En ze leefden nog lang en zonder principes…

31 Mei

blatterVroeger, als klein meisje, geloofde ik nog heilig in sprookjes. Ademloos luisterde ik hoe mijn moeder voorlas over glazen muiltjes, giftige appels en betoverde spinnenwielen. En hoe alles weer goed kwam aan het einde en iedereen nog lang en gelukkig leefde. Met als constante factor de prins met/zonder wit paard, die garant stond voor de goede afloop.

Maar die dagen zijn voorbij. Inmiddels weet ik dat sprookjes niet bestaan en dat échte prinsen (als ze het protocol het al zou toelaten) nooit iemand kussen/redden zonder bijbedoelingen. En met bijbedoelingen bedoel ik zekerheden. En met zekerheden bedoel ik geld. Veel geld. Laten we zo zeggen, genoeg geld om er verder geen principes op na te hoeven houden.

Tuurlijk schets ik het nu heel zwart/wit. En er zijn echt wel momenten dat ik er weer een beetje in begin te geloven hoor. Dat de deur van vertrouwen (of naïviteit, net hoe je het noemen wilt) weer langzaam op een kiertje staat. Totdat er weer mannen opstaan die diezelfde deur keihard in mijn gezicht dichtslaan. Zoals deze week met enige regelmaat gebeurde.

Bijt nooit de hand die je voedt

Zoals bijvoorbeeld bij onze premier, Mark Rutte. Nou kun je iemand met zo’n flexibele ruggengraat eigenlijk nauwelijks een man noemen, maar toch. Hij was deze week opgestaan en had (ik vermoed per ongeluk) zijn ballen bij elkaar geraapt voor dé speech van het jaar, die hij zou houden op het VVD congres in Arnhem. In eerste instantie moest ik erg lachen om zijn poging tot normen en waarden, toen hij de graaicultuur bij de banken benoemde. ‘Ga dan naar het buitenland, toedeledoki’, hoorde ik hem zeggen. Bijzonder dom, want als ik iets geleerd heb in mijn leven, is dat je nooit moet bijten in de hand die je voedt. Maar goed, ik kon het wel waarderen, dat schofferen van zijn eigen achterban.

Maar toen begon hij plotseling af te geven op mensen die na ontslag het in hun hoofd halen om zich zo snel mogelijk te melden bij het UWV. Hoe haal je het in je hoofd? Waarschijnlijk gaat Mark er van uit dat iedereen na ontslag gewoon iets van een afkooppremie of wachtgeld ontvangt. Zoals zijn VVD matties in de zorg bijvoorbeeld. Daar kun je namelijk gewoon zelf ontslag nemen en een jaar later nog aanspraak maken op een tonnetje of drie aan wachtgeld. Ja, dan zou het inderdaad schandalig zijn als je je ook nog eens bij de balie van het UWV meldt. Maar ook als je daar verplicht moet vertrekken, is dat helemaal niet zo erg. De afkooppremies zijn zeer aantrekkelijk wat dat betreft. Oh sorry, schadeloosstellingen bedoel ik natuurlijk.

Alles is te koop. Toch?

Maar goed, hij haalde dus uit naar die graaiers die té snel richting het UWV rennen en vergat daarbij voor het gemak dat het wettelijk verplicht is om je na ontslag binnen een week bij deze instantie te melden. Domweg omdat je anders het recht op uitkering verspeelt. Maar goed, de wet en ons kabinet zijn dan ook niet zo’n goede combi, gelet op de de Belastingdienst die een onwettelijke deal sloot met Post.nl. Als je maar betaalt, is alles mogelijk wat dat betreft.

(De onlangs opgepakte FIFA bobo’s leren trouwens as we speak dat deze vlieger niet altijd opgaat. Niks borgtocht. Gewoon zitten….)

Nee, ik geloof niet meer in sprookjes. En al helemaal niet meer in prinsen. Anno 2015 vinden voormalige prinsen het heel normaal om een paleisje voor 60 miljoen te verbouwen terwijl een héle grote bevolkingsgroep al maanden wacht op een klein beetje persoonsgebonden budget. Ik zeg, bestel je gordijnen even af en schiet het even voor. Maar nee….

Prins versus pad

Er was eigenlijk nog maar één prins over waar ik een klein beetje hoop op had gevestigd. Maar ook die pleurde dit weekend genadeloos van zijn witte paard, toen hij zich terugtrok als kandidaat voor het voorzitterschap van de internationale criminele organisatie FIFA. Hij hád kunnen bewijzen dat er ook nog mannen van eer bestaan. Die niet te koop zijn met geld, maar vasthouden aan waardes en principes. Maar zelfs een prins heeft blijkbaar zijn prijs. Waarschijnlijk had hij ook nog een verbouwing gepland staan.

Enfin, de hele wereld was er afgelopen vrijdag getuige van hoe Sepp Blatter door 133 kontkussers werd gesteund. Honderddrieëndertig keer gekust worden en nog steeds een glibberige, slijmerige pad zijn. Ook een prestatie. Laten we hopen dat de FBI even lekker doorpakt en na zijn hofhouding ook Sepp straks eindelijk kan arresteren. Zodat Fare Paid straks gewoon weer terug veranderd kan worden naar Fair Play.

Een kleine stap naar Fairytale….ik wil er zo graag in geloven

 

Bron foto: Silke Remmery

 

4 Reacties to “En ze leefden nog lang en zonder principes…”

  1. Karolien Mennes 1 juni 2015 bij 10:14 #

    Weer een heerlijk verhaal en zo waar.

  2. fradigt 1 juni 2015 bij 14:58 #

    Verhelderend zoals jij het even op een rijtje ze!.

    .en vandaag reageren de kranten gelaten op deze premier gewend als ze zijn aan zijn onbenullige schooljongensverhalen..

    en ook vandaag voegen wij ene ontslagen ‘Waterschap-directeur’ wederom toe met een dikke 9 ton; die slaat het UWV gewoon over.
    Voor enkele nederlanders wordt dit weer een Gouden Eeuw.
    Geen sprookje voor een feetje…maar een feitje.

  3. Max de Mooij Sr. (@maxdemooijsr) 1 juni 2015 bij 18:12 #

    Rake column Yvette! Deel je zorg over het net meer bestaan van Prinsen met een grote P. Gelukig zijn er nog wel Feeën met een grote F en een scherpe pen!

Trackbacks/Pingbacks

  1. De mannen van 2015 | feetjeblogt - 13 december 2015

    […] een zooitje). Verder reed Gerard Joling deze maand een bejaarde vrouw aan en flikkerde bij de FIFA verkiezingen prins Ali van zijn witte paard, toen hij besloot zich terug te trekken als kandidaat. Sepp Blatter […]

Geef een reactie

