BZV: aan het eind van de orkaan

22 Mrt

BZVEr was storm, er was donder én bliksem, het waaide roddels en het regende media aandacht. En niet altijd op een hele positieve manier. Het gaat me wat ver om het, net als Yvon Jaspers deed, te vergelijken met de agressie jegens de NS medewerkers, maar ik kan me wel voorstellen dat het een heftige periode is geweest voor alle deelnemers aan Boer zoekt vrouw.

De grote vraag vanavond, tijdens de laatste aflevering was dan ook: hoe is het nu, wie heeft de orkaan doorstaan en wie niet? Waar is de wind gaan liggen of juist de bliksem ingeslagen? Goed, genoeg metaforen. Tijd voor een oerdegelijke, doodsaaie opsomming. Daar gaan we….

Tom viel als een blok voor Rimke. De ideale vrouw, ze was mooi, spontaan en dacht over dingen na! Toch bleek dat er zich voornamelijk eendagsvlindertjes in de buiken van Rimke en Tom hadden rondgevlogen, want gezamenlijk kwamen ze Yvon vertellen dat ze helaas niet smoorverliefd waren geworden. Toms samenvatting daarbij was best duidelijk daarin trouwens. “Ik weet wat ik wil voelen en beleven in een relatie”. Vult u ‘m zelf even in verder? Dank u.

Pittige tijden
Tijdens de citytrip van Geert en Hetty vorige week, viel al op dat Geert wat onzekerder was en Hetty iets afstandelijker. Dankzij de terugblik op het keuzemoment dat vanavond werd herhaald, zag ik dat dit al eerder speelde. Weet u nog? Het moment dat Geert van zijn trekker afsprong om Hetty de liefde te verklaren? Achteraf was het best een bijzonder gesprek.

“Hetty, meid. Kom in mijn armen”
“En dan?”
“Ik wil jou de liefde verklaren. Met jou wil ik gelukkig worden.”
“Oh mijn god.”

Tja, dat voorspelde eigenlijk al niet veel goeds. Al zaten ze vanavond wel samen bij Yvon op de bank om te vertellen dat ze nog altijd samen waren. En een hele pittige tijd achter de rug hadden met alle negatieve aandacht die er was voor Geert. Met name voor de achterban van beiden was het best afzien geweest af en toe. Knap als een prille relatie zoiets kan doorstaan, meen ik oprecht. Toch vond ik de lichaamstaal en de rest van het gesprek niet echt veelbelovend voor de toekomst, al hoop ik dat ik me vergis. Hetty die aangeeft dat er nog wat hobbels te nemen zijn, zoekt naar rust en een antwoord als ‘dat vind ik moeilijk ‘ direct van tafel veegt. Dat wordt nog wat.

Chapeau overigens voor Geert die nog even reageerde op zijn ‘geile’ imago. Inderdaad Geert. Als een kusje al als geil wordt bestempeld, dan zijn we met Oud&Nieuw allemaal beregeil. Om nog maar te zwijgen over verjaardagen en het 60-jarig jubileum van tante Nel en ome Piet. Geiler wordt het niet.

De storm na de stilte
Bertie hoorde het lachend aan en gaf toe dat zij tijdens de opnames wel een ‘touch of Geert’ had kunnen gebruiken. Om te illustreren waarom liet de KRO nog even wat flashbacks zien van alle gezellige tafelmomenten, waarbij naast het vlees ook de spanning om te snijden was. Ze gaf niet alleen zichzelf maar ook de ongelukkige combinatie van vrouwen de schuld. En misschien was dat ook wel zo, ik weet het niet. Toch is het gelukt om een match te vinden, samen met Esther zat ze hand in hand op de bank. Het fijne van Esther was met name dat zij vooral het woord nam, maar ook dat ze Bertie gewoon zichzelf laat zijn. Met oranje crocs en werkjas.

Het gesprek werd dit keer maar één keer ongemakkelijk en dat was toen Yvon informeerde naar hoe Esther het vond verder, aangezien dit haar eerste ervaring met een vrouw was.  Of, zoals Yvon vroeg “is het aan te raden?”. Een echt goed overtuigend antwoord kwam er niet, het was vlees noch vis, zeg maar.

Een schreeuw om aandacht
Theo en Nancy waren er ook. Nancy, de kaarspuzzelknutselende overblijfmoeder met de twijfels. Wat blijkt? Ze zien elkaar ongeveer twee keer in de week. Als vrienden. Een liefdesrelatie zit er voorlopig niet in, want Nancy mist een stukje betrokkenheid / interesse. Want wat blijkt? Zodra als Nancy het erf afrijdt, geeft Theo haar geen aandacht meer. Even bellen, sms’en, het zit niet in zijn systeem. Theo leeft met het credo ‘als ik niks zeg, zeg ik ook niets verkeerd’, maar zo werkt het dus niet.
Is er een LOI cursus ‘hoe word ik attent?’ waar hij eventueel in de leer kan? En misschien dat we daar ook andere mannen voor aan kunnen melden? Puur om aan het minimale aantal deelnemers te komen dan hè…..ik vrees dat dit eindigt in mens-erger-je-niet-marathons op de zaterdagavond en een bak koffie op zondag. Denk dat de puzzelkaars al opgebrand was voordat hij überhaupt was aangestoken. Zonde, had het Theo meer dan gegund.

