Ondergrondse post: briefje aan Chris

30 Jan

chrisVolgens mijn kapster ben jij de mol, Chris. Maar ik ben het niet met haar eens. Vind je meer een uitgelaten, overenthousiaste en bij vlagen zeer verwarde kandidaat. Maar een mol? Neuh…geloof ik niet. Dit was trouwens wel jouw aflevering hè? Man oh man, wat was jij in je element vanavond, geweldig! Zullen we samen nog even deze aflevering doornemen? Top!

Het begon niet zo gezellig dit keer, toen jullie tijdens het ontbijt erachter kwamen dat er € 200 uit de pot ontbrak. En er zat al zoveel in…pffff. Margriet en Martine waren verbazingwekkend eerlijk over hun actie in opdracht van de mol. Wat mij nog meer verbaasde was jullie nogal laconieke reactie. En Rik die vrij snugger opmerkte dat ‘jullie nu op dit punt zijn gekomen’. Het niet gezellig meer is onder elkaar en niemand te vertrouwen is. Had hij nu pas door dat hij niet in een reisprogramma zit maar in WIDM? Dat zou je bijna gaan denken. Welnee, Rik is volgens mij gewoon zelf gewoon de mol. En sinds vandaag dus ook de penningmeester. Interessante combinatie.

You take a very Big Buddha
Net als jullie gidsen van die ochtend trouwens, Carolina en Marlijn. Die jullie een rondleiding mochten geven door een tempel met bij de ingang een big inflatable Buddha van wel 40 meter hoog. Met vijverbeelden met suggestieve pijpbekkies en binnen een hallucinerend behangetje dat 550 verschillende verhalen vertelde. Hadden drie kunstenaars op een druilerige zondagochtend na 8 flessen wijn en een handjevol qat samen gemaakt. Zonder enige samenhang, zo leek het. Net als het amateurtoneelstukje van de dames. Die jullie vermoeide met allerlei non-informatie en fictieve opdrachten. Maar hé, dan kennen ze jou nog niet. De wereldreiziger bij uitstek.

Iemand die overal al geweest is, van Geilenkirchen tot aan Leutersdorf , van Hoeryõng tot aan Koekenaap. En beyond. Jou hou je niet voor het lapje, hè Chris? Jij had direct al door dat er meer aan de hand was. Wat jeukt het van welke moddersoort de muren zijn opgebouwd? Er is gras! Er is een adder! Maar wat, waar, hoe? En terwijl de rest van de groep mannen en vrouwenplaten aan het tellen was en Rik doodleuk toekeek hoe Marlijn een joker in haar zak stak (dat was nl. de opdracht van de dames, jokers of geld jatten zonder dat iemand het merkte) zocht jij naar de logica. Naar die andere invalshoek. Naar dat addertje.

Het waren dus twee addertjes. Carolina en Marlijn. Een illuster duo dat maar liefst vier jokers wist te ontvreemden uit de donatieboxen. Ik vind het overigens wel gewaagde televisie hoor, er zijn zat verwarde mensen in Nederland die nu denken dat je gewoon geld uit de collectebussen in de kerk kunt jatten. Of jokers. Maar goed. Marlijn bleek er goed in én ze vond het leuk, dus ik zou haar maar in de gaten houden bij het eerstvolgende tempel- of kerkbezoek. Uiteindelijk speelden jullie met een quiz alle vier de jokers van de dames weer weg en was er niets aan het handje. Op het verongelijkte pruillipje van Marlijn na en dat gapende gat in de begroting. Want met dat geld wil het nog niet echt lukken hè?

Wie een kuil graaft voor een ander…
Goed. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Paar vraagjes beantwoorden en voor elk goed antwoord je kansen vergroten op geld. Of liegen en je kansen verkleinen. Tactisch inzetten dus. Waarbij jij door maar liefst drie mensen werd aangewezen als ‘de mol’. Zou mij kapster dan toch gelijk hebben? Of logen Rik, Marlijn en Viktor misschien? Eén in ieder geval wel….verder zeg ik niets.

En toen….schatgraven. Dat moet voor een mol toch een beetje ‘thuiskomen’ zijn, lekker even met de pootjes in de grond woelen. Heb er NIEMAND over gehoord. Hebben jullie er niet opgelet? Wie de diepste kuil had bijvoorbeeld? (Rik en Margriet) of wie er daadwerkelijk zijn handen heeft gebruikt? (Martine). Had makkelijk gekund hoor, er was toch niets te vinden in het zand. Als je precies wilt weten wat hier mis ging, dan zou je dat even aan Carolina en Viktor moeten vragen. Die hadden namelijk een heel uitgebreide theorie over vakje 8 en hoe 9 en 10 waren doorgeschoven en dat als je de wortel neemt van 36 dat maal 4 doet en weer deelt door je schoenmaat je kansen veel groter waren geweest. Kortom, ik kon het niet volgen, maar zal best logica in gezeten hebben. En als 8 echt een dingetje is en je neemt de titel van vorige week er nog even bij (M acht) dan is het misschien handig om te weten dat Marlijn kaartje 8 had. Geef ik je gewoon gratis mee, Chris. Zo ben ik dan ook wel weer.

