Melk met prik

22 Jun

15213573861_3abde28377_zHet is maandagavond en ik kijk met een half oog naar de documentaire die NPO2 uitzendt over de ‘motorclub’ Satudarah. En ja, ‘motorclub’ staat inderdaad tussen haakjes, wat één van de eerste dingen die mij duidelijk worden is wel dat het veel meer is dan dat. Het is een cultuur an sich.

Het programma biedt een uitgebreid inkijkje in de dagelijkse gang van zaken binnen de club. In eerste instantie heb ik wat moeite met de manier waarop ze binnen deze gemeenschap dingen aanpakken en oplossen. In tweede instantie ook trouwens.

 

Tegelijkertijd….ze zijn wel duidelijk naar elkaar. Af en toe beetje primitief, maar wel duidelijk. En (weliswaar op een beetje rare manier af en toe) ze respecteren elkaar en de door hen gecreëerde hiërarchie. Soort van.

Ik val van verbazing in verbazing en halverwege de uitzending vraag ik me plotseling af of Mark Rutte misschien ook kijkt nu. En als hij kijkt, wat hij dan denkt. Is hij bang voor de bedreiging die ervan deze mannen uitgaat? Vraagt hij zich af hoe hij dit fenomeen de kop in moet drukken? Of is hij misschien wel gewoon jaloers? Jaloers op de duidelijke hiërarchie en structuren, het respect voor de ouderen en een feilloos systeem waarbij zaken toch vooral binnenskamers worden uitgesproken (niet altijd even verbaal en met hier en daar een bloedlip en een blauw oog) en opgelost?

Mentaliteitskwestie

Als ik hem was zou ik vooral jaloers zijn. En hardop dagdromen over een VVD met dezelfde mentaliteit. Die het niet in hun hoofd zouden halen om een 92-jarige vrouw recht op zorg te ontnemen omdat je toch vooral respect moet hebben voor ouderen. Dromen over VVD leden met ballen, die ergens voor staan en bereid zijn offers te brengen. Zoals bijvoorbeeld niet miepen als je tweedeklas moet reizen en al helemaal niet zeiken over een bitterlemon meer of minder.

Terwijl ik dit tik, droom ik hardop mee en zie ik ons ‘Pres’ de Tweede Kamer inlopen met ontbloot (en volop getatoeëerd) bovenlijf terwijl hij door zijn fractiegenoten wordt gegeseld met stropdassen in eigen clubkleuren. Vanuit het VVD bankje klinkt een eensgezind geluid en alleen het aantal blauwe ogen en bloedlipjes doet vermoeden dat er vooraf binnenskamers nog een debat heeft plaatsgevonden.

Ongeloofwaardig

Ziet u het voor zich? Ik niet. Hoe zeer ik ook probeer, het wordt nergens geloofwaardig. Het is toch een beetje als een glas melk met prik. Niet te zuipen, wordt nooit wat. Eigenlijk zit ‘m daar dan ook gelijk de crux van alles. Niemand zit te wachten op een motorclub met een criminele reputatie. Maar dat geldt ook voor een politieke partij met een hoog elitair imago. Bovendien hebben ze beide schijt aan de rest van de wereld, dat werkt ook niet echt mee qua reputatiemanagement.

Laat ik het zo zeggen….als ik met pech langs de kant van de weg zou staan en beide partijen zouden mij een lift aanbieden* dan zou ik vriendelijk bedanken en naar huis gaan lopen. Op eigen kracht. In de hoop dat ik onderweg een andere partij tegenkom die ik wel genoeg vertrouw om mij richting de toekomst te vervoeren. Maar dankzij de helderziendencursus die ik op kosten van het UWV heb mogen volgen weet ik dat dat er voorlopig nog niet inzit.

*de kans dat de VVD iemand die hulp nodig heeft dit ook daadwerkelijk (uit zichzelf) aanbiedt is zeer klein tot nihil te noemen

 

 

Bron foto: Axel Naud

 

Eén reactie to “Melk met prik”

  1. fradigt 23 juni 2015 bij 00:22 #

    Zure melk! Daar wordt je hondsberoerd van!
    En die reputatie(!) van Rutte wordt nu weer jong opgepoetst door een jong Hermansje, achteropnde motor…

Geef een reactie

