BZV: koffie met muis

22 Feb

THEOEr gebeurt dit seizoen op sommige momenten zo gruwelijk weinig op de boerderijen dat ik meer oog heb voor de achtergrond dan voor andere zaken. Zo zag ik deze week dat bij Theo de keukenrol op was (waarschijnlijk heeft Ria ‘m vorige week helemaal opgesnotterd) en schrok ik van de zaken bij Geert op zijn slaapkamer. En dan heb ik het niet over de miniatuur touringcar op zijn hoofdeinde, maar over wat er op zijn nachtkastje stond. Ach, eigenlijk schrok ik niet, want het past wel een beetje bij de goede man zijn imago. Nieuwsgierig geworden? Kijk dan maar terug via uitzending gemist*….want ik ga aan mijn blog beginnen.

En laat ik maar gelijk bij Geertje blijven. Want wat was het weer gezellig. Naast boeren- en rode kool wordt hier vooral ook de dag geplukt. Carpe diem! Ada kruipt eens bij Geert op schoot en Hetty vindt het prima. Geert pakt Hetty even vol op de mond en Ada lacht er om. Zoals de dames later concluderen, dankzij hun leeftijd zijn ze niet meer zo jaloers aangelegd en hebben ze geleerd om te genieten van elk moment. En dat doen ze. Alle drie.

Gedroogde worst en gevulde eieren
Geert kijkt tevreden toe hoe beide dames een boodschappenlijstje samenstellen voor de jaren ’70 hapjes die ze ’s avonds willen gaan maken. Van augurk gerold in cervelaat tot aan de gevulde eieren, alle cliché verjaardaghapjes komen voorbij. En natuurlijk komt er ook op worst op het lijstje. En zelfs op leeftijd kun je daar nog enorm om giechelen. Geert gaat een tukje doen en zijn vrouwen gaan naar de supermarkt. Was hij nou  maar meegegaan, want dan had hij kunnen zien hoe Hetty gruwelde van de gedroogde worst die er hing uitgestald. Was best handige informatie voor hem geweest, denk ik zomaar.

Na het tukken graait en grapt Geert weer vrolijk verder. Zo complimenteert hij Hetty bijvoorbeeld met haar spuitwerk als ze de eitjes staat te vullen. Later verklaart hij zelf dat hij het idee heeft dat hij nooit ouder is geworden. Zijn geest dan althans, zijn lichaam helaas wel. Hij was Bart de Graaff in het lichaam van een oude man. Een kwajongen met rimpels. Maar dan vooral lachrimpels.

We zagen hem warempel enig huishoudelijk werk verrichten met hindernissen (nooit dweilen met een Jack Russel in de buurt), waarop hij in natura kreeg uitbetaald. Hij was klaar voor een mooie avond, met zijn door Hetty uitgezochte kleding, inclusief bordeelslippers. Hopelijk zien we volgende week hoe gezellig de avond was, maar de vooruitzichten naar volgende week logen er niet om. Het fonkelt en het flikkert bij één dame, aldus Geert. Het zou mij niets verbazen als dat Ada is.

Even een koppie doen
Bij Tom beginnen zich ook warme gevoelens te ontwikkelen. En dan heb ik het niet over mezelf (want ja, ik glij nog steeds van de bank als hij in beeld is….sorry) maar over Tom zelf. Ik kan moeilijk inschatten op wie hij doelt, want hij laat zich (nog) moeilijk lezen. Voorlopig deelt hij zijn Monatoetje nog met allebei de dames. Waarvan één goed voorbereid, getuige de Labello die startklaar op tafel stond. Mocht er gezoend moeten worden, dan glanzen de lipjes binnen 10 seconden! Heel slim.

Net als Tom, die dit programma vooral heel fijn vindt omdat de volgorde nu heel anders loopt. Je leert elkaar eerst goed kennen voordat je een relatie aangaat, in plaats van andersom. Heel goed kennen houdt overigens in dat je weet waar je iemand ’s nachts voor wakker kunt maken (gehaktbal, pannenkoek…ik heb het genoteerd hoor Tom!) en hoe de band met de familie is. Nog geen fundering dus om al een heel huis op te bouwen, maar hé…het eerste laagje cement is gestort.

