BZV: Suske Senior

11 Jan

BZV

Het is dat stripfiguren doorgaans niet verouderen. Maar stel dat ze wel, net als wij, last zouden hebben van de tand des tijds. Dan is me na vanavond wel duidelijk hoe Suske (you know, die mattie van Wiske) er uit zou zien na al die jaren. Juist. Als Geert.

Waarbij moet worden gezegd dat Suske Senior niet aan jeugdig enthousiasme heeft ingeboet. Integendeel zelfs. De goede man kwam kwispelend het bordes van het kasteeltje opgelopen waar hij zijn tien potentiële Wiskes zou gaan ontmoeten. Hij had er zin an!Die tekst was overigens van Theo, vlak voordat hij ook aanschoof voor het ronde tafelgesprek met Yvon dat voor de speeddates plaatsvond. De brieven werden nog even doorgenomen, Geert keek likkebaardend naar het vlees dat de andere boeren in de kuip hadden (en probeerde nog even te ruilen met Tom) en Theo waarschuwde iedereen alvast voor het bordesmomentje. “Let op die treetjes hoor! Voor je het weet lig je op je [vul zelf maar in]”

Na het bordesmoment en de hierbij gebruikelijke vleeskeuring, kon het speeddaten beginnen. En, gelukkig voor ons als kijker, het werd al snel ongemakkelijk….

Soms valt het mee….
Theo werd achter in de tuin op een (slacht)bankje geplaatst. Dat zijn overigens zijn woorden hoor, die hij gebruikte om zijn dates op hun gemak te stellen. Hij had per dame vijf minuten de tijd om uit te vogelen of deze vrouwen uit de grote stad wel bestand waren tegen zijn krakende boerderij. Echt ver kwam hij niet met zijn ‘onderzoek’, want er werden vooral cadeaus uitgepakt. En tja, als je er maar genoeg strikken om heen doet (handig, voor een man met én boerenhanden én trillende vingers), dan vliegen die vijf minuten voorbij.

Zo had Sandra een lantaarn van de Dikke & de Dunne meegenomen, versierd met een paar Muppets (kan iemand mij die uitleggen?) en had Akke zich bewapend met Friese Mosterd en een wereldbol puntenslijper van de Action. Een puntenslijper van € 0,59 (ik ben een kenner) om te symboliseren dat ze door Theo compleet van de wereld was. Eh ja. Duidelijk gevalletje ‘van de wereld’. Verder had Nancy speciaal voor de gelegenheid een kaars in stukken gehakt, waarbij Theo elke keer één stukje zou krijgen. Net zolang tot de kaars compleet zou zijn en zij hun vlam samen konden ontbranden. De symboliek ontging hem denk ik, maar aan zijn pretoogjes te zien was hij al volop aan het verzinnen wat je met het kaarsvet zou kunnen doen. Hij had het tegenover Yvon over vlindertjes, maar ik denk dat hij gewoon geil bedoelde. Hij is ook eigenlijk gewoon een ontzettende party animal. Dat bleek ook wel uit zijn gesprek met Sandra

“Wat? Ga jij om 23.00 uur al naar bed?”
“Ja, doordeweeks wel.”
“Oh. Nou, ik eigenlijk ook wel hoor. Maar hoe doe je dat dan met feesten?”
“Dan niet natuurlijk. Maar naar wat voor feesten ga jij dan?”
“Oh gelukkig. Nou ja, ik ga alle verjaardagen wel af hoor. En dan af en toe ook nog wel eens iets onverwachts.”

Feestbeest, die Theo!

Jessica, die een geslaagde recordpoging ‘hoeveel klemmetjes kunnen er in één knotje’ had volbracht, viel Theo ook 100% mee. Dat zei hij per ongeluk hardop, maar dat vond ze niet erg. Als hij bij het weglopen maar zou zeggen dat ze een lekker wijf was. Miek was vooral van het grappen en grollen, maar Theo kon niet om haar lachen. Ze mocht dan ook niet mee op date volgende week. Nancy (mevrouw kaarsvet) natuurlijk wel, net als Ria, Karin, Sandra en Miranda. Die laatst won overigens zijn hart met een chocoladetaart waar ze een AH boerderijmini op geflikkerd had, ik weet niet of het de mini of de taart was, maar het hielp in ieder geval wel.

