BZV: flirten in de Friederichstrasse

15 Mrt

bertie Het weekend van de citytrip begon wat ongemakkelijk voor Bertie en Esther. Natuurlijk, het is ook niet de meest romantische omgeving, een hotel vlakbij de bahnhof FRIEDERICHSTRASSE (sorry, Duitse namen vragen bij mij altijd om capslock, persoonlijke tik), maar je moet er toch ook zelf wat van maken.

Dus niet, als er een romantische champagne ontvangst is beginnen te zeuren dat je ‘eigenlijk helemaal geen dorst hebt’. Trek gewoon open die fles, proost wat en kijk elkaar even diep in de ogen. Hoef je niet eens een slokje voor te nemen. Maar nee, in plaats daarvan vond er een gesprek plaats over de grootte van de champagneglazen. Mijn hart bonsde in mijn keel….als het hele weekend zo ongemakkelijk zou gaan verlopen. Vooral toen Bertie aangaf dat een citytrip ‘niet haar ding was’ (net als speeddaten, logeerweken en boodschappen doen voor het avondeten, maar dit terzijde). Waarom weet ik niet, maar ik zat al snel met dit liedje in mijn hoofd, bij het zien van de eerste beelden.

Gelukkig kwam het goed. Want ergens, buiten het bereik van de camera (misschien was dat het wel) leken de twee vrouwen elkaar plotseling helemaal gevonden te hebben. Ze deelden samen een bed, alsof het de normaalste zaak van de wereld was, bespraken ’s ochtends liefkozend elkaars snurkgedrag en zwalkten vervolgens samen hand in hand over een soort van kermis. Waar ze samen bij het haardvuur, lurkten aan hun warme chocomel (á 3 euro per kartonnen bekertje, maar dat tik ik hier maar niet, want dan ben ik gelijk weer zo’n zuinige Hollander) en verklaarden elkaar een soort van de liefde. Mooi om te zien!

Gek eigenlijk. In één aflevering heb ik beide vrouwen beter leren ‘kennen’ dan in alle afleveringen hiervoor. Ik weet nu dat Bertie gaat kwispelen bij het zien van een blikje Red Bull, dat Esther niet hardop snurkt (hoe dan?), dat Bertie een bijzondere tattoo op haar buik heeft en dat ze beiden geen voorkeurskant hebben als het om de beddenhelft gaat. Ik vond dat trouwens helemaal geen rare vraag. Het is algemeen bekend dat veel vrouwen wél een voorkeurskant hebben. (Zo ook ik. Ik lig altijd het liefst het verst van de deur. Mocht er dan ingebroken worden, dan ben ik in ieder geval niet als eerste de Sjaak). Maar goed. Conclusie na een weekendje POTZDAMER PLATZ (doe ik het weer…): ze zijn van elkaar. En zolang ze hier de klemtoon maar goed blijven uitspreken, is dat dus een goede zaak.

Broekjes in de branding.
Geert en Hetty waren door de KRO naar Lanzarote gestuurd. Een eeuwenoud, vulkanisch eiland. Gortdroog, waar vrijwel geen vruchtbare grond is maar waar binnenin nog altijd een heel heet vuur wakkert. Hoe toepasselijk.

Geert liep heerlijk romantisch hand in hand met zijn Hetty langs de vloedlijn. Het hele weekend was één en al romantiek, van handdoekzwaantjes op het bed, tot exquise hapjes op het balkon. Mooie zonsop- en ondergangen, samen cameltoes tellen en crooners op een terrasje. Waarbij opviel hoe Geert Hetty vasthield aan haar pols. Doodsbang dat ze weg zou gaan waarschijnlijk. En ik maak er nu een grapje van misschien, maar het bleek ook echt een reëel angst te zijn van Geert, zo bleek later.