Directeur Distributie
Nou, nog één laatste kans op wat poen dan maar. In een spel waarbij Nederland Waterland een heel letterlijke betekenis kreeg. Vanaf ’s werelds langste steiger keken jullie uit over dobberende plaatsnamen. Van Huppel tot Muggenbeet, van Raar tot aan Bokt. Holysloot, wat een hoop rare namen dreven daar rond. Met in het midden een klein drijvend kantoortje. Hét distributiecentrum, wat zeg ik, het epicentrum van deze opdracht. En daar wilde jij wel zitten hè Chris? Leek jou wel ‘spannond’ om een keer buiten de groep te staan. Of kwam het omdat niemand zich aangesproken voelde bij de profielschets ‘overzicht en accuratesse’?

Daar stond je dan, als voorman, met je wegwaaiende pakbonnetjes. Chef pakketdienst Sri Lanka. A dream come true. Eén voor één zond jij de pakketbootjes van de anderen naar de juiste bestemming om pakjes te halen én te brengen. Met codering waarbij ik maar hoopte dat er geen kandidaat met dyslectie bijzat. Dan was het echt niet te doen. Aangezien jij in je up op een drijvend eilandje zat, zal ik je even bijpraten over de acties van de rest. Margriet nam haar taak als postbezorger bijzonder serieus en Rik had dan ook niets te vertellen. Zeer strak en op schema, werkte zij haar lijstje af. Ook al was er soms verwarring over de eindbestemming, ze nailde de opdracht. Rik probeerde wel nog te mollen door het plaatsje Klutsdorp eer aan te doen door daar, in het plaatselijke drijvende postkantoor de pakjes af te zinken.

Viktor en Carolina deden het ook redelijk en hadden nog tijd over om even een bezoekje te brengen aan Carolina’s geboortestadje Veendam (opvallend!) waar ze toevallig(?) voorbij voeren. En over de boot van M&M heb ik het eigenlijk maar liever niet. Daar werd geschreeuwd, werden lukraak pakjes gepakt én…het allerbelangrijkste, niet naar elkaar geluisterd. Laat ik het zo zeggen, had de opdracht één kwartiertje langer geduurd, dan was een bitchfight aanstaande geweest. Eén van de dames had waarschijnlijk het laatste stukje mogen zwemmen. Ik laat even in het midden aan wie het lag, aangezien ik niet geheel objectief ben in deze. Martine staat hoog op mijn verdachtenlijstje en Marlijn staat hoog in mijn allergie top 10. Ik had haar onderweg waarschijnlijk gewoon verzopen. Maar goed, persoonlijke meningen zijn niet van belang hier.

Het houten kruis van Martine
Het goede nieuws? Er kwam zowaar eindelijk geld in de pot. € 1500 maar liefst! Want 75% van jullie vracht was goed aangekomen. Cijfers waar Post.nl jaloers op kan zijn. Op tijd én op de goede plek. Ik zeg, Chris…tijd voor een carrièreswitch! Het slechte nieuws? Viktor ging naar huis. De enige, overgebleven positieve kandidaat (jullie woorden hè). Het spel is hard wat dat betreft.

Even nog voor jou, mocht je het niet meegekregen hebben van de deal tussen Rik en Martine, een snelle, korte samenvatting: Martine loog over een zwarte vrijstelling, Rik dealde met haar over het inzetten ervan, zij bleek te hebben gelogen en hij geeft haar alsnog een tweede (!) joker. Of ze die ook weer in haar onderbroek heeft gestopt werd mij niet duidelijk, evenals waarom Rik dit in vredesnaam heeft gedaan. Waarschijnlijk omdat hij geen jokers nodig heeft als mol. Of hij is echt zo naïef als Martine denkt en zij is de mol. Die verder ook geen flikker heeft aan jokers en nu dus nog de komende afleveringen rondhuppelt met een sloggi vol met jokers.

Ik weet het niet meer. Echt niet. Weet wel dat ik je heerlijk enthousiast vond deze week. Hou dat vooral vast, Chris. Dan zou je zomaar nog ver kunnen komen. Volgens mijn kapster ben jij de mol. Volgens mij ben je vooral zoekende. Ben benieuwd wat je volgende week zult vinden.

6 Reacties to “Ondergrondse post: briefje aan Chris”

  1. hoyhoy 30 januari 2015 bij 23:12 #

    de gidsen waren carolina en marlijn (niet martine zoals jij schrijft)

  2. T.A 30 januari 2015 bij 23:34 #

    Hij is weer goed
    Bedankt heb er van genoten

  3. Daniella 31 januari 2015 bij 00:34 #

    Weer ERRUG leuk! 🙂

  4. Jos 31 januari 2015 bij 07:59 #

    Heel erg leuk, bijna te, mijn hoofd duizelt ervan. Bij het programma kun je nog erns denken’ laat maar’, maar dit is heel erg er bovenop. Zo knap.

  5. Mevrouw H. 1 februari 2015 bij 10:56 #

    Poe hee! Goed verhaal :0
    Maar Martine is de Mol!

Geef een reactie

