Ondergrondse post: afscheidsbriefje

5 Mrt

widm15_01-06-2014_11-15-41_sam_2982_copysamnijssen_2014Lieve Molloten,

Het zit er weer op. Het is gedaan, het is klaar en oh man wat heb ik een kater.

Want ook al had ik nog voor dit seizoen WIDM Margriet al gelinkt aan de profieltekst van het mobiele nummer van de Mol (echt waar, kijk maar hier), ik had haar daarna als verdachte volkomen losgelaten. Natuurlijk, de laatste twee afleveringen kwamen er (voor mij) steeds meer hints haar kant op, zoals ik in mijn vorige brief ook schreef, maar ik zat muur- en muurvast in mijn Riktunnel. Rik, ook wel de ‘montagemol’ genoemd door sommigen, want damn wat was dat weer smerig goed in elkaar gemonteerd allemaal.

Maar goed, Margriet kwam vanavond voor de tweede keer in haar leven uit de kast, alleen dit keer dus als mol (knap gespeeld, dame!). Marlijn bleek de verliezer en Rik de winnaar. Ben benieuwd of hij na de opnames nog steeds zo vrijgevig is en de historisch lage pot die hij nu gewonnen heeft ook deelt met Marlijn. Vermoed van niet, hij strooit misschien met jokers maar hij is er geen. Ook al heeft hij zijn meest ouderwetse smokingjasje uit de mottenballen gehaald voor de balkonscène in het Vondelpark vanavond (wat was dat dan? Misschien had ik er bij moeten zijn, maar ik mis echt even de toegevoegde waarde van deze livesetting)

Altijd leuk om de kandidaten nog even aan de tafel te zien zitten overigens. Ergens op de hoek zat een jongen met een bril, wiens naam ik alweer vergeten ben. Hij kwam met de trein naar Sri Lanka geloof ik en vertrok vrij snel weer met het vliegtuig. Tussendoor had hij nog tijd om een ‘filmische selfie’ te maken, maar daarmee was ook alle zendtijd voor hem voorbij. We zagen fanatieke Eveline, de voormalig inspecteur van de hondenbelasting Viktor en ook stille Willie Carolina, die wel een heel ander persoon leek daar aan tafel. Ze kletste in ieder geval honderduit. En ook Ajouad, Chris en Martine waren natuurlijk aangeschoven. Gezellig!

Natuurlijk is het leuk om alle molacties en verborgen aanwijzingen terug te kijken, maar ik heb toch vooral gelachen om de verhalen van de kandidaten en hoe zij alles beleefd hebben. Hebben jullie ook zo gelachen om Martine, die heel sneeky mensen in hun slaap had ondervraagd en als een ware Sherlock Holmes de koffer van Margriet doorzocht? Ik had het niet achter haar gezocht. Of toch wel? Achteraf schoot ze Margriet tussen de TukTuks ook gewoon in haar rug, dat had een teken moeten zijn dat ze tot alles in staat was.

Maar goed,  eerlijk is eerlijk, de smaakmaker van dit seizoen (en nee, dan doel ik niet op Rik van de Westelaken in zijn onderbroek. Alhoewel dat ook niet onaangenaam was) was toch zonder twijfel Chris Zegers? Chris, die tijdens de terugvlucht tot aan Abu Dhabi nog hoop had om terug in het spel te komen. Die bloedfanatiek en breeduit lachend alle uitdagingen aanging. Die het presteerde om in een jaren ’80 broekje acte de préséance te geven bij de opdracht op het strand. Echt niemand, maar dan ook niemand die daar mee weg komt, behalve hij. Formidabel. Zijn verkiezingszege in het dorpje, zijn liters tranen toen het spel voor hem gespeeld was….hij was de Daniël Boissevain en de Tygo Gernandt van dit seizoen. Ik heb GENOTEN.

En ook vanavond weer, hoe hij kwispelend aan tafel zat. Nog steeds hoopte op een twist in het spel, een onverwachte wending zit immers in een klein hoekje in dit spel. Maar nee. Helaas voor hem, moet ik hardop zeggen:  alles is wat het lijkt vanavond, Chris. Het is even wennen, maar is zo.

