Ondergrondse post: briefje aan Viktor

22 Jan

viktorViktor, lieve labrador van me, wat doe je nou toch allemaal?

Jij, als voormalig inspecteur van de hondenbelasting, zou toch juist moeten weten dat eerlijkheid helemaal niet loont? En hé, als mensen tegen jou kunnen liegen over iets onbenulligs als het aantal honden dat ze in huis hebben, dan zou jij dat toch ook moeten kunnen over zoiets als een bom bij widm? Maar nee hoor, jij moest weer zo nodig eerlijk zijn.

Ik zal je verklappen; het levert je geen credits op. Alleen een extra bijnaam, ‘de labrador’. Wat mij betreft hadden ze beter voor labradoedel (ja, ja, ik weet dat je het anders schrijft, maar dan is het effect weg) kunnen kiezen. Maar goed.

Ken ei teek jor piktjur?
Het was wel weer leuk hè, deze week, vond je niet? Zo leuk dat ik zelfs geswitcht ben van mol. Nee, wees maar niet bang, jij blijft nog altijd hoog op mijn lijstje staan als reservemol, maar Rik heb ik ingeruild. Voor wie? Nou laat ik het zo zeggen, ik vond het nogal opvallen dat voor de tweede keer op rij een aflevering begon met een shot van Art op het strand (=zand) om daarna over te schakelen naar een Fort. (Eerste aflevering Fort Rail Road Station en nu een bastion). Je snapt het niet? Zand + Fort? Sand i fort? Moet ik het spellen?

Nou ja, laten we eerst maar even terug naar het begin. Jullie mochten van ome Art als ware toeristen alle Nederlandse trekpleisters in Galle op de foto gaan zetten. Hij noemde het lijstje net even te snel op, maar gelukkig wisten jullie bijna alle highlights wel goed te onthouden. De Nederlands Hervormde kerk, het Historische Huis, Utrechtse Bastion, Hotel Weltevrede, Friet van Piet, Yab Yum, weet ik wat allemaal niet. Al snel bleek echter dat het er toe deed wie er op de foto ging. Gelukkig hingen er heel duidelijke bordjes bij de verschillende locaties (al zagen jij en Marlijn die in eerste instantie helemaal niet hangen) waarop dit stond aangegeven.

Voor ons als kijker was het niet alleen leuk om te zien hoe jullie in de verzengende hitte deze sight seeing tour strompelend aflegden (ik had een TukTuk gecarjackt denk ik, stuk sneller), we kwamen ook de meest fantastische dingen over jullie te weten. Zo kijk ik nooit meer normaal naar het journaal als Muis van der Westerlaken het presenteert. Muis? Echt? Ik had ‘m tijger genoemd. Maar goed, blijkbaar is de associatie met muizen, kaas en holletjes sneller gemaakt door zijn naasten.

trompet

Verboden te trompetteren?

 

Spruitje bij Margriet kan ik niet zo goed plaatsen, maar de bijnaam van Chris doet vermoeden dat hij zijn zoontje nog al eens uit zijn handen laat vallen. Anders zou ik namelijk niet weten waarom je iemand Kukelpapa noemt. Maar goed, ik dwaal af. Terwijl een lokale drietand jou en Marlijn een kort lesje over de maanstand gaf, lag ik half van de bank van het lachen. Niet alleen door deze hilarische scène (je had jezelf moeten zien), maar ook door een verkeersbord wat even in beeld verscheen. Het leek op een ‘verboden trompet te spelen’ bord, maar het zal vast een diepere betekenis hebben gehad.

Even hoor? Boks?
Enfin, jullie mollenboekjes zullen wel goed gevuld zijn nu, met informatie over ‘wie leest het parool’, ‘eet graag krakelingen’ en ‘lievelingsstad New York’. Had jij trouwens last van plaatselijk geheugenverlies of wist je echt niet meer wat je had ingevuld? Vond het nogal een molactie eigenlijk, net als die ‘boks’ die je aan Margriet gaf toen bleek dat jullie de laatste locatie niet meer gingen halen. WTF boks je dan op precies? Schiet mij maar lek.

Wat vond je trouwens van Rik tijdens het diner en zijn interesse in de pot? Ja, ik doel dan op Margriet maar dan vooral haar penningmeesterschap. Het is mij volstrekt onduidelijk of er nou wel of geen besluiten zijn genomen over het wisselen van de wacht. Carolina maakte het trouwens niet uit, alhoewel ze wel een zwarte lijst had met wie het dan niet zouden mogen worden. Maar verder maakte het niet uit. Echt niet. Misschien wil je haar vragen of ze zich een volgende keer iets zediger wil kleden? Niet dat ik aanstoot neem aan het feit dat haar molshopen zo duidelijk in beeld zijn, maar weet je, je moet ook je jokers en vrijstellingen ergens kunnen verstoppen. Niet zichtbaar, zullen we maar zeggen.

Want tja, daar bij die witte eikel, die ze in Sri Lanka gewoon de Ambalangoda tempel noemen, daar was een hoop te verdienen voor jullie. Daar lagen jokers, vrijstellingen, zwarte vrijstellingen, geld en….een bom. Een paar stokjes in een fonduepannetje bepaalden wie er als eerste naar boven mocht om te gaan shoppen. En ik kan je vertellen Viktor, er is goed geboerd door je mede kandidaten. Martine en Carolina scoorden twee jokers en Ajouad zelfs vijf stuks! Van zijn sokken tot aan zijn kruis, overal had hij jokers verstopt!