Eigenlijk wil je op deze plek alleen maar grappen over zijn ‘ik zal je eens laten voelen hoe blij ik met je ben’ en ‘kijk uit dat je niet gaat glijden’, maar iets weerhoudt me daar van. Het was vooral omdat we nu een heel andere kant van Geert te zien kregen. Een onzekere, fragiele man, die dondersgoed weet dat hij ‘apart’ in elkaar steekt (om maar even zijn eigen woorden te gebruiken) en bang is dat een vrouw daar uiteindelijk voor weg zal lopen. Mooi hoe hij zich zo kwetsbaar liet zien. Echt waar.

Ik denk dat hij er goed aan heeft gedaan om voor Hetty te kiezen. Waar Ada waarschijnlijk alles had weggeknikt en enig had gevonden, geeft zij hem direct al tegengas. Hij hoeft het niet vooraf voor haar in te vullen, zij gelooft dat als je maar wilt je er samen wel uitkomt. Ben dan ook blij dat ze hem op tijd bij die klif wegtrok, want ik had het vermoeden dat hij het even niet meer zag zitten. Ik hoop dat ze het gaan redden met zijn tweetjes. Want ze zijn toch wel ontzettend leuk samen.

Wel nog wat ongevraagde tips voor Geert. Als je het over de vrouw van je leven hebt, zoals hij Hetty vorige week nog noemde, refereer dan niet aan haar als ‘die andere’ of ‘die nieuwe’. En ook het ‘Geert doet alles in twee seconden’, is niet echt iets waar een vrouw direct warm voor loopt.

Het waslijnmysterie
Over het verblijf van Tom en Rimke in Dubrovnik kan ik kort zijn. Omdat daar voor mijn gevoel ook heel weinig gebeurde. Althans, in beeld. Ik klaag niet hoor, want ik zag mijn tulpentijger in respectievelijk een badjas en een motorjack voorbij komen, wat op zichzelf best aangenaam was. Maar voor de rest was het toch vooral een citytrip waar niet zoveel over te vertellen valt. Behalve dan dat Rimke nu ook weet hoe het waslijn-katrol-systeem werkt en al uitkijkt naar haar verjaardag, want er is haar ook zo’n waslijn beloofd! Ja, Tom weet wel hoe hij zijn meisjes in moet pakken.

Zelf is hij MEGASERIEUS als het gaat om een nieuwe relatie, dus het ‘als het leuk is, is het leuk’, was niet helemaal het goede antwoord van Rimke op zijn vraag of zij het spannend vindt. Zijn respons dat ‘dit niet voor effies is, maar dat merk je nog wel’, klonk mij eerder als een dreigement in de oren dan als een liefdesverklaring. Zie je wel, ik doe echt mijn best om ook de andere kant van Tom te belichten. En nu ik toch op gang ben: waarom herhaalt hij eigenlijk iedere persoonlijke vraag altijd, voordat hij antwoord geeft? Vorige week deed hij dat al en nu ook weer…

“Ben je verliefd?”
“Of ik verliefd ben?”
“Vind jij het spannend?”
“Of ik het spannend vind?”

Nee…of je worst lust, Tom….zucht….

Charlotte Sofie Alana Milouska….en we noemen hem: Jan
In Dublin hadden Jan en Rianne alleen maar oog voor elkaar. Tuurlijk, ze probeerden af en toe wel wat interesse te veinzen tijdens de rondrit door de stad of de bezichtiging van een kathedraal (waar je heel veel schapen in kwijt kunt, als je de helft van de inboedel eruit sloopt trouwens. Aldus cultuurliefhebber Jan), maar liever hadden ze nog eventjes door hun giga slaapkamer met hemelbed en lachspiegel heen gerend. Die twee zijn zo verliefd, dat zelf een waxinelichtje op tafel al omgedoopt wordt tot het vuur van de liefde.

