WIDM: feetjes verdachtenlijstje 3

17 Jan

txNhqbra

 

 

 

Klaas is niet de mol.

Klaas is niet de mol.

Klaas is niet de mol.

Sinds vorige week herhaal ik dit mantra bijna dagelijks. Het kan toch niet zo zijn dat de makers van WIDM zo’n grote hint verstoppen/weggeven in aflevering 2 van het seizoen (zie verdachtenlijstje 2, waarin ik heel nonchalant probeer te doen over de naam van Klaas die verstopt zou zitten in….ach lees zelf maar). In eerste instantie vond ik het heel ver gezocht. Maar hoe meer ik erover nadacht (en hoe vaker ik de teksten nalas die bij de andere kandidaten werden uitgesproken) moest ik toch wel voor mezelf toegeven dat het niet echt heel willekeurig gekozen woorden leken. Maar ik weiger mijzelf zo vroegtijdig in het seizoen al een tunnel in te dwingen (of het moet mijn eigen keuze zijn natuurlijk hè). En dus is Klaas het niet. En al is hij het wel, dan nog zal ik het ontkennen aan het eind. Denk ik.

Kortom, ik weet het niet meer zo goed. Remy is weg (daar had ik net een half oogje op laten vallen) en Rop is nog altijd mijn mol nummer 1. En om de rest van Nederland (die waarschijnlijk allemaal nu op Klaas zitten) ook nog wat meer aan het twijfelen te brengen, heb ik gewoon per overgebleven kandidaat zoveel mogelijk aan belastend materiaal verzameld.

Annemieke

  • is tijdens het geldspel aan het bellen en houdt hierbij het biljet met haar gezicht erop én de enveloppe waar De Mol op staat omhoog. Wil ze hiermee laten zien dat zij de mol is?
  • is tijdens het geld tellen/geld onderzoeken aan tafel aan het schrijven. Titel van deze aflevering ‘wie schrijft, die blijft’
  • als Remy euforisch roept dat ze ‘de mol toch maar lekker te kakken hebben gezet’, antwoordt zij ‘nou, mooi dan’. Niet echt heel enthousiast….

Cécile

Als je met een bredere blik naar Cécile gaat kijken, wordt deze ‘hockeymoeder’ (zoals Rop haar noemde) plots toch wel heel verdacht.

  • heeft een yogamatje meegenomen: kan als mol als enige gewoon lekker ontspannen waarschijnlijk
  • de naam Cécile is afgeleid van het Latijnse ‘caecus’ = ‘blind’. Als in zo blind als een mol?
  • verder is haar naam ook afgeleid van Cecilia (you’re breaking my heart….allemaal even meezingen…), een Romeinse martelares en katholieke heilige. Iemand met twee gezichten dus…..heilig én dus onschendbaar, maar ondertussen de martelares uithangen
  • de titels van de afleveringen tot nu toe kunnen allemaal naar haar verwijzen:
    • ‘wijsmaken’ : zij maakte Rop in de eerste aflevering wijs dat ze rode nagellak op haar teennagels had en dus mee zou tellen voor zijn opdracht
    • ‘het laatste woord, letterlijk’ : het laatste woord in de tweede aflevering was ‘molletje’. Hieruit zou je af kunnen leiden dat de mol een kleine kandidaat is. Laat Cécile nou de kleinste van het hele stel zijn!
    • ‘wie schrijft, die blijft’ : Cécile is journaliste en hoofdredactrice
  • om de overwinning in het fort te vieren, wordt de IPod van Cécile aangesloten in de bus voor een lekker moppie van Anita Meijer (als in meier = 100 euro = exact het biljet waarop Cécile afgebeeld staat)
  • een stukje van de songtekst van ‘Why tell me why’ (waarom heeft de mol niet ingegrepen in het fort en is er zoveel geld binnengehaald, hè?)

We can make it,
try to rearrange it
if there’s a price
we got to toss the dice

Een voorbode dat Cécile wist dat de kaarten opnieuw zouden worden geschud en er een greep uit de pot zou worden gedaan? Hmmmmm

Klaas

Omdat het moet, qua volledigheid enzo, zal ik ook de aanwijzingen voor Klaas nog even op een rijtje zetten. Onder protest, dat wel. Want Klaas is niet de mol (of had ik dat al gezegd?)