Waar is dat schaap?
Jan, het prins op het witte schaap, zoals hij zichzelf noemde, ontving zijn dames op een zolderkamer. Eén van zijn dames had, net als hij, 1,5 uur gereisd om vijf minuten met hem te mogen praten. Ze kwam namelijk van hetzelfde eiland. Je begrijpt, die hebben vijf minuten alleen gesproken over dat ene stoplicht dat Texel rijk is. De tijd vloog… Net als bij Rianne overigens, die in 5 x 60 seconden Jan heeft bijgepraat over haar werk, haar paard en haar leven. Moet haast wel kaakkramp hebben dus.

Vivian had snoepjes meegenomen en dat vond Jan ‘zeer nuttig’. Waarschijnlijk om bij Ilva in haar mond te proppen, want die heeft 5 minuten lang alleen maar zitten blaten over haar zelf gepunnikte schapenbroche en waarom Jan die in VREDESNAAM niet bij zich had. Zij had de gekrompen pannenlap wel opgedaan en oh, oh, oh, wat waren ze dan een leuk setje geweest. Ik zag de doodsangst door Jans meekleurende bril heen.

Angst die ik ook een beetje zag bij Annet, toen ze vertelde dat ze niet zo goed was met dieren. De houdbaarheidsdatum van een konijn was bij haar ongeveer een jaar en daar was ze nog best trots op. Ze was wel zo eerlijk om aan te geven dat ze nog niet toe was aan een schaap. Ik denk de schapen zelf ook niet. Marieke was juist op zoek naar ‘iets met dieren’ maar had geen zin om daar vier jaar voor te gaan studeren. Dus schreef ze naar Jan. Dat ze hem cadeau krijgt bij zijn kudde was geen probleem verder voor haar.

Voor Jan blijkbaar ook niet, want naast Marieke mochten ook Vivian, Laura, Rianne en Stephanie mee naar volgende week.

Arie Boomsma, eat your heart out!
Bertie had voor de gelegenheid haar mooiste gympies aangetrokken. Ze had beter haar stoute schoenen aan kunnen doen, want er zat niet veel vaart in haar vijf minuten gesprekjes. Zelf gaf ze aan minimaal vijf minuten nodig te hebben om überhaupt op te starten, maar ja….zo werkt BZV niet. En dus kregen we juist bij haar (waar ik het echt niet had verwacht) de meest ongemakkelijke momenten te zien.

Ik kan dus redelijk kort zijn over haar speeddates. Er was een Zwanie, een Joke ‘ik wil zo graag oogcontact’, Ria uit Beilen die ‘vrijheid in verbondenheid’ predikte, Wies, die naar de kerk gaat voor de sociale contacten en lekker toch lesbisch is ook al mag dat niet van Onze Lieve Heer en Ciska, die voor de gelegenheid haar piercings had uitgedaan. En er was Rosita.

Rosita, van wie we nu al weten dat de rest eigenlijk thuis kan blijven. Ik dacht eerst dat mijn tv last van een storing had, maar het was gewoon die enorme KLIK die ik hoorde. En Bertie ook. Ze straalde van oor tot oor en had al besloten. Zij gaat uit de band springen. Samen met Rosita. Klaar. Laat die hele logeerweek maar zitten.

Wat wel jammer zou zijn voor Esther, die speciaal voor Bertie uit de kast was gekomen. Leuk ook voor Yvon, die daardoor een onverwacht Arie Boomsmamomentje kon inlassen. Wat ze ook uitgebreid deed, net zolang totdat de tranen vloeiden. Ja, emotionele uitbuiting is aan haar wel besteed. Nou ja, voor wat het waard is, Esther mag nog even hoop houden, want zij mag mee naar volgende week, samen met Ciska, Joke, Katherine en….uiteraard Rosita.

Praten????
Tijdens de speeddates van Tulpentijgertje bleek dat hij vooral op zoek is naar iemand om mee te praten. Maar goed dan dat mijn brief nooit is aangekomen. Want praten is ongeveer wel het laatste waar ik aan denk als ik Tom zie. Vooral na dat shot in zijn badjas kon je mij wegbrengen. Gelukkig had ik een handdoekje op de bank gelegd.

Maar goed. Ik ben er van overtuigd dat gaandeweg deze serie wel duidelijk zal worden wat er aan Tulpentijgertje mankeert. Iemand kan niet zo volmaakt zijn. Kan niet. Dat bleek nu wel al een beetje toen hij Harmke steevast Femke bleef noemen. Vinden vrouwen over het algemeen niet leuk, zelfs al heb je één lettergreep wel goed.