Wat zeg ik, er werden zelfs al plannen gesmeed voor gezinsuitbreiding. Met praktische insteek en bijbehorende planning (wanneer beginnen we? Gisterenavond). Volgens Jan is het ook fijn als blijkt dat Rianne thuis zou blijven c.q. op de boerderij zou meewerken als er kinderen zouden komen, want dan kan ze ze ook zien opgroeien. Hoeft niet Jan, ze kan ook gewoon de kattencamera hiervoor inzetten. Maar goed, voordat deze wannabee kroegtijgers aan de daadwerkelijke conceptie gaan beginnen, stel ik voor dat ze het eerst eens worden over de namen van hun kroost. Wordt het Charlotte Sofie of toch een Oostblokvariant van een meisjesnaam? Over jongensnamen werd verder nog niet gesproken. Hoeft ook niet. Denk dat dat gewoon Jan Junior wordt.

“Ik wist niet dat Oslo zo sfeervol was”
Tot slot, in Oslo, bij de receptie van een hotel met uit de kluiten gewassen, lichtgevende bloempotten voor de deur, haalden Nancy en Theo de sleutels op van hun eigen kamer. Want met zoveel twijfels, is een double room natuurlijk nog een brug te ver voor onze Nancy. (ik moest ineens aan boer Henk denken, twee seizoenen terug, die zo ontzettend blij en verrast was dat hij en Fiona een kamer deelden tijdens de citytrip. Had Theo ook wel zo’n euforie momentje gegund). Eigenlijk was dit het spannendste weekend, want hier kon het allemaal nog alle kanten op. Gelukkig was daar Theo. Die altijd de juiste woorden op het juiste moment weet te zeggen. “Rustig aan. Geen paniek”. En zo is het ook natuurlijk.

Er werd dit weekend veel gepraat, maar elkaar begrijpen, dat bleek een stuk lastiger. Volgens mij, Theo, geldt dit eigenlijk voor alle mannen. Zoals iemand laatst al zei op Twitter: mannen begrijpen alleen wat vrouwen zeggen, niet wat ze bedoelen. En zo is het eigenlijk ook. Maar goed, de aap kwam uiteindelijk stukje bij beetje uit de mouw. Nancy wil een beetje tegenspraak, zit niet te wachten op een passieve jaknikker. Theo’s respons vind ik nu al legendarisch. “Weet je, als iets me niet interesseert, dan interesseert het me ook niet”. Dus. Daar heb je je tegenspraak, Nancy. Inpakken of neem je het zo mee?

Enfin, na het bezichtigen van een paar dikke muren, het genieten van de stilte aan de kust (waar iemand – ik noem geen namen, maar het was een vrouw-  steeds doorheen kletste) het warm wrijven van een verrekte spier en fietsen in zijn derde versnelling, vielen er steeds meer twijfels weg bij Nancy. En mocht Theo zijn homp kaars van de speeddate uit zijn rugzak halen, waarop Nancy de ontbrekende stukken eraan legde en ze samen het vuur ontstaken. Iets wat werd bezegeld met een zuinig kusje. Zo zuinig, dat ik echt niet weet waar dit naar toe gaat. Gelukkig is er volgende week de nazit met Yvon en horen we hoe het Theo en de anderen vergaan is verder. Tot die tijd, kan ik alleen maar duimen voor Theo en hopen dat in Oslo het kaarsvet nog rijkelijk vloeide toen de camera’s allang niet meer draaiden.

4 Reacties to “BZV: flirten in de Friederichstrasse”

  1. Jos 16 maart 2015 bij 07:06 #

    Fijn dat je zo mee leeft met Geert. Ik ergerde me een beetje, waar was die vrolijke hemelbestormer gebleven. Van zoveel angst en onzekerheid gaat mijn hart niet sneller kloppen. Je schrijft prachtig en ik vind het een genot om je te volgen. Eigenlijk leuker dan het programma kijken.

  2. Pieter Pot 16 maart 2015 bij 11:47 #

    “Zo ook ik. Ik lig altijd het liefst het verst van de deur. Mocht er dan ingebroken worden, dan ben ik in ieder geval niet als eerste de Sjaak.”
    En wat als de inbreker door het raam komt?

  3. Zofie 17 maart 2015 bij 20:21 #

    Citytrips vond ik best saai, maar zo als jij er over schrijft…

Geef een reactie

