Eerlijk zullen we alles delen….

16 Okt

3409975634_8c1e35b584_zHeeft u het ook gelezen? Van de aangekondigde scheiding? Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik was van slag. Wat zeg ik, ik bén van slag. Moet het echt even een plekje geven. Natuurlijk, het rommelde al langer, maar toch dacht ik al die tijd dat het wel goed zou komen. Ik bedoel….ze leken voor elkaar gemaakt. Ik kon de één ook nooit los zien van de ander, maar dat zal straks dus wel gaan moeten vrees ik. Dood- en doodzonde….

 

Ik heb het natuurlijk niet over Enrque Iglesias en Anna Kournikova. Tuurlijk, ook heel triest, maar zolang zijn ze nog niet samen. En bovendien vrij impulsief in het geheim getrouwd, nog niet zo lang geleden. Ze hadden eigenlijk wat langer moeten wachten. Dan was zij er voor het huwelijk nog achtergekomen dat hij de bal wel eens uitslaat en had hij ook ingezien dat hij niet bestand zou zijn tegen haar harde service. Game, set and no match, maar nog zo jong….die vinden wel weer een ander voor een potje dubbelspel.

Harde scheiding met een zachte g

En nee, ik doel ook niet over de breuk tussen KLM en Camieltje. Ook al was dat ook een heel onverwacht bericht. Zelfs Camiel zelf zag het niet aankomen, maar ik snap het ergens wel hoor. Als je, zoals de KLM, wat ouder wordt (95 jaar maar liefst alweer), dan krijg je last van opvliegers. En tja, in dit geval mag Camiel opvliegen dus. Zijn hart is niet blauw genoeg, aldus de Raad van Commissarissen. Had dan een smurf in dienst genomen, denk ik op mijn beurt. Maar goed, lullig is het wel. Uitgebreid, en plein public je verjaardag vieren en dan halverwege het feestje iemand naar huis sturen omdat hij niet gezellig genoeg is. Sta je dan met je zachte g.

Over wie ik het wel heb? Zeker over Onno en Albert, hoor ik u denken. Pffff….welnee. Ik snap ook niet waarom hun scheiding nou zo’n wereldnieuws was op alle journaals gisteren hoor. Ebola en IS move over, want we hebben nou toch een scoop te pakken! Je zag Herman van der Zandt een beetje beschaamd de autocue voorlezen. Weet je, het is niet voor het eerst dat deze heren elkaar de rug toekeren. Enige verschil is dat ze het dit keer allebei tegelijk doen. Laat ze lekker, leven en laten leven en verder geen aandacht aanbesteden. Toch? Ik wens ze  beiden alvast een hele fijne carnaval met heel veel polonaises.

De vuile was stond ineens buiten

Nee, ik heb het over onze goede vriend uit Spanje en zijn vriend wiens-naam-niet-meer-genoemd-mag-worden. Daar ben ik echt kapot van. Ze hebben zo hard aan hun relatie gewerkt samen, maar het ging niet meer. De één wilde niet langer als knecht behandeld worden, was het zat om altijd maar zwart gemaakt te worden. De ander was zeer ontstemd om na zo’n lange periode samen vanuit het niets gebombardeerd te worden tot slavendrijver, racist zelfs. Begreep er helemaal niets van.

Hun vriendschap ging er aan kapot, de discussie zelf begon een beetje een baard te krijgen. Toch gaven ze niet op, want ze zagen ook wel in dat wat zij hadden, voorbestemd was. Iets magisch zelfs. Dagen, weken, maanden hebben ze samen aan de keukentafel gezeten om te zoeken naar een oplossing en het leek er even op dat ze er samen uit zouden komen. Totdat die ene zurige buurman per ongeluk één van hun gesprekken opving. Ongevraagd hun vuile was buitenzette. En partij koos. Wat zeg ik, niet alleen partij koos, maar zich er ook mee ging bemoeien. En voordat de twee mannen wisten wat hun overkwam, verspreidde ‘hun probleempje’ zich door de hele wijk. Door het hele land zelfs en niet eens hun eigen land.

