Laat het!

16 Mrt

5501621260_534ebdc1d1_zIk heb me ingehouden, een paar weken geleden.

Echt waar.

Dat wil zeggen…deels. Want nadat Levchenko zijn uitspraken had gedaan in het AD over hoe Nederlandse vrouwen steeds mannelijker worden, was er wel iets getriggerd. Sterker nog, binnen het uur zat ik vanuit een nogal primaire reactie een blog te tikken. Wat dacht die man wel niet. Een weerwoord, dat zou ik ‘m geven!

Hartstikke fout natuurlijk. Niets zo dom als de onderbuik aan het woord te laten. Je laten kennen. Dus, ook al vrat het aan me en had ik een trits aan gevatte opmerkingen op papier gezet, ik telde tot tien (oké, tot 80) en drukte op delete. Hij kon de zenuwen krijgen met zijn opvattingen.

Ontrokken

Vandaag is volop in het nieuws hoe een teamleider van een stadsdeel in Amsterdam kledingvoorschriften heeft opgelegd aan de vrouwelijke ambtenaren. Geen korte rokjes meer, geen knielaarzen. Te vrouwelijk is blijkbaar ook niet goed, was het eerste dat ik dacht. Om daarna toch ook wel weer licht ontzet te zijn over het feit dat iemand blijkbaar dit soort restricties kan opleggen. De één noemt het kledingvoorschriften, maar het is in dit geval zoveel meer dan dat….

Op Facebook deelde laatst iemand een post waarbij de schrijver exact de vinger op de zere plek wist te leggen. De discussies die er de laatste tijd plaatsvinden (of het nou over Levchenko gaat of over deze doorgedraaide teamleider) gaat niet om wie er gelijk heeft of niet, het gaat er om dat er anno 2016 nog steeds gedacht wordt in verschillen tussen mannen en vrouwen. In plaats van in verschillen tussen individuen.

Laat het gewoon. Laat het!

En dat is precies wat mij zo steekt als ik dit soort nieuwsberichten lees of hoor. Hou op met dat denken in stereotypen. En laat iedereen zichzelf zijn. Een vrouwelijke vrouw of een meer mannelijk type. Een kort rokje of een tuinbroek (en alles wat daar tussen zit). Leven en laten leven, zo moeilijk zou het niet mogen zijn. Maar dat is het blijkbaar wel. En dat is triest. Daarom herhaal ik het nog maar een keer.

Laat iedereen zichzelf zijn.
Zonder daar kaders aan te stellen, omdat iemand ‘toevallig’ een vrouw is.

Dank je wel.

Bron foto: Karyn Christner

2 Reacties to “Laat het!”

  1. www.dickblogt.nl 16 maart 2016 bij 15:55 #

    ik zag een leuke tweet: Kledingvoorschriften? Trek je er niets van aan.

  2. Jac 17 maart 2016 bij 11:18 #

    Mee eens, het zegt ook iets over jezelf als je je zo stoort aan wat anderen vinden…. laat maar gaan

Geef een reactie