  • Klaas staat elke keer weer achter de groep (het spel speelt zich af achter je rug….)
  • in zowel de leader als ook in deze aflevering zelf, kregen we het standbeeld te zien van de schreeuwende man (met zijn hand bij zijn mond). Een verwijzing naar het programma De Gilfactor, dat Klaas heeft gepresenteerd?
  • een aantal keren kwam er een man in een rolstoel voorbij in beeld….in zijn programma ‘Klaas kan alles’ heeft Klaas ook in een rolstoel een race door het bos afgelegd
  • ja, ik weet het…..dat is ongeveer net zover gezocht als BM47, een combinatie die in beeld verscheen en zou kunnen verwijzen naar een bloeddrukmeter. Was het niet Klaas die een HBO opleiding verpleegkunde was gaan doen voordat hij beroemd werd?
  • Klaas gaf aan dat de mol ‘waarschijnlijk lachend met € 1000 in zijn handen rond zou lopen’….iets dat hij zelf deed…mmm

Ik stop hier. Klaas is het niet. Punt uit.

Rop

Rop is het wel, al verwees er dit keer niet veel naar hem. Maar toch genoeg, vind ik.

  • want tja, een telefoon per ongeluk uitzetten (echt…hoe dan?) dat vind ik toch wel onder de noemer tijdverspilling vallen
  • Rop was degene die de suggestie deed dat de achterzijdes van de biljetten wel eens een puzzel zouden kunnen vormen. Redelijk overmoedig, maar kan een moltactiek zijn (omdat de puzzel uiteindelijk toch niet gemaakt en/of herkend zou worden)
  • in het fort rent hij recht op één van de obstakels af en raakt verstrikt in het doek : hij MOLt de hindernis
  • zijn verweer ‘ik ben nachtblind’ deed mij direct denken aan Jon van Eerd, die als mol in een eerder seizoen exact dezelfde uitspraak deed….mmm
  • Rop mocht als laatste zijn bedrag opschrijven. Prima positie voor een mol, die dan nog even kan spieken wat het hoogste bedrag is.
  • Rop schreef een 2 op…..het bedrag dat uit de pot werd gehaald begon ook met een 2….
  • Ook Rop staat elke keer weer achteraan.
  • En oh je, de blauwe schoenen hè…..zoals ik al zei in mijn ondergrondse post aan Remy

Taeke

  • heeft een nieuw petje! Maar wel weer met een groene klep 🙂
  • beide petjes zijn afkomstig van Disco Dolly, een nachtclub in Amsterdam. Nachtleven – donker – daar waar de mol van houdt, zeg maar….
  • schreef het hoogste bedrag op, voor zover we konden zien ging hij voor het maximum
  • in het fort was bij binnenkomst een voetbal te zien. Taeke heeft als smoes voor zijn afwezigheid gezegd dat hij naar Zuid-Amerika ging om voetballers te scouten
  • het bedrag € 2345 kun je splitsen in 2 +3 + 4 + 5 = 14. Is Taeke niet op de 14e jarig? Maar ja, in WIDM kun je eigenlijk alle soorten van toegepaste wiskunde loslaten om tot een gewenste oplossing te komen, zeg ik er eerlijkheidshalve maar bij…..

Tim

Tim…tja, Tim. Die mag van mij eigenlijk wel gewoon tot het eind blijven. Zijn joi de vivre (lang leve de lol!) is heerlijk om naar te kijken. Al zou het als molgedrag uitgelegd kunnen worden natuurlijk….

