Ondergrondse post: briefje aan Martine

5 Feb

MARTINEHoi Martine!

Of moet ik ‘hallo Anita Meijer’ zeggen? Wat goed om te zien dat jullie tussendoor wat tijd hadden om te relaxen in de bus en gezellig een spelletje aan het doen waren. Likken, plakken, raden. Hilarisch! Voorgaande jaren zagen we kandidaten onderweg alleen maar theorieën uitwisselen, in alle eenzaamheid complotten uitwerken in hun molboekje of gezamenlijk smoezen over verdachte acties. Goed te zien dat jullie je tijd beter besteden! Zoals de titel van een (jou welbekende) musical luidt: Heerlijk duurt het langst! ‘Eerlijk’ in dit spel allang niet meer….

Nadat jullie gedropt waren bij het nieuwe onderkomen en met een glas sap in de handen jullie je een weg moesten banen door de apen, krokodillen en slangen heen (en die ene mol, maar daar hoor je dan weer niemand over) dacht ook ik direct dat er de volgende dag een exotische opdracht zou gaan volgen. De prachtige wild life beelden wekten in ieder geval niet de indruk dat er de volgende dag een CBR examen zou worden afgenomen. Ergens in een woest, ruig, leeg haven gebied. De aapjes op het dak waren dus duidelijk alleen maar decorstukken….jammer.

Taptoe on wheels…

Ik hoop voor jullie dat het plaatselijke wagenpark al stond opgesteld bij aankomst en dat jullie niet, net als wij, minutenlang naar een colonne van lelijke vrachtwagentjes hebben moeten kijken (waar de montage ook nog eens een foeilelijk mars-/taptoemuziekje onder gezet had….waarvoor dank). Ik was bijna gaan zappen. De opdracht begon met een intake: jullie mochten allemaal een wagentje achteruit in parkeren. Art was namelijk op zoek naar de slechtste chauffeur en vond dit blijkbaar de ultieme test. Hij had ook gewoon kunnen vragen ‘wie rijdt er het makkelijkste weg’, want het wilde niet zo lukken bij jou hè? Hij ging niet in zijn één, niet in zijn achteruit…kortom, het zat niet mee. Gelukkig waren de gaten waarin ingeparkeerd moest worden iets groter dan gemiddeld (lees: er kon een stretched limo overdwars ingeparkeerd worden), dus uiteindelijk lukte het jou ook.

Volgens Art waren Chris en Carolina de beste chauffeurs en hij besloot direct het kaf van het koren te scheiden. Weg met die twee, hoppa….de lucht in. Jij en je medekandidaten mochten met het aanwezige,  gemotoriseerde oud ijzer een getal vormen, onder de 2000. Als C&C dit zouden zien én ook door zouden hebben dat het hier om een bedrag ging, wonnen jullie dat bedrag. Appeltje, koekie (sorry, ook al is Viktor weg, ik houd ‘m er in) zou je zeggen. Jullie gingen voor het getal/bedrag van 1974 en ik moet zeggen, dat lukte aardig! Alleen….hoe maak je nu duidelijk dat het om een bedrag gaat? Ik vond jouw suggestie (komma, streepje erachter) briljant in al zijn eenvoud, maar Margriet vond dat er een E voor moest, want iedereen wist dat dat een euroteken was.

Chris…wereldreiziger én triviant kampioen

En verbeter me als ik het mis heb, Martine, maar volgens mij durft niemand tegen Margriet in te gaan. En dus gingen jullie voor de ‘E’. Waarbij jij weer ruzie kreeg met één van de wagens. Volgens Marlijn had je ook op allerlei knopjes lopen drukken….waarom Martine? Waarom? Beetje verdacht was het wel hoor. Gelukkig mochten jullie een auto lenen van de aanwezige aannemer, waarbij de leasetermijn exact 2 minuut en 33 seconden bedroeg. Waardoor de ‘E’ dus veranderde in een ‘F’. Gelukkig was niemand te beroerd om op het hete asfalt te gaan liggen, waardoor er alsnog een ‘E’ verscheen. Dit kon niet meer misgaan, toch?