Te goed voor deze wereld of gewoon mol op zoek naar vrienden?
Ik hoor je denken, maar Martine had toch een zwarte vrijstelling? Tja, Viktor, deze aflevering heette ‘Macht’. En zoals Art al zei ‘kennis is macht’. En soms denk je dat je kennis bezit maar word je gewoon keihard voorgelogen. Het is een wrede wereld, laten we het daar maar op houden. Enfin, jij koos zoals gebruikelijk (zijn je eigen woorden hè) weer het verkeerde gerecht op de menukaart en trof een bom. Op zich al niet fijn. Maar waarom, WAAROM IN VREDESNAAM, deelde je dit met de groep? Zonder iets terug te vragen ook? Of heb je domweg niets te verliezen of te winnen in dit spel? Dat zou natuurlijk ook gewoon nog kunnen.

Zal nog even de overige info met je delen….Rik haalde drie jokers op, Marlijn en Chris geld en Margriet de zwarte vrijstelling. Dat wisten wij als kijker toen ook nog niet hoor, maar we wisten wel dat Martine ‘m niet had. Dus het kijkplezier was best groot toen ze met Rik ging onderhandelen over haar fictieve troef. Zoiets doet of een geslepen kandidaat of een mol. En ik begin dus steeds meer die laatste richting op te denken. Maar goed, geen tijd om er verder over na te denken, want er was nog een borrel!

Tinder, maar dan live
Ik was echt wel even heel erg jaloers op jullie toen ik zag wat jullie vrijmibo locatie was, wat een prachtig privé eiland! Terwijl de meiden van Penny de Jager jullie verwelkomden met een snel ingestudeerd choreografietje, mochten jullie gaan netwerken. Namen uit je hoofd leren. Wat nog niet meevalt, als het gezelschap geen Jan, Piet of Kees heet, maar namen heeft die klinken als Wasjuwa, Mango, Suede, Bedjetoe, Wisjewel, Kinnebakkieja, Silicone en Amanda (hé, mogen jullie ook een keer een makkie hebben!) Margriet en Marlijn hadden goed begrepen dat je met associëren heel ver komt. En wat maakt het uit als je iemand omdoopt tot washandje? Ze verstaan je toch niet verder. Oké, één gast sprak ‘ein klein bietje Niederlandsch’, maar die kunnen jullie wel hebben met z’n allen.

Ajouad had het niet helemaal goed begrepen, die verwarde ‘netwerken’ met Tinder, maar dan live. En hé, daar kun je heel veel van vinden, het werkte wel! Gewoon doen wat je leuk vindt, aldus de benjamin. En dankzij hem reikten jullie aan het eind van de avond maar liefst 65 goodiebags aan de juiste personen uit! Die andere tien ‘foute’ kwamen waarschijnlijk uit de moeilijke hoek van Chris, die ik er van verdenk met die paar ‘moeilijke namen’ gewoon een pretsigaretje te hebben gerookt. Want als je al de slappe lach krijgt van Sillipa….tja, dan zijn de namen van Sillipa’s broers al helemaal onneembare hordes. Ach, het kind had leut. Ook belangrijk.

Niets is wat het lijkt in het spel, dat bleek wel toen de opdracht niet inhield hoeveel jullie er goed hadden, maar hoeveel jullie DACHTEN dat er goed waren. Heb je Ajouad bezig gezien met die vrouwen, Viktor? Waarom twijfelde de groep dan nog? Dit was toch een duidelijke zaak verder? Maar nee….jullie gokten te laag en wonnen…helemaal niets. Ja…alleen Martine dan. Die had nog snel een dealtje met Rik gesloten over die zwarte vrijstelling die ze helemaal niet heeft (volg je het nog?) en dat leverde haar één joker op. “Dat is goud”, hoorde ik haar zeggen, maar ik weet bijna wel zeker dat het gewoon weer een houten was hoor. Hij ging in ieder geval linea recta haar onderbroek in, wat ik een beetje rare plek vind voor een sjoelbak, maar goed. Misschien volgende keer toch allemaal even een heuptasje scoren, want dit is ook niks. Gaat zo stinken allemaal…

Eén beloning voor deze brave hond…
Goed, de zwarte vrijstelling die werd ingezet was dus niet van Martine maar van Margriet en daarmee blies zij alle jokers die waren ingezet van tafel. En als we Art moesten geloven waren dat er nogal wat geweest. Het eerste scherm was voor Ajouad en dat was ook gelijk een rood scherm. Vind ik oprecht jammer, mocht ‘m wel. Niet zo erg als Chris, dat niet (wat was dat dan voor huilbui?) maar hij bracht wel jeu in het spel.

Misschien dat Chris nu wel een beetje naar jou toe trekt, zou wel leuk zijn voor je. Je ‘maatje’ Marlijn heeft namelijk al een bondje met Rik gesloten, dus daar heb je ook niks aan. Op voorwaarde dat ze af en toe een vliegje uit zijn oog haalt heeft hij haar nl. een joker cadeau gedaan. “Misschien een historische mislukking”, zei hij zelf. In ieder geval een hysterische.

Hou je hoofd koel Viktor, ik hou jou en Martine in de gaten. En ik geef je nog één cadeautje weg. Een screenshot van ‘een familiefoto’ van misschien wel de mol….

screenshotwant terwijl jullie lekker aan het borrelen waren, hebben wij wel even goed rondgekeken. (Dat doen molloten namelijk, eigenaardig trekje) Ik weet niet wat jij ziet op die foto, maar ik heb er wel ideeën bij. Hou ze nog even voor me.

Tot volgende week!

 

 

 

 

Bron foto: screenshot aflevering 5, KRO televisie

2 Reacties to “Ondergrondse post: briefje aan Viktor”

  1. José 23 januari 2015 bij 08:16 #

    Ik heb weer genoten.!!

  2. Karolien Mennes 23 januari 2015 bij 10:50 #

    Heerlijk verhaal.

Geef een reactie