Tevreden op Texel
Terwijl alle andere boeren als bliksemafleiders dienden, kon Jan in alle rust verliefd worden op zijn Rianne. En zij op hem. Ook al is er van begin af aan al een twistpuntje (de naam van hun eerste boreling) maar daar wordt aan gewerkt. Beiden zijn groot fan van het ‘huisje, boompje, beestje’ concept, dus het zal niet lang duren voordat Rianne alle schepen (behalve de Teso dan) achter zich verbrandt en permanent bij Jan intrekt. Hoelang dat gaat duren, daar kwam nog niet echt een antwoord op, maar ik denk dat e.e.a. vooral samenhangt met de levensduur van de vier enorme haarballen van Rianne. Of ze verhuist alleen haar catcam mee, dat kan natuurlijk ook.

Hoe is het ook alweer met….
Als afsluiter waren daar ook nog de boeren die de serie nét niet gehaald hadden. Weet u nog? Gert Jan, de boer met de minste zendtijd en een historisch laag aantal brieven van twee? Nou, medelijden is hier niet op zijn plaats, want hij heeft uiteindelijk één van de lekkerste wijven aan de haak geslagen. En niet alleen een plaatje om te zien, maar nog een leuke griet ook! Of, zoals Gert Jan al zei: je hoopt dat je een paar puntjes van je verlanglijstje kunt afstrepen, maar in dit geval kreeg hij de gehele lijst (en meer) in zijn schoen. Geweldig!

Leo (Dex Dexter look-a-like) kwam alleen en had daar ook wel een uitleg bij, maar de mannen van de ondertiteling hadden een vrije avond, dus die verklaring moet ik u schuldig blijven. Slechte verliezer Willem was er ook. De luie boer met de melkrobot, die nu de hele speeddates zelf moest gaan organiseren. Iets wat hij uiteindelijk ook heeft gedaan (waarschijnlijk schop onder zijn kont gehad van die heerlijke knullen van hem) en wat hem Martine, een hele leuke vrouw op heeft geleverd.

Varkensboer Mario was nog hard bezig om zijn stapel brieven af te werken. Hij was nu aan brief 16 toe, maar had hiervoor al wat dates gehad. Helaas vielen die af omdat ze niet volledig voldeden aan het beeld dat hij bij de ideale vrouw had. Een beknopte samenvatting van zijn eerste drie pogingen/afspraakjes

-ziekelijk
-niet serieus (door de kinderen aangemeld)
-te pastoraal

Maar hij heeft gelukkig de moed nog niet opgegeven, hij zoekt nog even verder.

Blij in mijn hartje
Wie niet meer verder hoeft te zoeken is onze Janko, de lieverd. De boer die dacht dat hij zou overblijven onder andere omdat hij niet knap genoeg was voor een vrouw. Diezelfde Janko vond dankzij het programma zijn andere helft. Een vrouw die gezelligheid brengt op de boerderij, ’s avonds op hem wacht als hij thuiskomt en zelfs bij irritaties lief voor hem blijft. En dat maakt hem (quote) ‘blij in zijn hartje’.

En met die mooie uitspraak in mijn gedachten en die grijns van twee meter breed op zijn gezicht op mijn netvlies, tik ik met zo’n zelfde glimlach op mijn gezicht mijn laatste BZV blog van dit seizoen. Ik heb genoten. Ik hoop jullie ook.

6 Reacties to “BZV: aan het eind van de orkaan”

  1. José 23 maart 2015 bij 06:15 #

    Heel erg bedankt voor je leuke schrijfsels; ik heb weer genoten. Tot een volgende keer.
    Overigens heb ik mede-fans van Boer zoekt Vrouw ook van jouw stukjes laten genieten. Supersucces!!!

  2. Caroline Brouwer 23 maart 2015 bij 09:05 #

    Ook wij hebben genoten van je leuke blogs! Ik deelde ze altijd op Facebook en ook daar heeft men genoten.
    Dank je wel!

  3. Jos 23 maart 2015 bij 09:50 #

    Ik heb vooral van jouw stukjes genoten en Boer zoekt vrouw een beetje saai gevonden. Mijn onvergetelijke boer is Wietse die zijn vrouw zelf de koffer over de drempel liet slepen en haar nog kreeg ook. Jan was deze serie mijn favoriet en hij kreeg zijn Rianne. Die katten zal hij er wel bij krijgen, maar het leven is nu eenmaal niet alleen maar leuk. Yvette, bedankt en ik volg je graag.

  4. Joyce 23 maart 2015 bij 10:16 #

    Bedankt Feetje! Ik heb weer genoten!! Tot tranen van het lachen toe! Tot volgend jaar hoop ik:)

  5. Monique 23 maart 2015 bij 13:22 #

    Bedankt Feetje, we hebben iedere week weer genoten van jouw prachtige analyses van BZV. Graag volgend jaar weer!

  6. feetjeblogt 23 maart 2015 bij 22:18 #

    Jullie bedankt! BZV kijken en er over schrijven is leuk, maar jullie enthousiaste reacties maakten het nog veel leuker!

Geef een reactie