Nou, dat ging het wel. Ik zal je even meenemen naar wat er gebeurde in de helikopter. Carolina was een beetje in de war en waande zich Magnum P.I. en Chris genoot van het feit dat hij wéér een sensationele vlucht mocht maken. Het joch is snel blij zullen we maar zeggen. Toen de euforie was weggezakt, gingen ze gelukkig vol voor de opdracht. In eerste instantie lazen ze hlbl, maar dat kwam omdat ze er verkeerd overheen vlogen. Als snel hadden ze door dat het om 1974 ging en dat gegeven triggerde eigenlijk per direct het triviantlaatje vol nutteloze feitjes in Chris linker hersenkwab. Ik denk dat Carolina na vandaag nooit meer vergeet in welk jaar ABBA het songfestival won en Duitsland het WK voetbal. Hij ratelde maar door…totdat hij jullie actie zag om de ‘E’ toch vooral in beeld te brengen.

En wat er toen gebeurde….ik begrijp het nog steeds niet zo heel goed. “Die ‘E’ is belangrijk”, zei Chris tegen Carolina. Maar zij op haar beurt, maakte direct van de ‘E’ en ‘M’. Ik hou het maar even op dyslexie, dacht eerst wellicht een mollenstreek, maar toen wist ik nog niet hoe deze aflevering zou eindigen. Wat er uiteindelijk in die heli gebeurd is, waardoor ze met de meest rare oplossing EVER (voormalig mol Edo Brummer?) op de proppen kwamen weet ik niet. Ik weet wel dat Carolina haar tuinbroek niet helemaal goed had opgehaald. Laten we het daar maar op houden.

Post. Alweer….

Enfin, tijdens het diner zat er een mol aan tafel, lag er een krokodil op de oever en kwam er een zwijn even polshoogte nemen. Het Waku Waku gehalte zat er lekker in. En terwijl Marlijn zo blij was dat jullie met elkaar zo lekker één groep waren, vertrouwde Margriet de camera toe dat ze niet zo’n groepsmens was. Maar dat gaf niet, want deze club mensen voelde ook niet als groep. Heerlijk als iedereen zo lekker op één lijn zit.

Na het eten ging iedereen lekker naar zijn eigen cabana en daar wachtte sommige kandidaten een leuke verrassing. In twee huisjes was namelijk post bezorgd. Post van de mol. Ik vind het zo sneu voor jou en Margriet dat jullie geen brief hebben gekregen, dat ik deze informatie maar even met je deel. Misschien heb je de brieven zelf geschreven en zet ik me hiermee totaal voor gek, maar dat risico neem ik dan maar. Rik kreeg een brief waarin hem als penningmeester het aanbod werd gedaan om voor € 750 twee jokers te kopen. Ik kan je vertellen dat hij hier op in is gegaan. En dat hij Marlijn hiervoor gebruikt heeft. Het gesprek wat hieraan vooraf ging was ronduit hilarisch, maar dat zal ik je besparen. Kort samengevat: Marlijn houdt er nogal een dubbele standaard op na. Maar zolang als ze er zelf beter van kan worden, zet ze met alle liefde haar principes op zij.

Wie had nu eigenlijk de touwtjes in handen?