Beter voor de kinderen

Ze stonden erbij en keken er naar en lieten zich meeslepen in de emoties, opzwepen door anderen. Er werd niet meer gepraat, er werd alleen nog maar geschreeuwd. Het ging op het einde nergens meer over, alleen nog maar om wie er het hardst kon schreeuwen. Op een goed moment maakten argumenten zelfs plaats voor doodsbedreigingen over en weer. En het ging over hen, maar hen werd niets gevraagd. Dit kon zo niet langer doorgaan!

Beiden namen een stapje terug en vanaf de zijlijn gezien zagen ze hoe de kinderen verbaasd, geschokt en verdrietig toekeken hoe hun geliefde figuren lijnrecht tegenover elkaar kwamen te staan. En dat is het moment geweest, waarop ze de knoop hebben doorgehakt. Soms is het voor de kinderen beter om uit elkaar te gaan, dan te blijven in een relatie vol ruzies, waarvan je weet dat het met de verhoudingen niet meer goed lijkt te komen.

Chocoladeletters en marsepein worden binnenkort in geruild voor de kleine lettertjes van de advocaat en hartenpijn. Piet mag de villa in Madrid houden, als dank voor zijn jarenlange vriendschap en trouw, Klaas verhuist naar het buitenhuisje op Ibiza. Voor Amerigo wordt een bezoekregeling getroffen, de overige inboedel (inclusief speelgoedpakhuis) wordt per opbod verkocht om de onderlinge schulden af te lossen. Eerlijk zullen we alles delen, zeg maar.

Van marsepein naar hartepijn

Ik vind het triest. Dieptriest. En ben er kapot van. Niet alleen omdat ik heb vernomen dat zowel Klaas zo verdrietig is dat hij geen zin meer heeft om ooit nog een verjaardag te vieren. En dat Piet ontroostbaar is omdat hij nu helemaal alleen is achtergebleven in die immens grote villa. Nee, ik vind het vooral erg dat een ogenschijnlijk klein probleem, waarvoor ze vast wel onderling een oplossing hadden gevonden, is uitgegroeid tot een buitenproportionele, maatschappelijke discussie. Waarbij het woord discussie eigenlijk niet de lading dekt voor alle haat en al het geschreeuw naar elkaar. En dat heeft uiteindelijk geleid tot deze scheiding. En wie zijn er de dupe? Juist. De kinderen.

Laat het voor iedereen een les zijn voor de toekomst; in een discussie luister je naar elkaar en probeer je er samen uit te komen. En mocht er dan toch een moment komen waarop je alleen nog maar tegen elkaar kunt schreeuwen en niet meer hoort wat de ander zegt, dan is het beter om je mond te houden.

Allebei. Voordat er nog meer relaties stukgaan. En er nog meer kinderharten worden gebroken.

 

Bron foto: Tiffany Terry

 

4 Reacties to “Eerlijk zullen we alles delen….”

  1. T.A 16 oktober 2014 bij 11:56 #

    Ben het helemaal met je eens . Afblijven van onze tradities . Wij bemoeien ons toch ook niet met die van hun . En wat de slavernij betreft het is wel zo . Maar daar hoeven onze kinderen toch niet de dupe van te worden . Groetjes Ans

  2. Daniella 16 oktober 2014 bij 15:06 #

    He wat een heerlijk blog weer! Helemaal eens!

  3. Joke vd Bogerd 16 oktober 2014 bij 23:53 #

    Heb weer van je verhaal genoten hoor…..goed verwoord: “handen af van Sint & Piet “

Trackbacks/Pingbacks

  1. Malle Pietjes | feetjeblogt - 8 november 2014

    […] Gewoon omdat het al een tijdje geen discussie meer is. Ik heb in eerdere blogs (hier, hier en hier) mijn mening gegeven, maar ben gestopt met in deze discussie te mengen toen er over en weer niet […]

Geef een reactie

