Ondergrondse post: briefje aan Marlijn

15 Jan

marlijnLieve Marlijn,

Was je door de zenuwen vergeten om een tube zonnebrand in je koffer te doen? Of heb je gewoon doorlopend rode konen omdat het spel zo spannend is? Wat het ook was, het is best pijnlijk om naar te kijken. En dan sta je ook nog gewoon in de volle zon op een open strand te dansen. AU! Gelukkig had je een XL parasolletje bij je.

Als het van de nervositeit komt, dan hoef je je nergens voor te schamen overigens. Heb je gezien hoe vaak Rik zijn servetje aan het vouwen/verfrommelen was tijdens het avondeten. Bloednerveus ook die jongen. Maar ja, het was toen ook nog niet duidelijk wat jullie zouden gaan doen en wachten duurt dan zoooo lang.

Terwijl Margriet fantaseerde over rondgeslingerd worden tussen hijskranen (yeah right) en Ajouad zich afvroeg wat je allemaal in het donker zou kunnen doen (ik kan zo drie dingen opnoemen, maar daar is hij nog te jong voor) hadden de meesten van jullie wel door dat het iets in de trant van lasergamen zou worden. Maar dan wel lasergamen 3.0, zo bleek later.

Lara Croft meets Cagney&Lacey

Er was in het plaatselijke havengebied een warzone gecreëerd, bestaande uit bussen, boobytraps, scherpschutters, TukTuks (daar heb je die krengen weer) en rook. Heel veel rook. Of jullie even envelopjes met geld wilden verzamelen. Liefst met de eigen lettercode erbij, want dan zou het geld dat de finish haalde worden verdubbeld. Heb jij ook zo moeten lachen om de reactie van iedereen op dit spel? Ajouad, die aangaf dat dit ‘het jongetje in hem naar boven haalde’ (je zou ‘m toch een aai over zijn bolletje geven). Of Carolina, die zichzelf als Lara Croft zag (moet gezegd, het jasje stond haar superstrak!) en Margriet en Martine, die zich Cagney en Lacey waanden. Het meeste heb ik gelachen om de realistische journaallezer, Rik, met zijn “Je wordt neergeschoten”. Punt.

En hij had gelijk ook. Want het wilde niet erg lukken hè? Heb je trouwens aan iemand verteld dat er ook een enveloppe voor de Mol bij zat? Of was hij gewoon voor jou persoonlijk? Je had nl. behoorlijk veel weg van een molletje in je zwarte trui met capuchon. Je was ook behoorlijk blind. Als je had gekeken waar je liep, was die hele boobytrap niet afgegaan.

Enfin, Het was aandoenlijk om te zien hoe iedereen een poging waagde, waarbij komisch duo M&M de kroon spanden, toen Martine jullie penningmeester in de rug schoot. Uiteindelijk haalde Viktor als enige een enveloppe binnen (een enveloppe die er volgens Chris niet was!) met het lullige bedrag van € 100. Terwijl jij hem nog wel had aangemoedigd om door te gaan voor meer poen. Maar niemand luisterde. Irritant is dat hè? Even één klein vraagje….ging je echt voor het geld of hoopte je dat Viktor alsnog het laserloodje zou leggen?

Er was veel wat mijn aandacht trok….

Ik ben trouwens niet de enige die eventjes aan je twijfelde hoor. Ook je maatje Rik (Afblijven! Is van mij!) voelde je achteraf stevig aan de tand. En wat mij toen weer opviel….terwijl hij dat deed, lichtte achter jullie heel kort de bestemming van de bus achter jullie op. “Ajantra”, of zoiets, heb jij enig idee waar dit naar verwijst? Was het een teken, Marlijn? Voor jou of voor Rik? Of zie ik -zoals altijd tijdens dit programma- weer eens spoken? Zelfs een loszittend plintje is voor mij een hintje…Overigens heb ik verder niet heel veel andere hints voor je kunnen spotten. Zag ergens een portret van Che Guevara staan, wat erop zou kunnen duiden dat jullie verderop in het programma naar Cuba of Bolivia verkassen? Of was de aanwijzing ‘Che’, wat ook wel wordt gebruikt om een aandachtstrekker aan te duiden?

Want de volgende dag had jij samen met 5 andere aandachttrekkers de opdracht om lekker te gaan shoppen, toch? Zou het dan betekenen dat de Mol bij deze groep zat? Mmm…ik twijfel. Moet zeggen dat iedereen wel heel goed zijn best deed om spullen te scoren waarmee de tekst ‘Bentota’ kon worden gevormd, zodat het vanuit de lucht leesbaar was. De plaatselijke kleermaakster werd voor een paar duizend roepie afgelegd, zodat jullie er met een kanariegele rol stof vandoor konden. De andere groep twijfelde tussen fluorescerende dartborden, maar kocht uiteindelijk ook stof en een paar paraplu’s, mocht er tijd zijn voor een Mary Poppins act tussendoor. Er was stof, er was verf, er was een schaar. Dit moest gaan lukken!

