Het nieuwe werken

4 Okt

14870358160_b711fe49bc_zTja. Als de trend zich zo voortzet zal ik er als ambtenaar volgend jaar ook aan moeten geloven. Het nieuwe werken. Het leek eerst een modeverschijnsel wat ‘wel weer over zou waaien’, maar niets bleek minder waar. Er wordt van mij als werknemer straks verwacht dat ik flexibel en locatie onafhankelijk mijn werk kan verrichten. Waarbij de basis een goede thuiswerkplek is. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan….

Iets meer dan alleen een stopcontact…

Want ook al is het ‘bring your own device’ (vrij vertaald naar het Rotterdams: koop maar lekker zelf je computer) waarschijnlijk het uitgangsprincipe, dan nog ben je er niet met een laptop en een stopcontact. Ik bedoel, mijn huis is niet uitgerust om naar alle rust te kunnen werken als ik heel eerlijk ben. De enige alternatieve werkplek zou de eettafel kunnen zijn. Maar ja, waar laat ik het ontbijt, de administratie, mijn huissleutels en al die andere losse zooi die je gemakshalve altijd maar op tafel gooit? Nee….de eettafel is geen optie.

De huiskamer sowieso niet trouwens, want ook al zouden de kinderen op school zitten en mijn echtgenoot op kantoor, dan nog is de rust niet gegarandeerd. Twee katten die loeren naar mijn muis, de pakjesman die ALTIJD komt tijdens kantooruren of de één of andere willekeurige collectant….het houdt zo op. Bovendien, mijn huiskamer is ook niet geschikt om mensen te ontvangen voor een bespreking en dan zeg ik het nog netjes.

Want…hoe informeel het overleg ook zou zijn, geloof me…mijn habitat is nog vele malen informeler. In de categorie: dat moet je niet willen, zullen we maar zeggen. Ik wil niet voor een overleg eerst checken of er ergens een strak-knellende-en-overhaast-uitgetrokken-bh over een stoelleuning hangt, of mijn maandelijkse post van het CJIB niet open en bloot ligt of dat de kattenbak schreeuwt om verschoning. Dus is er maar één alternatief: de schuur. Maar ja, daar voor moet er eerst wel het één en ander gebeuren.

Hoe flexibel wil je het hebben?

Sowieso moet er eerst een zeecontainer komen om alle losse spullen, fietsen, de barbecue en skippyballen in op te bergen zodat er voldoende ruimte vrijkomt. Dan moet er nog een verfje overheen, wat meubilair in gefrot worden en wat apparatuur aangesloten worden. Want hé, ik wil best my own device meebrengen, maar als het gaat om telefonie en printfaciliteiten…dat is van een andere orde. Ook een klein keukentje waar koffie of thee gezet kan worden mag natuurlijk niet ontbreken, evenals een klein vergaderhoekje c.q. wachtkamer. Met leesmap uiteraard. Wachten is altijd leuker met een leesmap voorhanden.

Ik heb het even snel uitgerekend en volgens mij is één en ander voor een slordige € 12.531,= wel te regelen. Koopje toch? Voor dat geld ben ik zo flexibel en locatie onafhankelijk als mijn baas maar wil…. Dat ze niet zeggen dat ik niet meewerk en meedenk!

Leve de Koning, mijn rolmodel!

Wat zegt u? Zwaar overdreven? Gemeenschapsgeld? Zonde? Misschien heeft u gelijk, maar ik ben bang dat deze trend niet meer is te stoppen. Als ik alleen al kijk naar onze Koning en hoe hij als boegbeeld voor het nieuwe werken zijn voorbeeldfunctie met verve waarmaakt, dan valt mijn voorstel toch wel mee? Hij laat voor slechts 4 ton een thuiswerkplekje inrichten op de Eikenhorst, waar hij kan werken en gasten kan ontvangen (hele belangrijke, zoals die danser/choreograaf uit Hollands got talent!), wat hij nu nog in Paleis Huis ten Bosch moet doen. Maar dat is zo’n pokkenend rijden….eer dat hij dan weer thuis is ’s avonds. En Maximá maar wachten met haar afgekoelde boerenkool met koude worst. Nee, dat werkt niet. Niet meer in 2014

En daarom is ook Willem Alexander helemaal om voor wat betreft het nieuwe werken. Hij snapt het helemaal. Ik zou bijna willen zeggen dat hij het heeft uitgevonden, of in ieder geval vervolmaakt. En hé, zoals dat gaat met dat soort zaken, goed voorbeeld doet goed volgen. Toch? Als u me nu dan wilt excuseren….ik ga mijn bouwplannen indienen bij mijn leidinggevende. Kan me haast niet voorstellen dat hij weigert…..

 

Bron foto: Mike McCune

Eén reactie to “Het nieuwe werken”

  1. Ycrep 4 oktober 2014 bij 23:03 #

    Voor dat geld kun je je werkplek in een Camper stoppen, kun je ook nog eens aan zee, in de bossen of “anywhere your boss wants” werken, wedden dat dat ook goedgekeurd wordt.

Geef een reactie

