Verward

17 Apr

7623744452_7222654f38_zVerward.

Volgens het woordenboek ‘niet in staat om goed na te kunnen denken’. Een hele goede omschrijving voor de staat waar ik mij al een tijdje in bevind. En ook gelijk de reden waarom ik al een tijdje niet heb geblogd hier. Ik snap het allemaal even niet meer, overzie het niet en ben enorm in de war van alles wat ik lees, hoor en zie.

Voorbeeld? Ergens op deze aardkloot loopt een noordelijke witte neushoorn rond, die onder permanente bewaking staat. Hij heet Sudan, en is de laatst levende man in zijn soort. Zwaarbewapende Keniaanse rangers bewaken hem continu om te voorkomen dat hij wordt afgeslacht. Uit voorzorg is ook alvast zijn hoorn afgezaagd, om ivoorstropers te ontmoedigen.

Misschien ben ik wat simpel hoor, maar het eerste dat ik dacht was “nou, lekker op tijd allemaal”. Plotseling is er heel veel aandacht voor dit beest, waar er blijkbaar eerst ongezien honderden ongemerkt (en ongestraft?) konden worden afgemaakt. En nu is er nog maar ééntje over en is er paniek. Beetje hypocriet. Als ik Sudan was, zou ik -gewoon om te zieken- mezelf verzuipen in de dichtstbijzijnde waterdrinkplaats. Dat zal ze leren. Hadden we maar wat zuiniger op zijn soort moeten zijn.

Met uitsterven bedreigd
Het doet me een beetje denken aan ons eigen landje. Waar ons zorgstelsel langzaamaan wordt uitgekleed. En er steeds meer van mensen zelf wordt verwacht; mensen die het vaak (emotioneel gezien) al moeilijk genoeg hebben met het feit dat dierbaren van hen pijn lijden of steeds minder zelfstandig kunnen. En het dan toch maar doen. Er toch maar staan.

Het zijn er nu nog heel veel. Maar hoe lang nog? Als de uitkering van de pgb’s niet heel snel, heel goed geregeld gaat worden, heb je best kans dat we straks nog maar één mantelzorger over hebben in Nederland. Gaan we die dan ook 24/7 beschermen? Om datgene te bewaken en bewaren, wat we eerst zelf naar de klote hebben geholpen? Sorry voor mijn taalgebruik, maar zoals gezegd, ik ben in de war.

In de war ook over het feit dat  kinderen die juist extra veel aandacht, liefde en structuur nodig hebben, mogen spelen in de nieuwe proeftuin die jeugdzorg heet. Een proefballon krijgen die keihard in hun gezichtjes kapot knalt, omdat niemand op tijd ophield met blazen. Terwijl we het allemaal aan zagen komen.

Harteloos
Ik neem nog maar een pilletje en doe mijn ogen dicht. Heel even maar. Als ik ze weer open, zie ik beelden van mensen op zee. Heel veel mensen, in veel te kleine bootjes. Ik lees over 400 vluchtelingen die met de hoop en het geloof op een betere toekomst in zicht, verzwolgen zijn door het koude water. En net als mijn kippenvel begint weg te trekken, lees ik de jubelende, ongepaste, harteloze rechtse reacties op dit tragische nieuws. En ik knijp mezelf. Eén keer, twee keer. Maar het helpt niet. Het is waar. Het staat er echt. Kouder en killer wordt het niet vrees ik. En daar waar ‘zij’ links van hun borstkas haast niets meer voelen, voel ik vooral schaamte. Schaamte en verwarring.

Momenteel wordt er volop gediscussieerd over bed, bad en brood. Een debat dat nu al dagen duurt en weer is uitgesteld tot maandag, want men komt er niet uit. Gek eigenlijk. Het debat over banken, belonen en bonussen was in één middagje beslecht. Zegt eigenlijk genoeg, zo niet alles. Terwijl ik me afvraag wie er dit weekend de asielzoekers te eten geeft, hoor ik de nieuwslezer zeggen dat er ‘gezocht wordt naar een oplossing waar zowel de VVD als de PvdA mee kan leven’. En ik maar denken dat de discussie over het lot van de asielzoekers ging. Maar goed, ik ben dan ook in de war, dan zie je dingen niet meer zo scherp vermoed ik.

Onbedoeld satirisch
Net als ik besluit dan maar over te schakelen op een avondje plat vermaak, blijkt na een half uurtje dat ik niet naar de TV kantine zit te kijken maar naar een serieus item waarbij de dames Miltenburg en Voortman worden geïnterviewd. Ik maar denken dat Carlo en Irene hier de rol van hun leven speelden, maar het bleek dus gewoon echt écht. Ik zet de televisie uit en weet nu niet of ik moet lachen of huilen. Ik was nog nooit zo in de war.

Minister Schippers onderzoekt momenteel of er een causaal verband is tussen de bezuinigingen in de zorg en de toename van het aantal verwarde mensen op straat. Ik denk dat ze zich de moeite kan besparen. Volgens mij heeft het niet zo heel veel met de zorg te maken, maar meer met het feit dat op cruciale plekken mensen gestopt zijn met nadenken. Hun gezond verstand gebruiken. En daarbij, als het even kan, hun hart.

Maar misschien kunnen ze het wel  niet.
Zijn ze niet in staat om goed na te denken.
Zijn ze dus gewoon verward.
Net als ik.

 

Bron Foto: Tsahi Levent-Levi

 

4 Reacties to “Verward”

  1. Karolien Mennes 17 april 2015 bij 22:49 #

    Heel treffend.

  2. Sunnyman 18 april 2015 bij 07:56 #

    Ik ben al heel wat jaartjes behoorlijk in de war en ik heb eerlijk gezegd de moed al een beetje opgegeven dat het ooit nog goed gaat komen, maar wie weet…….. never give up hope!

  3. Yvonne 18 april 2015 bij 09:05 #

    Raak verwoord! De solidariteit is ver te zoeken! Ouderen vereenzamen. 27 % van de daklozen zijn mensen met een verstandelijke beperking die door het wegvallen van begeleiding zich niet overeind kunnen houden vanwege digitalisering. Betalingsachterstanden met tot gevolg huisuitzetting.
    Participeren is niet voor iedereen te leren. Net zo min dat je iemand met een evenwichtsstoornis niet op een gewone fiets kan laten fietsen. Terwijl dat met een aangepaste fiets wel gaat.
    Ik ben groot voorstander van het ontwikkelen en vergroten van iemands mogelijkheden, maar dan wel met ondersteuning waar dat nodig is. Wat ik toch echt met afgrijzen zie, is dat daar steeds minder ruimte voor is.

  4. M. 21 april 2015 bij 11:15 #

    Mooi stukje!!

Geef een reactie