Zoals gezegd, ik heb genoten, van de prachtige beelden van Sri Lanka, van de molacties en van deze heerlijke groep. Maar ik heb ook af en toe wel gefronst. WIDM staat bekend om zijn ingenieuze en ingewikkelde opdrachten en eigenlijk viel dat dit seizoen best wel een boel tegen. Ook de wat meer actieve/sportieve opdrachten ontbraken. Ik hoop dat deze balans volgend seizoen weer een beetje hersteld wordt. En ik hoop natuurlijk op weer zo’n fantastische groep aan kandidaten, met in ieder geval één enthousiasteling die Daniël/Tygo/Chris overstijgt. De jeu aan de groep geeft, zeg maar. Ik hou d’r van.

Ik hou ook van schrijven over WIDM, maar dat is na vanavond ook klaar. Ik hoop dat jullie het leuk hebben gevonden om af en toe wat post te ontvangen, ik vond het in ieder geval erg leuk om te doen. Ik verwacht eerlijk gezegd dat dit het laatste jaar is, qua WIDM blogs. Ik denk dat ik volgend jaar vol voor het spel ga, nog meer genieten en met mijn handen vrij weer een tunnel induik.

Heb er nu al zin in! Jullie ook?

groetjes,

Yvette

PS: kan iemand nog even checken of Martine alle jokers uit haar onderbroek heeft gehaald? Dank!

 

Bron foto: beeldbank Avro/Tros, credits: Sam Nijssen

7 Reacties to “Ondergrondse post: afscheidsbriefje”

  1. Joke Stolk 5 maart 2015 bij 23:04 #

    Heb van AL je WIDM brieven genoten!! Ook van de BZV verhalen…. Zo Leuk! Dank daarvoor!!

  2. Astrid 6 maart 2015 bij 00:09 #

    Briljant geschreven het hele seizoen! Nog nooit had ik de Mol goed geraden en ik geef wat credits aan jou. Want door jouw blogs zag ik net wat méér dit jaar! Ik zou het jammer vinden als je daarmee stopte!
    Hartelijke groet,
    Astrid

  3. José 6 maart 2015 bij 08:19 #

    Ik heb ook gisteravond weer genoten en nu, na dit gelezen te hebben, ook. Zondag weer van jou een stukje over Boer zoekt vrouw. Dus je stukjes missen, voorlopig nog even niet. Super; dank je voor het delen.

  4. joyce 6 maart 2015 bij 08:47 #

    bedankt voor je ondergrondse post……kon nooit wachten om ze te lezen. Ik zal ze gaan missen….x

  5. Jos 6 maart 2015 bij 08:50 #

    Eerlijk gezegd had ik er lang niet zo veel aan gevonden als ik jouw blogs niet had gehad. Alleen al het mijlenver uit elkaar liggen van voorkeur voor kandidaten, daar geniet ik al van. Ik zit heel ernstig naar Chris te kijken en ben er van overtuigd dat daar een heel zieke man zit omdat hij er zo beroerd uit ziet en was verbijsterd toen die leuke Pieter Derks na de eerste aflevering het veld moest ruimen. Jij was hem alweer kwijt. Ik zou je blogs niet graag meer willen missen, eerst genoeglijk samen kijken en dan de volgende ochtend in een deuk liggen om jouw kijk op de aflevering. Wat mij betreft geaag doorgaan en voor nu hartelijk dank.

  6. Loes 6 maart 2015 bij 13:37 #

    Het was een geweldig seizoen, met een knappe mol (wel geraden door mij) en het was elke week ook weer geweldig om je stukjes te lezen. Nu maar even afkicken … bedankt!

  7. Charlotte 6 maart 2015 bij 15:17 #

    Volgend jaar geen WIDM post meer van je? No way! We zijn met een aantal meiden bloedje fanatiek en bespreken nav jouw ondergrondse post nog eens alles na. Dus.. volgend jaar weer lekker doorgaan!

Geef een reactie

