BZV: terugblik, deel 2

28 Dec

bba1cddf-43f7-436d-8725-12b9b608e92aNet toen ik dacht dat niets het nieuws rondom het vertrek van Harry Piekema bij Albert Heijn kon overtreffen, startte de tweede jubileumuitzending van Boer zoekt vrouw met Jos uit Frankrijk. En viel ik voor de tweede keer die dag van mijn stoel. Want wat bleek….Jos en Saskia sont separés. Geschieden. Uit elkaar. Merde….dat zag ik niet aankomen.

“Ik mis hier een vrouwelijke touch”, was de constatering van Yvon, toen ze op bezoek was bij Jos. Waarmee ze eigenlijk vroeg ‘in welke kast heb je in vredesnaam de sfeer verstopt?’. Want voor wie zijn huiskamer zag, was het snel duidelijk, hier woont geen vrouw. Le chimpanzé kwam al snel uit la manche, toen Jos vertelde over zijn breuk met Saskia. Hij was er helemaal klaar mee. “Het houden van was verdwenen”, aldus Jos. Wat best knap is binnen een jaar, zo constateerde ook Yvon.

Enfin, voor Jos was BZV een hele goede eyeopener geweest. Hij dacht dat hij op zoek was naar een vrouw, maar hij bleek verliefd op zijn werk. Redt zich prima alleen. Heeft inmiddels de zorg voor de geitenboerderij van de buurman, dus wat wil je nog meer? Met als groot voordeel: als zij teveel mekkeren, kan hij gewoon weglopen. Ook wat waard.

Toch ben ik benieuwd wat er was gebeurd als Léonie was gebleven. Denk dat hij geen geit meer had aangeraakt. Ja, dat klinkt fout. En nee, zo bedoel ik het niet. Of misschien wel. Weet ik het, ik ben in de war. Dacht echt dat Saskia en Jos voor elkaar gemaakt waren.

Zoals die andere Jos en zijn Dycke bijvoorbeeld. Zij zelf noemen het saai, ik noem het geweldig. Stralen nog altijd en maken een perfect plaatje. Love it. Om nog maar te zwijgen van Wilma en Martin. Martin, die er echt 10 jaar jonger uitziet en bijna licht geeft naast ‘zijn’ Wilma. Met hun samengestelde gezin van 8 (!) kinderen en inmiddels één kleinkind zijn ze het boegbeeld van hoe geluk er uit ziet. Ik hou d’r van.

De rest van de uitzending werd er in een rap tempo doorheen gejast. Alsof ze haast hebben om aan het nieuwe seizoen te beginnen (wij ook Yvon, wij ook!!). We zagen heel kort wat shotjes van Marcel, Arthur, Hans, Aletta, Wietze&Neeltje (Wietze!! Die man kon pas zwijgen!) en Gijsbert&Femke. Er was een afkeurde cliniclown ingehuurd om de kinderen te vermaken, want inmiddels zijn er al weer 44 BZV-babys geboren. We zagen kort de koters van Hans & Audrey, maar die hadden zelf niet zo’n zin om Yvon te woord te staan, dus dat werd een kort gesprekje.

We zagen ook hoe Jan (van de tweeling, weet u nog?) met zijn dochter op kraamvisite ging bij Arthur. Arthur, de boer die nog nooit een vrouw had gekust. Na de laatste uitzending van dat seizoen BZV heeft hij een versnelde cursus voorlichting gehad. En dat het examen niet mondeling is afgenomen, bleek wel uit de snoezige inhoud van de boerenwieg waarin zijn zoontje Oscar lag te stralen. Eerlijk is eerlijk, ik geniet van drama, maar dit soort geluksmomenten kan ik ook enorm van genieten. Leuk voor die mannen!

Er was nog een kort gesprek met Richard, de valsspeler met de blauwe ogen en dat vreselijke accent. Annemiek was bij hem weg en dat verbaast me dan weer niets. (maar goed, dat heeft met persoonlijke voorkeur te maken, ik vond en vind de man een griezel). Nog een drietal andere boeren, waaronder spruitjesteler Johan uit seizoen 6, waren inmiddels weer vrijgezel. Johans analyse: iets met een groot ideaal en dat paste niet. Dus….

Ook was er natuurlijk aandacht voor Aad. Aad, die de leukste oneliner van deze twee jubileumuitzendingen leverde: “Ik weet niet of ik haar tegenviel, maar zij viel mij in ieder geval niet mee”. Aldus een korte samenvatting over zijn breuk met Jeannet. Maar wie denkt dat hij nu voortaan zijn saté alleen eet, komt bedrogen uit. Hij is nog maar eens door de stapel tweede keuzes heengegaan en is aan het bellen geslagen. En Ingrid nam op. En hing niet meer op. Blozend als een klein kind zat hij samen met haar aan de keukentafel. Ze waren gelukkig. Dat zag je. In ieder geval aan hem.

Jammer genoeg was er ook dit keer weer een quiz (niet doen Yvon, niet nodig….pffff) waar ik veel liever nog wat meer terugblikken had willen zien. Zoveel verhalen die nog niet zijn belicht. En tja, ik ben toch nieuwsgierig…. Aad hield aan de quiz een leuk boerenbontschaaltje over voor zijn saté, dus die was zeer content. Evenals Johén uit Denemarken, wiens keuzemoment in de duinen was verkozen tot het mooiste BZV moment van de afgelopen tien jaar. En daar kan ik dus helemaal niets mee….wie heeft er mogen stemmen in deze verkiezing, vraag ik me dan af. Als je uit tien jaar dramatische, humoristische, ontroerende en soms tenenkrommende tv mag kiezen, dan kom je toch niet hier op uit? Ik noem een aardappelboer in onderbroek, een gezellig karaokeavondje bij Wietze, het ‘Happy’ moment in Canada (moest aan je denken Claire!), Aad en Ina die ruzie maken, Henrieke en Bert in de ….(die hoef ik niet eens in te vullen) Kortom, keuze genoeg.

Al was het wel mooi om Johén nog even te zien janken hoor.

En Frans.

En Frank.

En Wim.

Leuk einde ook, een compilatie van een paar huilende boeren. Een vochtige afsluiting van tien jaar heerlijke televisie. Op naar volgende week!

Geef een reactie