Om het ijs te breken had Tom voor de volgende ochtend twee vrienden uitgenodigd om een koppie te komen doen. Ik vind dat een leuke uitdrukking. Logischer ook. Wij zeggen hier altijd bakkie, alsof je je koffie in een teiltje geserveerd krijgt. Nee, dan ‘koppie doen’. Klopt beter, houden we erin. Bij Tom kwam het beste servies op tafel, de mooiste kartonnen bekertjes die hij kon vinden en die matchten met zijn dubbelwandige RVS thermokan (alleen voor gelegenheden). Ook hier bleef het gezelschap weer in de keuken zitten, wat mij doet afvragen hoe slecht de vering van zijn bank eigenlijk is. Of is zijn huiskamer echt een VT wonen showroom waar je alleen maar naar mag kijken?

Enfin, het was een gezellige ochtend en met een excursie naar een tulpenbroeierij was ook de middag goed gevuld. Op naar de avond, waarop zijn familie langs zou komen. Maar dat zien we volgende week…

De regels van kaasfondue
Bij Bertie op haar boerderij was ook een blik met hulptroepen opengetrokken. Er werd zowaar gesproken en gelachen ! Er vielen zo weinig ongemakkelijke stiltes tijdens de kaasfondue (zeg maar gerust geen) dat het hele hondje van Bertie niet meer nodig was om het gesprek op gang te houden. En dus werd het beestje opgesloten op de gang.

Blijkbaar is er bij kaasfondue een regel dat er, zodra er iets van je prikkertje valt, gezoend moet worden met diegene naast je. Esther zat naast Bertie en zag haar kans schoon. Geen stukje wortel of brood hield het lang vol aan haar stokje. Ik denk ook dat de zoenregel na het derde ‘ongelukje’ direct werd afgeschaft omdat de pan met kaas dreigde over te lopen door al het voedsel wat er in dreef. Esther was sowieso goed op dreef. Ze zegt dan wel dat ze nog niet heel erg uit de kast is (waar zit je dan Esther? In de la nog ofzo?) maar dat ze voor 200% voor Bertie gaat. Alle clichés over potjes en dekseltjes vlogen over de tafel.

Catherine ziet het met lede ogen aan, maar ziet verder geen reden om zichzelf verder te profileren. Zij heeft haar best gegaan en zich al helemaal bloot te geven. Het is nu aan Bertie. You go girl! Zo’n kop zou ik ook hebben. Bertie blijkt overigens hele verstandige vriendinnen te hebben die goed door haar heen prikken. Ik hoop dat ze naar hen luistert en vooral voor haar gevoel gaat. Het is in ieder geval fijn om te zien hoe ze wat lekkerder in haar vel zit. Jammer alleen dat ze eigenhandig mijn romatische beeld van een vogelverschrikker om zeep heeft geholpen met haar mechanische opblaasvent met sirene. The Wizard of Oz zal na vanavond nooit meer hetzelfde zijn.

Verdomme Nancy!
Theo is na het vertrek van Ria weer verder gegaan met graven en daar nog altijd niet mee opgehouden. Ik vrees dat als Nancy ook bij hem weggaat, hij in zijn eigen kuil gaat liggen, die arme man. Ik kan er niets aan doen, maar ik heb zo met hem te doen. Ook al werd de reden waarom Ria bij hem weg is gegaan al snel duidelijk (een muis op het aanrecht…tja, vinden de meeste vrouwen niet zo geslaagd, Theo). In de keuken had Yvon een goed gesprek met Nancy, die aangaf toch wel heel erg te twijfelen. Waarop Yvon voorstelde om Theo er dan maar bij te halen.

In het gesprek dat toen volgde, gaf Theo aan wat wij al weken zien: Nancy was en is zijn eerste keuze. Samen besloten ze ‘het’ nog maar een kans te geven dan, al hebben ze beiden een heel verschillend beeld bij wat ‘het’ dan wel niet is. Maar eerst maar even koffie met muis, zo werd er gegrapt. Theo droogde opgelucht zijn tranen en gaf aan dat hij inderdaad eerst maar even de muis te grazen zou gaan nemen. En daarna misschien Nancy wel. Demonstratief ging hij daarop de gordijnen dichtdoen en ik moest lachen. Zelfs als hij probeert stoer te doen blijft het een lieverd.