  • lijkt tijd te rekken door allerlei dingen tussendoor te doen (LOI cursus Nederlands aan plaatselijke bevolking, gratis vervoer proberen te hosselen…etc.)
  • zegt naar aanleiding van mogelijke aanwijzingen op het geld  ‘I’m on it’ (hé…..de mol staat er ook inderdaad op)
  • is blogger, dichter, columnist en we weten inmiddels…..wie schrijft, die blijft!
  • gaf naar eigen zeggen ‘zijn leven voor de groep’. Makkelijk als hij de mol zou zijn, dan heb je namelijk oneindig veel levens
  • zit/staat ook telkens weer achteraan, net als Klaas en Rop
  • en oh ja, die voetbal in het fort…die zou ook naar hem kunnen verwijzen. Hij kwam ooit met FC Gay, over homoseksualiteit in de voetbalwereld. Nu ik er over nadenk….daar deed hij zich ook anders voor, maakte mensen wijs dat hij homoseksueel was

Ellie

Oh oh Ellie, ook zo iemand die je er eigenlijk tot aan het einde in wilt houden. Al was het maar omdat ik zo ontzettend om haar moet lachen. En omdat ik de tweelingtheorie nog steeds té leuk vind. Gelukkig zijn er ook nog andere aanwijzingen….

  • Ellie draagt om haar nek het teken van Ankh. Ik dacht eerst dat het een kruisje was, maar dat is het dus niet. Het teken van Ankh staat voor het eeuwige leven….iets dat de mol in dit spel op zeker heeft!
  • opvallende uitspraak van Ellie tijdens de geldopdracht. Ik citeer “….omdat Rop één van mijn hoofdverdachten is, ALS MOL ZIJNDE…”
  • tijdens het geldspel bevond er zich maar één biljet ondergronds. Het biljet van € 1000 waar het portret van Ellie op staat.
  • en tja, ik blijf alert op ‘2’ en dus zag ik….twee bruggen, een blauw busje langsrijden waar 222 op stond en natuurlijk het cijfer 2 dat Rop opschreef (wie schrijft, die blijft, dus de tweeling blijft?)
  • verwezen de drones tijdens het fortspel naar het politiewerk van Ellie?
  • in het dagboek van de Mol heeft hij/zij het over opsporingsmethodes. Typisch politie jargon?
  • waarom pakte ze de verdubbelaar niet mee????
  • Art geeft aan dat in ieder geval één iemand (de mol) bij de fortopdracht op zijn gemak zal zijn. Ellie zegt even later dat ze zich ‘als een vis in het water voelde’…..

Marjolein

Doet niet veel en is daarmee ook niet heel erg verdacht. Alhoewel mij toch wat dingen opvielen….

  • tijdens de geldopdracht was Marjolein constant als enige aan het schrijven (ja, ja…wie schrijft….juist)
  • tot nu toe kwam er steeds regelmatig een soort van een poort in beeld. Als in Henk Poort, haar echtgenote? (mwah…nee….)
  • in de leader verschijnt iedere keer het getal 876. Gisteren kreeg ik plotseling een (vergezochte) ingeving. Marjolein zong in het achtergrondkoortje van Marga Bult tijdens het songfestival van ’87. Deze Nederlandse inzending werd 6e (gedeeld 5e). 876?

Losse eindjes

En zo zie ik dus elke week weer, overal spoken. Gelukkig maar, want anders zou ik misschien toch al vol voor Klaas gaan. Maar ik blijf bij Rop. Denk ik. Hopelijk heb ik jullie ook een beetje zand in de ogen kunnen strooien….wel zo leuk voor het spel als er iets te raden over blijft, toch? Hoor graag of jullie ook nog zaken zijn opgevallen, hoe meer theorieën, hoe beter! Zo zijn er nog wat losse eindjes wat mij betreft, zoals bijvoorbeeld het shot van de bijen aan het einde. Is dit een verwijzing naar iemand? Of geeft dit aan dat de mol dit jaar toch wéér een vrouw is? (als in bijenkoningin). Verder is het opvallend dat deze aflevering online een heel andere titel had. Was het op televisie nog ‘wie schrijft, die blijft’, op internet was dit ‘Zeg het zelf’ (wat misschien weer op Klaas zou slaan die de mol beschrijft qua acties en hierbij zijn eigen acties aanhaalt…..NEEEEEE)

Tijd om te stoppen. Voordat ik alsnog die tunnel induik.

Tot volgende week mensen!

