Bang voor het leven

11 Sep

Omdat ik iedereen op deze plek al genoeg lastig val met mijn blogs, heb ik ooit besloten de gedichten van mijn hand alleen via andere kanalen (Facebook, Twitter & BuitenBeeld) te verspreiden. Tuurlijk heb ik wel even mijn bundel hier genoemd en plaats ik sporadisch een gedichtje, maar voor de rest laat ik de poëzie hier achterwege. Tot vandaag.

Omdat ik een bepaalde urgentie voel om het gedicht dat ik gisterenavond schreef zo breed mogelijk te delen.

Omdat ik denk dat het nodig is.

Omdat de dood van Joost Zwagerman maar weer eens te goed liet zien wat een sluipmoordenaar een depressie kan zijn. En hoe machteloos je je als omgeving kunt voelen.

Omdat we juist daarom niet te snel moeten, nee mogen oordelen als iemand met zichzelf in de knoop zit. Het niet af mogen doen als ‘overspannen’ of ‘met een paar weekjes rust is het wel klaar’.

Omdat we zomaar zelf ineens aan de rand van die afgrond kunnen komen te staan. En nu nog niet beseffen hoe hard we dan een parachute nodig hebben, of die ene hand die je weer uit dat dal weet te trekken. Ook al zal dat vaak niet lukken, zoals bij Joost maar weer eens bleek. Maar dat wil niet zeggen dat we niet moeten blijven proberen, niet mogen ontkennen en al helemaal niet mogen bagatelliseren. Want dat is volgens mij het ergste dat we kunnen doen. Een dusdanig zwarte wolk laat zich niet weg relativeren. Was het maar zo simpel.

In ‘De Buitenvrouw’ schreef Joost de passage:

“Het leven had geen andere zin dan dit: leren niet bang te zijn voor de dood”

Treffend.

Omdat we eigenlijk beter kunnen leren om niet bang te zijn voor het leven.

11998960_1021266904579875_5352185261352472116_n

6 Reacties to “Bang voor het leven”

  1. Caro 11 september 2015 bij 14:21 #

    Heel mooi verwoord….

  2. Sabine 11 september 2015 bij 16:32 #

    Prachtig verwoord en ook helemaal mee eens. Dit is ook al de tweede zelfmoord onder een bekend iemand in korte tijd toch? Goed om hierdoor aandacht te leggen op depresiviteit.

  3. hetklopt 11 september 2015 bij 20:18 #

    AanGrijpend

  4. de nachtwandelaar 11 september 2015 bij 21:16 #

    Leren niet bang te zijn voor de dood. Au. Treffend. Precies wat ik doe. Leren niet bang te zijn voor het tijdelijke. En alles is tijdelijk. Alles. En hoe nog aan iets te beginnen als je weet dat het eindigt. Ik snap het wel

  5. Marion 12 september 2015 bij 06:53 #

    Dit is zo raak. Ontzettend mooi geschreven. Ik denk dat er velen zijn die niet bang zijn voor de dood, maar des te meer voor het leven. Ik ben er één van. Mooi en helpend gedicht.

Trackbacks/Pingbacks

  1. De mannen van 2015 | feetjeblogt - 13 december 2015

    […] gaf. De zomer eindigde abrupt met het nieuws dat Joost Zwagerman uit het leven was gestapt. De sluipmoordenaar die depressie heet, had weer een slachtoffer […]

Geef een reactie

