Ondergrondse post: briefje aan Carolina….

1 Jan

caroBeste Carolina,

Waar was je nou? Volgens de leader van WIDM doe jij ook mee, maar man oh man, wat deed jij je best om je op de achtergrond te houden zeg! Ik heb je amper gezien. Aan de ene kant vind ik dat redelijk verdacht, maar tegelijkertijd ook weer te makkelijk. Enfin, laat ik niet direct bij aflevering één met verdachtmakingen gaan strooien. Heb je het allemaal wel goed kunnen zien zo, vanaf de achtergrond? Anders praat ik je nog wel even bij….als kijker zie je toch altijd nét even wat meer.

Zo zagen wij bijvoorbeeld dat ik niet de enige ben die de ondergrondse post heeft ontdekt. Ook de mol had vooraf al een pakket vooruit gestuurd naar het hotel. Het was een wat overdreven grote doos gelet op de inhoud (twee enveloppes en wat derderangs corsages), maar toch. De enveloppes hebben jou niet bereikt, maar wel een viertal van je medekandidaten. Kom ik op terug.

Inspecteur Colombo is er klaar voor…

Laten we beginnen bij het begin, met prachtige shots van Colombo (zeg, ben jij niet geboren in Colombia?), historische tempels, een overdaad aan boeddha’s en talloze overvolle treinen. Beetje standaard WIDM werk dus. Op het Fort Railway station mochten jullie als eerste opdracht 5 reizigers ophalen van het station. Zij hadden enveloppes met geld bij zich en één had er zelfs twee vrijstellingen in zijn zak. Het bleek makkelijker gezegd dan gedaan, want zoals door Victor subtiel werd opgemerkt… “de mensen lijken daar allemaal op elkaar. De vrouwen hebben een staart en de mannen een playmobielkapsel”.

Koddig om te zien hoe jullie je opdeelden in groepjes van twee en hoe jij daarbij terecht kwam bij Marlijn die als een soort strenge conducteur andere kandidaten van ‘jullie’ perron afduwden. Heb ook wel even medelijden gehad met de mensen op het station die bijna werden aangerand door die kudde Nederlanders “Doe joe hef een envelooop voor mieee?” Eh…jullie moesten ze zoeken, geloof niet dat ze zich uit zichzelf komen melden, duh! Grappig trouwens dat uitgerekend in Sri Lanka de treinen wél op tijd vertrekken en jullie dus eigenlijk al een poosje voor de kat zijn viool reizigers aan het bashen waren. Maar goed, wisten jullie veel.

Ondanks het playmobiellandschap lukte het Ajouad zonder al te veel moeite om precies die ene man te vinden die de felbegeerde groene schijfjes op zak had. Bij iets, wat nog het meeste weg had van een drugsdeal op klaarlichte dag, scoorde hij de schijfjes en liet ze vol trots zien aan zijn partner van dat moment, Chris. Ajouad, die WIDM ziet als een testcase voor het echte leven, heeft nog een hoop te leren….niet alleen was dat niet handig, maar het feit dat hij ze ook nog aan de hele groep liet zien toen Art vroeg of er nog enveloppes waren gevonden….juist. Dom, dom, dom. Of heeeeel slim. Dat kan ook natuurlijk.

Victor of Marlijn…..ik vertrouw ze niet

De hele groep richtte zich direct op Chris. Snap ik, is ook de meest aantrekkelijke optie, maar heb jij ook op Victor gelet toevallig, Carolina? Hoe hij tijdens het spel een trein in ging (lekker handig), of hoe hij als eerste een kamersleutel weggriste bij het hotel? Wist hij waar de post van de mol bezorgd was toevallig? Feit is dat zowel M&M (Margriet en Martine) als hij en Marlijn een aanbod kregen van de mol.

Zo waren er op jouw kamer (OP JOUW KAMER!!) twee jokers verstopt. Had jij ze daar neergelegd toevallig? Of Victor zelf, toen hij stiekem ging kijken en ze niet kon vinden? Voor jouw informatie, Marlijn ging zelf ook nog kijken en vond ze wel! En vertelde dat vervolgens weer aan Victor, wat ik ook weer heel dom/verdacht vond. Nu moest ze ze nog delen ook….

Enfin, wat ik alleen maar wil zeggen…hou Victor en Marlijn in de gaten. Ik vertrouw ze allebei niet.

Eitje, koekie!