Ook Carolina en Chris kregen post. Zij konden jokers verdienen als ze de volgende dag 17 en 32 zouden trekken. Bij de volgende opdracht zou wel duidelijk worden wat dat inhield. Zodra jullie Art zagen de volgende ochtend begon hij gelijk te spuien. Geen ‘goedemorgen’ of ‘hebben jullie lekker geslapen?’, nee, hij begon gelijk met getallen te strooien. Ik dacht dat een IBAN nummer al moeilijk te onthouden was, maar dit sloeg alles. Het deed me een beetje aan een scène uit Rainman denken. Er zat ook geen logica in hè? Rik gaf direct al aan dat hij niet zo goed is in cijfers onthouden maar jij pakte het slim aan moet ik zeggen. Associëren met die handel! Dat is de manier waarop je dingen onthoudt. Goed gedaan hoor! Persoonlijk lukte het mij maar heel moeilijk om alles op een rijtje te houden, want ik werd nogal afgeleid door het jaren ’80 broekje van Chris. Sorry, ben ook maar een mens.

Maar goed, het kwam er dus op neer dat jullie touwtjes moesten trekken op het strand, maar dan alleen de nummers die Art niet had opgenoemd. Er werden flink wat kokers boven de grond gehaald, maar het was nog even afwachten of daar geld of mingeld (dat is toch geen woord??) in zat. En ik ben het met jou en iedereen eens dat Carolina en Chris zich verdacht gedroegen, maar ik kan je vertellen dat ze de verleiding hebben weten te weerstaan. Ze hebben de 17 en 32 gewoon laten liggen. Uiteindelijk waren er drie kokers met ‘mingeld’, maar ondanks dat, haalden jullie € 1250 binnen voor de pot. Jammer dat Rik er al € 750 uit had gehaald…maar goed.

Ciao Carolina!

En toen kwam de test. En ik moet je iets vragen, Martine. Heb jij inderdaad tegen Marlijn weer lopen bluffen over jouw fictieve zwarte vrijstelling? Of heeft Marlijn het dit keer zelf verzonnen? Rik trapte er in ieder geval in, want hij heeft zijn jokers niet ingezet. Hij heeft er ook geen één aan Marlijn gegeven, dat vind ik dan wel weer grappig.

Deze aflevering kregen we voor het eerst jouw scherm te zien. En gelukkig voor jou, hij was groen. Die van Carolina niet, dus zij kon gaan. Jammer, helaas, tot sinas. En nu zijn jullie nog maar met zijn vijfjes. Ik vind jou tot nu toe (en ook deze week weer), vooral heel stil en op de achtergrond. Op het moment dat je wel in the picture staat, ben je vooral aan het klungelen. En alleen al daarom blijf je voor mij een potentiële mol. Al blijft Rik bij mij met stip op één staan. Ook deze aflevering zag ik wat hints in zijn, maar ook in jouw richting.

Sowieso bleven jullie allebei op de grond bij de eerste opdracht, logisch….want een mol gaat niet graag de lucht in. Tijdens de opdracht met de wagentjes had Rik een shirt vol met kentekenplaten aan. Toeval of voorkennis? Ik sluit niet uit dat ik komende dagen het filmpje nog eens aandachtig beeldje voor beeldje ga bekijken of er zich ergens een overeenkomstig nummerbord voordoet. Het hoogste bedrag dat jullie hadden kunnen vormen was trouwens 1987. Weet je dat dat precies het jaar is waarin Rik zijn carrière startte als presentator? Ik bedoel maar. En het helpt ook niet dat hij bij de laatste opdracht een Ciske de Ratpetje op had….want je kunt de mol wel de mol noemen, eigenlijk levert hij gewoon rattenstreken.

Maar goed, zoals gezegd blijven mijn ogen ook op jou gericht Martine. Al was het maar omdat je je zo afzijdig houdt van alles. En omdat er opvallend veel shots van ‘drift wood’ te zien waren deze aflevering. Moest opeens aan jouw alter ego Ilona Waaihout denken.

Kan ook zijn dat ik doordraai. Alweer…..

Tot volgende week,

 

liefs Yvette

 

2 Reacties to “Ondergrondse post: briefje aan Martine”

  1. José 6 februari 2015 bij 09:48 #

    Helemaal super.

  2. MichielZiet 6 februari 2015 bij 11:04 #

    In een ruk uitgelezen.

Geef een reactie

