wie het weet, mag het zeggen….

3 Apr

26123904_6f794f5630_o….en anders heb ik liever dat je je mond dichthoudt.

Dat klinkt misschien wat bot, maar wat heb je aan mensen die zich uitlaten over dingen waar ze zelf maar bar weinig verstand van hebben? Laat staan dat ze ‘feeling’ met het onderwerp hebben. Niks toch? Voegt niets toe, werkt alleen maar troeblerend en verwarrend en dat kost uiteindelijk alleen maar energie.

Zo heb ik bijvoorbeeld de ballen verstand van nut en noodzaak van het associatieverdrag met de Oekraïne. En toch is aan mij en heel veel anderen gevraagd of we het er wel of niet mee eens zijn. En dus ‘mogen’ we gaan stemmen op 6 april. En ons bemoeien met iets waar het leeuwendeel van ons geen enkel beeld of gevoel bij heeft.

Nu ben ik heel erg voor democratie en is niet gaan stemmen iets dat nooit in mijn op zou komen (altijd gebruik maken van het democratisch recht, is mijn motto), maar ik vrees dat ik dit keer toch verstek zal laten gaan. Omdat het voelt alsof ik gevraagd ben om een natuurkundige proef over te nemen van een professor en ik met twee reageerbuizen in mijn hand een beslissing moet nemen waarvan ik de gevolgen van de reactie niet kan inschatten. Gaat het exploderen of ontstaat er iets moois? Ik weet het niet. En gokken is vaak niet een hele goede optie. Nee, het lijkt mij het verstandigst als ik me hier gewoon niet mee bemoei.

Zoals het ook verstandiger was geweest als Donald Trump zich afgelopen week van commentaar had onthouden toen het over abortus ging. Het ging als een lopend vuurtje door medialand: Trump had gezegd dat vrouwen die een abortus laten plegen, straf zouden moeten krijgen. Ja, ook ik was verontwaardigd. En deelde mijn mening op social media. En daar werd ik door anderen (terecht overigens) gewezen op de context waarin deze opmerking werd gemaakt. Deze opmerking was namelijk het antwoord op de vraag of vrouwen die, mocht abortus verboden worden, toch een dergelijke ingreep zouden ondergaan gestraft moesten worden.

Oké, de vraagstelling lag inderdaad een stuk genuanceerder, maar het antwoord blijft natuurlijk gewoon achterlijk. Alsof vrouwen die kiezen voor een illegale uitweg in een voor hen hopeloze situatie, zich niet al voldoende machteloos en ellendig voelen. Alsof er ook maar één dame is die huppelend richting een kliniek wandelt. Zijn antwoord had moeten zijn ‘er zou nooit een klimaat moeten worden gecreëerd waarbij vrouwen zich gedwongen voelen om  -in een voor hen uitzichtloze situatie- zich te wenden tot een illegale kliniek’. Maar dat zei hij niet. Zelfs niet toen hij later zijn antwoord wat afzwakte maar er wel direct bij zei dat hij voor wat betreft abortus niet van mening was veranderd. Hij was pro life. En daarmee zei hij eigenlijk alles.

Dat als je ergens geen verstand van of gevoel bij hebt, je beter je mond kunt houden.

Dat is voor iedereen het beste.

 

Bron foto: Bernard Goldbach

 

Eén reactie to “wie het weet, mag het zeggen….”

  1. fradigt 3 april 2016 bij 14:11 #

    Verzonden vanaf Samsung-tablet

Geef een reactie

