Judas, the musical

2 Apr

passionHeeft u hem gezien? Jorn Menthe? Hij was drummer vanavond bij the Passion. Zijn moeder dacht waarschijnlijk dat hij op kamp ging en had zijn kleding, schoenen én drumstel gemerkt. Ik moest er erg om lachen. Snap het ook wel. Bij zo’n spektakel als the Passion komt altijd een hoop publiek. Voor je het weet kom je met de verkeerde trommel thuis.

 

Ik ga het proberen mensen. Een positief stukje te schrijven over deze uitvoering van dit jaarlijkse evenement. Want god, wat ben ik fan. Echt waar. Maar werd ik vorig jaar nog echt meegesleept in het verhaal, dit jaar leek het toch vooral om de productie te draaien en wat minder om de bezieling. Gelukkig is er Twitter, want met een levendige  en gevatte timeline zijn zelfs de wat mindere stukjes (en dat waren er helaas best veel) zeer vermakelijk.

Waarbij ik wel moet zeggen dat ik de grapjes over Shirma, de zangeres die de rol van Maria vertolkte, een beetje jammer vond. Want ja, het is een grote vrouw (nou en?) maar het is bovenal een fantastische zangeres. Alleen vanavond niet. Shirma kwam niet lekker uit de verf en uit haar woorden…onverstaanbaar waren sommige stukken. Jammer, want zoals gezegd, die vrouw kan echt wel wat normaal gesproken.

Maar goed, Robert ten Brink trapte af en deed dat op zijn All-you-need-is-loves….ook hij was af en toe niet te verstaan. Of dat komt omdat hij slecht articuleerde of omdat hij af een toe een fruitvliegje in zijn keel kreeg weet ik niet, maar het leidde nogal af. Net als het prijzencircus van V&D, dat als decor diende. Ik kreeg er een beetje de slappe lach van, vooral toen een twitteraar opperde dat de ‘drie doldwaze dagen’ van de Bijenkorf passender waren geweest.

Jezus had dit jaar blijkbaar de trein én de boot gemist, want hij kwam de stad binnen op een trekker. Samen met zijn matties (en Wietze) ging hij vervolgens te voet verder. E.e.a. oogde als een veel te lang durende C&A reclame. Jim de Groot, de Jezus van dit jaar en zoon van oppergod Boudewijn (standbeeld voor die man!) deed het goed, maar in mijn ogen ook niet meer dan dat. Ik miste de passie, de bezieling en het charisma. Hetzelfde gold eigenlijk ook voor Petrus, Jeroen van de Boom, waarbij ik hem eigenlijk zelfs nog een betere zanger vind als ik heel eerlijk ben.

Toen vervolgens Jeroen van Koningsbrugge zijn entree maakte als Judas, was ik er eigenlijk al helemaal klaar mee. ‘Wat komt die nou weer doen?’, dacht ik. (Inderdaad, ik heb niks geleerd van mijn Jamai vooroordeel van vorig jaar). Tot hij zijn scheur opentrok. En met één van de allerslechtste nummers van Marco Borsato aller tijde mij vier hoog kippenvel bezorgde. De passie, bezieling en het charisma van de volledige cast van the Passion 2015 hadden zich verzameld in deze Judas. Alweer. Na Charly Luske en Jamai, was het weer een Judas die mij wist te raken. Hard. Recht in het hart.

Het bleek één van de weinige hoogtepunten van de avond. Al heb ik me zoals gezegd wel vermaakt hoor. Om Petrus, die eigenlijk het goede voorbeeld zou moeten geven, maar gewoon zonder licht op zijn fiets er vandoor gaat, om Marijke Helwegen, de enige getuige die er ook echt bij was 2000 jaar geleden, maar vooral ook om Mike de Boer, die aan de viskraam van Monique Smit in de glossy ‘Jezus’ aan het lezen was. What can I say…het was een typisch TV Kantine moment. Maar ook Jezus zelf was bij vlagen hilarisch. Ik bedoel, als je brood uitdeelt onder het mom ‘dit is mijn lichaam’ en je kiest dan voor kadetjes….dan heb je gewoon humor. Of bakker Bart was dicht, dat kan natuurlijk ook. Verder snap ik ook niet zo goed waarom hij niet gewoon in één van de vliegtuigen stapte toen de autoriteiten met gillende sirenes hem kwamen halen. Vluchtmogelijkheden te over….oh wacht, dan krijg je natuurlijk een heel ander paasverhaal.

Maar goed. We hadden dit jaar ook Bridget (‘dit kun je eigenlijk ook heel goed implementeren in het nu, hè?), een Dave Roelvink op proefverlof en een Hans Klok achtige act van Jezus op het einde. Het kon niet op. Waarbij Bridget, Robert, Maria en alle andere discipelen van Jezus er nog even een ouderwetse muziekfeest op het plein van maakten (en nou allemaal omhooog die handjes en meezwaaaaaien!!). Tenenkrommend.

Misschien ben ik zuur. Of heb ik te vaak gekeken. Of was het echt wat minder dit jaar, dat kan natuurlijk ook. Toch weerhoudt het me niet om volgend jaar wéér te gaan kijken. Het blijft al met al gewoon heel bijzondere televisie. En zolang als er acteurs als Jon van Eerd meedoen, die een weergaloze Pilatus neerzette vanavond, is het ook soms mooie televisie. Maar ik zou er dan wel voor pleiten om in volgende edities iets meer liedjes in de richting van Judas te schuiven. Maak er voor mijn part Judas the musical van. Want man oh man…..Jeroen van Koningsbrugge, wat kwam jij binnen vanavond!

Vrolijk Pasen

 

PS: volgende keer niet alleen meer liedjes van de Dijk, maar aub ook gewoon een glansrol voor Huub van der Lubbe.