Dat zag Nancy ook en ze gaf hem een knuffel. Maar niet te lang, want ze duwde ‘m al vrij snel weer van zich af. Waarop de arme man aangaf te stinken en eerst maar even te gaan douchen. Wéér de hand in eigen boezem steken. Het was voor mij de druppel die de emmer deed overlopen.

NANCY!! WAT ZIJN DAT VOOR FAKKING GEMIXTE SIGNALEN DIE JIJ DAAR UIT LOOPT TE ZENDEN?? Theo is VERDOMME geen Foster Parent kindje Dat je vrijblijvend aan kunt nemen en af en toe een knuffel gEVEN in ruil voor een kleurplaat om je daarna weer terug te trekken omdat de tekening tegenvalt!  Zelfs een zelfverzekerde man zou daar nog onzeker van worden, verdorie!

Excuses voor de Capslock, maar het moest even. Ik hoop dat het nog iets wordt tussen die twee, maar ik heb er een hard hoofd in. Mocht Nancy echt heel erg twijfelen, lijkt het mij beter dat ze maar gewoon gaat. Anders doet ze hem gewoon heel erg pijn. En ik denk niet dat ik een huilende Theo nog langer trek.

Struck by lightning
Maar goed, laten we gezellig eindigen. Want wat is boer Jan leuk hè? Ik bedoel, Tom is een plaatje, maar Jan is by far de meest geschikte gast van dit seizoen. Ook deze uitzending weer, waarin hij besloot om zijn beide vrouwen even mee te nemen voor een één op één momentje. Waarbij hij Marieke direct tot een hoogtepunt bracht. Op een uitkijktoren wel te verstaan dan hè.

Marieke, die nog niet haar ‘muur open wil stellen’ zolang als Rianne nog in de buurt is, maar wel al gevoelens heeft. En dat probeert ze Jan in een soort van eigen codetaal duidelijk te maken. Ondertussen zoomt de camera in op haar achterwerk en Jans hand, in de hoop dat daar iets spannends gebeurt (echt…wat was dat dan voor suggestief shot?).

Kort gezegd; had ze Jan in een kroeg in West Friesland gespot dan was ze zo op hem afgestapt. Newsflash girl: dat hoeft niet, hij staat voor je! Vertel het hem gewoon! Gek genoeg lijkt Jan het wel te begrijpen. Met pretlichtjes in zijn ogen en een blos op zijn wangen vertrouwt hij de camera toe dat hij haar een dondersleuke meid vindt. Donders….dat betekent volgens mij dat de bliksem al is ingeslagen bij hem.

Ondanks dat Jan niets met het strand heeft (wat best gek is als je op Texel woont vind ik zelf, maar goed) neemt hij Rianne mee voor een strandwandeling. Daar vindt het beste gesprek ever plaats.

“Weet je, ik heb zoiets van, het loopt zoals het loopt”
“Ja en? Loopt het?”
“Ja. Ik vind wel dat het loopt.”

Eigenlijk wil Rianne maar één ding en dat is tegen hem aan liggen op zijn foeilelijke bank. Het liefst met een kat op schoot. Jan zelf? Die weet niet zo goed wat hij wil. Want met Rianne heeft hij een enorme klik, maar bij Marieke is er een vonk. Klik of vonk? Lastig, vindt hij zelf.

Simpel lijkt mij. Waarmee ontsteek je het makkelijkst een vuur Jan?Nou dan. Bovendien is dat de enige manier waarop je die verdomde tatoeage te zien krijgt.

I rest my case.

 

*babyolie, zakdoekjes/tissues, zaklamp

 

 

3 Reacties to “BZV: koffie met muis”

  1. José 23 februari 2015 bij 09:11 #

    Heb weer genoten!!

  2. Jan 23 februari 2015 bij 12:45 #

    Wat is dit ook weer donders leuk geschreven, ben er jaloers op?

  3. Elle 23 februari 2015 bij 16:21 #

    Ik open uitzending gemist, zoek het fragment op.. *kokhalst* leest verder.. Ziet daar de oplossing…. (A) Leuk te lezen!

Geef een reactie