13 Reacties to “WIDM: feetjes verdachtenlijstje 3”

  1. Jesse 17 januari 2016 bij 11:50 #

    Bij Ellie zeg he dat ze in 1968 geboren is…? Volgens haar wiki-pagina is ze in 1966 geboren (volgens het widm-boekje ook trouwens..)

    • feetjeblogt 17 januari 2016 bij 11:53 #

      Owww, ga ik even checken. Dan wilde ik hier te graag waarschijnlijk 😂😂 Dank je wel!

    • feetjeblogt 17 januari 2016 bij 12:02 #

      Ik heb m omgebogen naar een Taeke hint….bij WIDM kan alles wat dat betreft 😂😂

  2. Suus 17 januari 2016 bij 13:24 #

    Rop kan de mol niet zijn. Hij kreeg €150,- mee bij de laseropdracht, maar deze optie stond niet tussen de antwoorden bij de test.

    • feetjeblogt 17 januari 2016 bij 14:14 #

      Ik heb net nog even teruggekeken, maar zie nergens het bedrag dat Rop mee had. Ben even benieuwd hoe je bij die €150 komt. Wat heb ik gemist? 😊

  3. feetjeblogt 17 januari 2016 bij 14:23 #

    Ah, ik zie het fragment nu ook inderdaad. Kan het niet zo zijn dat het geld alsnog anders verdeeld is? Ze waren nog een soort van aan het overleggen en met de widm montage weet je het maar nooit….anders zou ik het wel een hele domme zet van de redactie vinden moet ik zeggen.

    Maar scherp opgemerkt!

  4. Mandy Hoy 18 januari 2016 bij 19:11 #

    Ah, maar een mol is juist niet nachtblind en Rop kan evengoed 200,- geboden hebben, want is het niet te makkelijk als ze de mol hier al mee prijs geven?
    Sorry, ik probeer de mantra dat Klaas de mol niet is, alleen lukt het mij nog niet 😉

    • feetjeblogt 18 januari 2016 bij 20:14 #

      hahaha, mij ook niet, maar ik wil er gewoon (nog) niet aan. En tja, bij WIDM kan alles…..dus ik blijf nog even uit de tunnel 😉

      • Mandy Hoy 18 januari 2016 bij 20:24 #

        Heb er drie in de tunnel, ook voor de leukigheid maar maak mezelf er helemaal gek mee hahaha

  5. cherisch 20 januari 2016 bij 23:50 #

    Ellie is de mol! Na aflevering 2 denk ik er zeker van te zijn. De oud mollen en hun verhalen zullen op haar politiepraktijken slaan. Zij geven ook veel woorden aan waarvan ik denk dat dit iets met haar werk te maken kan hebben; verdacht, deductie, zoekt en zij zult vinden, informatie tot je nemen. wordt je op het spoor gezet, duistere zaakjes. Alles slaat op wat een mol doet maar ook op waar een agente mee te maken heeft. Dan ook nog de schaduw van Ellie op de muur in het klooster. Tenminste dat denk ik 🙂 Ik dacht ook klaar maar dat is TE voor de hand liggend.

  6. Fleur 27 januari 2016 bij 08:55 #

    Je zei dat Rop de mol kan zijn omdat hij ermee kwam dat er iets achter de biljetten zit. Maar het lijkt mij juist een kandidaten voorstel. Want je wilt toch niet als mol bekend worden in het spel?

    • feetjeblogt 27 januari 2016 bij 12:56 #

      Klopt. Maar het kan ook de perfecte afleidingsmanoeuvre zijn. In de wetenschap dat ze toch nooit alle biljetten bij elkaar zullen krijgen een eenvoudige gok…..zoveel tijd om te puzzelen hebben ze ook niet

Trackbacks/Pingbacks

  1. WIDM: feetjes verdachtenlijstje 4 | feetjeblogt - 24 januari 2016

    […] zeggen…behalve de ‘aanwijzingen’ uit de vorige afleveringen (klik hier, hier en hier…) Het enige dat ik deze aflevering verdacht vond was zijn actie in de kajak. Van bovenaf […]

Geef een reactie