PS PS: de muziekkeuze was weer geweldig, maar toch pleit ik voor iets minder Blöf en Borsato volgende keer.

 

 

10 Reacties to “Judas, the musical”

  1. Lieneke van Rooijen 2 april 2015 bij 23:05 #

    Ik weet niet meer naar aanleiding waarvan ik besloten heb jouw blogs te willen ontvangen en lezen. Ik weet wel dat ik me vergist heb. Ik wil je blogs helemaal niet meer lezen want ik vind er niets aan. Ik vind jouw blogs bladvulling en ik vind dat je veel onnodige kritiek te berde brengt en zeurt. Je hoeft toch niet te kijken? En ik hoef jouw blogs niet te lezen. Veel succes verder! Met vriendelijke groet, Lieneke van Rooijen

    • feetjeblogt 2 april 2015 bij 23:23 #

      Ach…zeuren…ik probeer met humor te schrijven over wat ik niet en wat ik wel goed vond aan de uitzending van vanavond. Hoe ik het heb ervaren. Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen. Maar inderdaad, ik hoef niet te kijken en jij hoeft mijn blogs niet te lezen. Maar ik vind het leuk dat je het wel een tijdje gedaan hebt. Dank daarvoor!

  2. Karolien Mennes 2 april 2015 bij 23:20 #

    Ben het helemaal met jou eens. Ook ik vond het nu minder dan de voorgaande jaren. Maar Jeroen van de Boom vond ik best wel goed. Hij zou in het dagelijkse leven meer van dit soort nummers (qui tempo) moeten brengen. Misschien dat ik dan nog een fan van hem wordt. Van Shirma had ik nog nooit gehoord, maar vond haar niet geweldig. En Robert ten Brink mag voor mij de volgende keer lekker bij vrouw en kids thuis blijven. Ook ik vond het heel knap dat Jezus zoveel stukjes brood uit één kadetje kon halen. Maar om af toch een beetje goed af te sluiten: Jeroen van Koningsbrugge mag blijven. Volgend jaar ga ik gewoon weer kijken.

    • feetjeblogt 2 april 2015 bij 23:24 #

      Ik vond Jeroen van de Boom ook goed hoor. Maar alleen de zang. Miste de bevlogenheid. Ik zeg…alle goede zangers/spelers uit voorgaande jaren op één hoop voor de editie van 2016 !

      • Joke vd Bogerd 3 april 2015 bij 10:47 #

        Ook ik miste de bezieling van voorgaande jaren…en dan zeker bij “Jezus”. Zeker in vergelijking met bijv René v Kooten en Jan Dulles, hun vertolkingen kwamen écht “binnen”!! Vond Jon van Eerd geweldig en Jeroen & Jeroen ook overtuigend. Maar het blijft mooi om naar te kijken en volgend jaar kijk ik zeker weer.

  3. Christie 3 april 2015 bij 09:18 #

    Wat kun je toch leuk schrijven! Ik heb ook gekeken met twitter aan en moet zeggen, had ik maar gewoon gekeken en alleen jouw blog er na gelezen. ‘It says it all’ .Petje af voor Shirma die het toch maar even doet. Inderdaad jammer dat ze niet goed uit de verf kwam en dat er lipstick op haar tanden zat. (Dat was mijn dingetje als ze in beeld kwam) Maar als je moet concurreren met Simone Kleinsma (vorig jaar Maria) dan sta je zowieso al 2-0 achter. En Jeroen van Koningsbrugge… zucht. Die kan alles: Zingen, acteren (Smeris: moet je zien!) cabaret en spelshows. Judas, the musical: ik ben voor!

  4. trendygoodies 3 april 2015 bij 10:35 #

    Wat heb je dit heerlijk verwoord!
    Mijn gedachte helemaal!!!
    Ik miste de Passie die er anders is. En Brigitte totaal ongepast…. Marijke van Helwege??? En idd de broodjes….

    Al je punten, had ik ook. En toch ga ik inderdaad volgend jaar weer kijken. Want het blijft mooi.

    Fijne paasdagen,
    Groetjes,
    Diana

  5. Joke vd Bogerd 3 april 2015 bij 10:55 #

    Trouwens….niets aantrekken van de reaktie van Lieneke hoor. Je blogs zijn erg leuk en natuurlijk zit er weleens ééntje bij die me niet aanspreekt, zoals die over Boer-zoekt-vrouw, dat programma kijk ik niet dus zegt jouw reaktie daarop me ook niets….Maar dan sla je die toch gewoon over?!! Ik heb je blog over The Passion weer met veel plezier gelezen hoor!

  6. Daniella 3 april 2015 bij 13:34 #

    Hoi! Wilde niets achterlaten, TOT ik de negatieve reactie van Lieneke zag. Ik geniet altijd van je blogs, heerlijk! Ik lees de hilarische stukken voor aan mijn man die dat zeer kan waarderen 🙂 Ik sluit me helemaal aan bij je reactie over Jeroen van de Koningsbrugge.. mijn mond viel er van open! En idd net als bij Jamai vorige jaar! Ik heb wel eens betere Judas/Jezus duetten gezien, denk Charlie Luske/Danny de Munk .. Maar toen Jeroen zelf los ging.. wauw wauw wauw! Nee ik zou zeggen ga lekker door met bloggen! 🙂 Groetjes uut Grunn’ (waar het vorige jaar toch echt beter gedaan werd 😉 )

Trackbacks/Pingbacks

  1. De mannen van 2015 | feetjeblogt - 13 december 2015

    […] deze mannen een mooie erfenis voor ons achtergelaten. In april was ook het televisiespektakel the Passion, dat me elk jaar weer opnieuw weet te boeien en te verrassen. En dat laatste deed dit jaar met name […]

Geef een reactie