Jij was eigenlijk al zo zeker van het slagen van deze opdracht, dat je niet eens meer moeite deed om mee te helpen. Terwijl de anderen aan het stoeien waren met de stof en Ajouad ter plekke met een paar locals een eigen naaiatelier vormde, studeerde jij met een groepje kinderen een kekke choreografie in. Voor de broodnodige ontspanning. Ik snap dat wel hoor, je kunt niet de hele dag ‘on the edge’ leven. Maar helaas voor jou, de rest werd er wat kribbig van. Voor wat het waard is, het lag niet aan jou. Het lag ook niet aan de rest. Jullie hebben het heel goed gedaan. Maar die twee anderen hè….ik zal je even bijpraten over wat er in het vliegtuig is gebeurd.

Sightseeing in Sri Lanka

Wat mij als eerste opviel was de hoogtevrees van Rik (best logisch voor een mol). Daarna keken de heren allebei consequent uit hetzelfde raampje. Niet dat er aan Riks kant geen raampje zat hoor, maar hij hield vooral Chris in de gaten, in plaats van de omgeving. Riep daarbij ook nog een paar keer dat ze sowieso niet bij de zee hoefden te kijken. Dus. Gelukkig keek Chris toch en zag hij de bestemming in het zand.  (hij wel, ik niet om heel eerlijk te zijn). En Victor en Ajouad. En omdat hij de rest niet zag, bedachten de heren samen dat er nog meer aanwijzingen zouden komen vanuit de andere duo’s. En jij maar hele dansvoorstellingen regisseren op dat strand…zien ze je niet eens.

Aangekomen in Bentota, stond er een enorme, grote, oranje boei op een steiger met een enveloppe erop. Een blind paard had het nog gezien. Maar Chris en Rik niet. Die namen het ervan en genoten per boot van een lokale excursie richting de mangrovebossen waar ze een gezellig spelletje ‘raadje plaatje’ deden. “Is het een krokodil?” “Is het een slang?” “Nee! Het is een Indische Varaan”. Nou-fakking-en? Het is een mislukte opdracht, dat is wat het was!

Vond het wel grappig om ze met knikkende knietjes en hangende hoofdjes terug te zien komen bij de groep. En wat reageerden jullie ook allerhartelijkst. Not. Alleen Ajouad stelde hen een beetje op hun gemak. Lief van hem. Oh en omdat ik weet dat Rik niet alles meer met je deelt, hij heeft mij (ons) toevertrouwd dat hij Chris van dichtbij heeft zien mollen. En dat hij deze info voor zichzelf houdt. (sorry Rik). Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het even niet meer weet. Bij zowel Rik als Chris lag het er zo dik bovenop, dat het té logisch zou zijn.

Op zich leuk dat jullie de test in een prachtige baai mochten maken, maar ik dacht alleen maar aan jouw rode huidje….zet Art je gewoon weer in de volle zon. Grappig om op deze manier de test te mogen maken. En om vrijstellingen weg te geven. Had alleen een beetje te doen met Carolina, die als enige geen vrijstelling werd gegund. Aan de andere kant….doordat zij haar scherm als enige wel zag, weet zij dat ze op het goede spoor zit.
Enfin, uiteindelijk hoefde er niemand naar huis en mogen jullie met zijn achten deze georganiseerde groepsreis voortzetten. Gezellig toch?

Teveel….

Ik geef je nog even heel kort wat dingen mee, die me opvielen, maar dan moet je me wel beloven dat je DIRECT na het lezen van deze brief alsnog die zonnebrand gaat aanschaffen. Deal? Oké, om te beginnen (en ik zinspeelde daar al een beetje op, vorige week) kreeg Ajouad wéér een vrijstelling. Driemaal scheepsrecht, remember? De titel van deze aflevering was ‘verraden’, maar dat kon deze week echt op iedereen slaan. Martine, die Margriet neerschoot. Chris, die loog over de enveloppe in de TukTuk, Rik, die er alles aan deed om de vliegtuigopdracht te laten mislukken of jij, met je acties tijdens het lasergamen. En wie heeft Carolina verraden door haar geen vrijstelling te gunnen? Ik weet het niet.

Ik weet dat ik weer krijsende, zwarte vogels voorbij zag komen (zie briefje aan Rik) en dat er in een tussenshot twee mannen heel opvallend hun hoofd omdraaiden. Kijk even naar het voorstellen van de kandidaten in het begin….is er iemand bij die dat ook doet?

Ik ben nu te moe om dat nog te checken. Misschien kom ik er volgende week op terug.
Ik wens je nog veel plezier en doe een beetje voorzichtig hè, goed smeren komende dagen!

tot volgende week!

Geef een reactie