Maar goed. Een lege pot, maar nieuwe ronde, nieuwe kansen in het verlaten politiebureau de andere dag. Dacht ik. Dachten jullie. “Eitje, koekie”, dacht Victor zelfs. Maar ja, als je een uitdrukking van twee simpele woorden al niet goed kunt onthouden, dan kan het toch nog lastig worden. En dat bleek. De opdracht was simpel: camerashots maken van stukjes rode tape, zodat ze op de monitoren een doorlopende rode lijn vormden. Er waren walkie talkies (Jawel, daar waren ze weer!!), er was een spiekbriefje op een Ipad en er waren heel veel door elkaar heen pratende mensen. Die maar wat deden. Want volgens Evelien was er geen tijd voor al dat gezeur (overleg, Evelien, dat heet overleg) en kun je maar beter als een kip zonder kop gaan rennen.

Het was vermakelijk om te zien. In een tijdperk waarin alles zo goed als draadloos is, troffen jullie camera’s met 600 meter kabel er aan.  Te kort, te lang, in de klit, alle traumatische herinneringen aan het ontrafelen van mijn kerstverlichting een paar weken geleden, kwamen weer even boven. Mooie shots ook, waarin goed te zien was hoe jullie verstrikt raakten in het web, dat de Mol voor jullie aan het spinnen was. Of deed jij dat Carolina? Ik heb je amper gezien, zette jij telkens de camera’s weer scheef? Heb je nog gezien hoe hard Pieter aan het schreeuwen was om de aandacht van Margriet te trekken, trouwens? Maar die had, samen met de andere dames, alleen maar oog oor voor Chris. Te grappige televisie.

Enfin, we kunnen het er lang over hebben, maar uiteindelijk werd er wéér geen geld verdiend. Een goed begin is het halve werk, zullen we maar zeggen. Voor de Mol dan, that is. Op blote voeten mocht de test worden gemaakt, we zagen nog even een shot van een badende olifant en toen werd Pieter uitgezwaaid. Had ik op zich vrede mee, dat hij op tijd vertrok, kon hij weer terug naar zijn hoogzwangere vrouw. Had hem om die reden toch al niet op mijn mollijstje staan.

Wat ik heb gezien?

Ondanks al het gestuntel heb ik enorm genoten van de eerste aflevering in ieder geval. Zit er al weer helemaal  in. En als jij belooft je er vanaf volgende week ook wat meer in te storten, geef ik je gratis nog wat observaties cadeau. Deal?

Komen ze: Evelien is té enthousiast en obsessief. Onderwierp direct Rick aan een tassencontrole, werpt zich overal  direct op de voorgrond, niet echt een moltype (of een hele goede tactiek natuurlijk). De titel van de aflevering was “lezen en schrijven”. Dat kan slaan op de post die de Mol achterliet op de kamers, maar wat ik ook interessant vond in dat verband, was de uitspraak van Margriet dat ze gestopt was met Opzij om zich nu geheel ‘op het schrijven te gaan richten’…mmmm…

Verder viel me op dat Chris standaard een zweetbandje om heeft. Ontzettend jaren ’80, maar wel effectief. Kijk maar eens naar het verschil met Victor, die kon je aan het eind van de puzzelopdracht bijna uitwringen (wacht eens….zou hij heel veel gerend hebben om al die camera’s te saboteren?)

En verder is er daar Marlijn. Die haar informatie uit eigen beweging deelt met Rick. Waarom? Waarom laat je je joker zien? En hoe komt ze aan het zweetbandje dat Chris de eerste dag om had? Papt ze met alle heren aan, is dat haar tactiek?

Goed. Op naar volgende week. Ben benieuwd of ik je dan wel wat meer ga spotten, anders ga je alsnog op mijn lijstje. Met je zwartgroene nagellak (zwart = mol met altijd een groen scherm…)

Tot volgende week!

 

Eén reactie to “Ondergrondse post: briefje aan Carolina….”

  1. caroliendegraaf 2 januari 2015 bij 21:44 #

    Wat super grappig, ik heb toevallig ook net een blog in de planning staan voor morgen ochtend over Wie is de Mol! Elke week een mooie update over mijn kijk op de aflevering.
    Vond het wel een aparte, een aantal duidelijke aanwijzingen, maar dit kan natuurlijk ook weer leiden tot tunnelvisie..
    Die nagellak viel mij ook al zo op.. apart!
    Plus dat er al gelijk een vrijstelling is ingezet, in noutabene aflevering 1?? Vaag! Heel verdacht, en dat hij ze ook nog eens alle 2 zelf wil houden, wil de mol zn vrijstellingen niet weg geven? Kansjes verkleinen?

    IK ben echt benieuwd naar volgende week! Mijn Molblog komt in ieder geval elke zaterdag ochtend online.
    xx

Geef een reactie

