Malle Pietjes

8 Nov

2289068897_65be312337_zVoor het eerste jaar vind ik de aankomende Sinterklaasperiode spannender dan mijn kinderen. Waar zij al twee weken met rode wangetjes en met het puntje van hun tong uit de mond allerlei moois in de speelgoedboeken aankruisen, hou ik vooral mijn vingers gekruist en mijn hart vast. Volgende week gaan we, traditiegetrouw, de oude baas en zijn makkers inhalen op de Maasboulevard en ik ben nu al druk bezig met het klaarleggen van alle spullen. Sinterklaasvlaggetjes? Check.

Warme muts en wantjes? Check.

Kogelwerende vestjes? ….verdorie, waar heb ik die ook alweer gelaten?

Persoonsbeveiliging

Op zich is het natuurlijk niet vreemd dat een Very Important Person als Sinterklaas goed beveiligd wordt, gewoon ‘just in case’, mochten er zich opstootjes voordoen. Maar waar ik voorgaande jaren vooral vreesde voor voordringende ouders, buggy’s tegen enkels en parkeerproblemen is het dit jaar echt menens! En om daarom is besloten om de zwarte pieten tijdens de intocht in Gouda dit jaar te bewapenen lees ik in de ochtendkrant. Of de stoomboot ook wordt begeleid door mijnenvegers, daar rept het artikel niet over, maar hé zou ook wel raar zijn als Defensie al haar geheimen prijs zou geven. Toch?

Aangepaste muziek

Voor iedereen die een voorstander was van het aanpassen van de traditionele Sinterklaasliedjes is er goed nieuws. Op internet circuleren al heel wat suggesties:

“hoor wie glockt daar kinderen?” (@MerijnAAA)

“zou de goede Sint wel komen, nu hij de sfeer zo vreselijk vindt?”

vol verachting klopt ons hart” (@Stadsdichter_Eindhoven)

“wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is…de kogel”

Als het niet zo triest was, zou ik er om kunnen lachen…..maar ik begin de hele Sinterklaasperiode onderhand enger te vinden als dat hele Halloween op deze manier.

Pepperspray versus pepernoten

Ik ga me verder niet mengen in de Zwarte Pietendiscussie. Gewoon omdat het al een tijdje geen discussie meer is. Ik heb in eerdere blogs (hier, hier en hier) mijn mening gegeven, maar ben gestopt me in deze discussie te mengen toen er over en weer niet meer naar elkaar werd geluisterd. Het werd een wedstrijdje ‘wie het hardst kan schreeuwen’ en die werkvorm is nog nooit constructief gebleken.

Ik hoop dat zowel mede- als tegenstanders van Zwarte Piet even hard geschrokken zijn toen ze vanochtend de krant lazen. En zich collectief kapot schamen. Ik ben groot voorstander van de traditionele Zwarte Piet, maar of het dit allemaal waard is? Laat er vanaf volgende week vooral met pepernoten gestrooid worden in plaats van met verwijten, modder en vooroordelen. Gewoon, even het feestje terugleggen daar waar het hoort, bij de kinderen.  Als we dat niet doen, dan hebben we alleen ons zelf er maar mee. Dan voorzie ik dat al die kinderen langs de waterkant niet vol verbazing kijken naar zwarte-, witte-, regenboog-, stroopwafel- en kaaspieten maar naar al die andere malle pietjes die er voor kiezen om tijdens één van de leukste momenten van hun jonge leven niet te zingen, maar te schreeuwen.

Laat het aan de kinderen….zij zijn een stuk volwassener

Laten we voor één keer kijken hoe de kinderen het oppakken dit jaar, ons eigen ego even opzij schuiven en van hen leren. Zonder ruzie, zonder geschreeuw, zonder dreiging. Gewoon feestelijk, zoals het hoort. Dan kan schietpiet hopelijk volgend jaar gewoon thuisblijven.

Bron foto: Joe Loong

2 Reacties to “Malle Pietjes”

  1. Helga 8 november 2014 bij 15:05 #

    I rest my case…..

  2. Bianca 10 november 2014 bij 18:06 #

    Tja, met al die andere Pieten overwegen wij nu serieus onze 8-jarige Gelovige maar op de hoogte te stellen van Het Geheim van Nederland, in plaats van zijn vragen af te wachten en hem nog dit jaar een ‘normaal’ Sintfeest te gunnen…

Geef een reactie

