap er overheen zetten. Helaas wordt er te vaak gekozen om gewoon vol in de stront te gaan staan.

Dan ben je niet alleen blind voor je omgeving, maar je gaat er ook nogal van stinken. Big time. Ik kan het helemaal vanuit Turkije hier ruiken.

Bron foto: LaVladina

2 Reacties to “Praat geen poep”

  1. Mir Otterspeer 25 april 2016 bij 01:02 #

    Dat is laf! Moet IS en Erdogan , dus Islam, winnen? Dit gaat op een wedstrijd lijken. Spreek je uit, Fee. Het zijn schoften! 20 jaar geleden is dit al voorspeld. Mvg, Mir.

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

  2. Dunya 19 juni 2016 bij 14:46 #

    Stukkie voor Stella Bergman

Geef een reactie