Een keur aan mooie dames kwam langs. Zoals Lieke, die een wedstrijdje kijken (wie knippert er als eerste) met hem hield, Rimke die liever heeft dat hij zijn haren nog wat langer laat groeien en Lotte met haar bos haar, bos krullen en bos….juist. Een echte boerendochter, met bijbehorend arbeidsethos. Dat je het weet. (ik ga zelf nooit naar de Etos, ben meer een Kruidvattype)

Uiteindelijk koos hij voor dit drietal, inclusief Femke ‘ik vind het zo gezellig’ en Léonie die vooral niet kan wachten om Toms administratie te doen. En te praten natuurlijk. Urenlang praten….ik moet er niet aan denken.

Wie mag Geerts vrouw zijn?
Suske Senior overigens ook niet. Die wil kussen, knuffelen, druk doen en dat er broodjes worden gesmeerd! Dat laatste leek toch wel één van de belangrijkste eisen, die telkens weer op tafel kwam. Elk gesprek begon hetzelfde. Geert stond klaar, rode oortjes, sportieve houding, arm in zijn zij. En maar glimmen.

De speeddates brachten overigens wel de Wim in hem naar boven (weet u nog, die boer uit Tanzania…), want hij sprak plotseling alleen nog maar in derde persoon over zichzelf. Eén dame liet volgens hem haar thee staan, omdat ze zo onder de indruk van hem was. Ik denk zelf dat een kopje kokend water niet snel genoeg afkoelt binnen vijf minuten en ze gewoon bang was om haar huigje te verbranden. Noem het een verschil in beleving.

Het moet gezegd, hij had leuke dames uitgenodigd. Geertje, met haar hybride fiets en Hillie met haar bloemkool tegeltje. Ada, in prachtig tweedelig rood en Mary die vooral veel haast had. “Als ik jouw vrouw mag zijn en we schieten een beetje op, dan halen we met een beetje geluk nog ons 25 jarig huwelijk”. Dus.

Bij elk gesprek gaf Suske Senior aan dat hij heel druk is, druk doet en druk wil zijn. Hij vertelde er niet bij dat hij na 25 minuten drukte wel even een uurtje moet tukken om weer bij te komen. Iets met schijn en ophouden. Ik hoop dat hij iets rustiger wordt nu de kop eraf is. Hij heeft Hillie, Ada, Hetty, Mary en Geertje uitgenodigd voor het uitje volgende week. Ik hoop dat ze iets met de Zonnebloem gaan doen, dan houdt hij het wel vol.

“Wat zijn ze allemaal gek met mij hè” sprak hij stralend tegen Yvon. En zo is het. Al hoop ik wel dat we komende weken ook de andere kant van Geert te zien krijgen. Want anders dreigt stripfiguur Suske Senior te veranderen in een karikatuur van zichzelf. En dat zou zonde zijn.

Tot volgende week!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron Foto: KRO
Fotograaf: Hans-Peter van Velthoven
Programma/onderwerp: Boer zoekt Vrouw

8 Reacties to “BZV: Suske Senior”

  1. Ans 11 januari 2015 bij 23:40 #

    Weer met veel plezier gelezen . Bedankt

  2. Daniella 12 januari 2015 bij 00:28 #

    Heerlijk blog weer! :))

  3. Jos 12 januari 2015 bij 07:25 #

    Heel leuk, vooral omdat je Tom zo lekker vind en dat is nou net de boer waar wij van zitten te griezelen.

    • Jos Hordijk (mw) 12 januari 2015 bij 18:09 #

      Wat ik niet snap is dat die vrouwen niet gewoon verder kijken dan Bertie. Ik weet allang wie ik met wie wil zien. Ciska met Katharine, Rosita met Esther en dan blijven Joke en Bertie over. Maar Bertie heeft natuurlijk eerste keus dus misschien pakt het anders uit. Helaas lukte dit plan met Willem ook al niet. Die is ook niet gelukkig geworden en hoe het met die andere mannen is gelopen heb ik niet meer gehoord.

  4. Waars66 / Theo Waars 12 januari 2015 bij 07:36 #

    Leuke samenvatting zeg! Bijna leuker dan het programma zelf 😉.

    Veel plezier met bloggen. Ik blijf lezen.

    Fijne maandag,
    Theo

    PS: Lees ook gerust mijn blog.
    waars66.wordpress.com

  5. Sandra 12 januari 2015 bij 15:23 #

    Leuk artikel! Beilen ligt in Drenthe en schrijf je met ‘ei’, maar dit terzijde.

  6. feetjeblogt 12 januari 2015 bij 21:34 #

    Bedankt voor jullie reacties, daar word ik dan weer heel vrolijk van!! 🙂
    Tot volgende week!

Geef een reactie

