BZV: even voorstellen

7 Sep

BZV

We zijn weer begonnen! Althans, het gaat beginnen op 4 januari, maar nu mocht Nederland alvast kennismaken met de tien boeren die op zoek zijn naar een partner en hopen dat hun ware Jacob(ine) naar aanleiding van deze ‘five minutes of fame’  direct in de pen klimt om hem of haar de liefde te verklaren.

Het blijft vreemd om een oordeel te vellen na het zien van zo’n korte, levende contactadvertentie, maar het is niet anders. Iemand moet het doen. En nee…ik ben niet van plan te schrijven op één van de boeren (al had ik een zwak moment vanavond, ik geef het eerlijk toe) maar ik ben wel van plan om in het nieuwe jaar weer volop te gaan bloggen.

En dus keek ook ik wat voor vlees ‘we’ dit seizoen in de kuip hebben. En ik moet zeggen…..er zit boeiend materiaal tussen! Als je niet gekeken hebt (of als je nog even wilt nagenieten), ik stel ze nog even kort aan jullie voor.

 

Theo

Korte omschrijving: Olijke verschijning met zachte handjes. Kan zo doorgaan voor een verre neef van Ronald Koeman. Heeft vaste relatie achter de rug, zelfs al 3 jaar samengewoond, maar zij is bij hem weggegaan.

Opmerkelijk:

  • zijn zachte handjes dus. Komt vooral doordat hij veel met zijn handen in unit met opgespaard wit, vloeibaar spul roert om te voorkomen dat het aankoekt;
  • heeft zijn Noord-Hollandse stolp opgeleukt met allerlei kringloopartikelen, zoals een koddige clownskapstok;
  • de koek is bij hem nooit op, daar zorgt hij wel voor. Want koekhappen, daar kun je hem ’s nachts voor wakker maken;
  • zijn broers zijn respectievelijk hoofd Kaas en hoofd Melkkoeien, terwijl hij met het jongvee zit opgescheept. Wat voor vrouwen dan weer wel wat aantrekkelijker is natuurlijk, dat jonge grut

Quote: “een vrouw hoeft niet van koeien te houden, zolang ze maar een beetje van mij houdt

 

Willem

Korte omschrijving: gescheiden boer met twee zoontjes, houdt naast melkvee ook 15000 kippen. En dat kunnen we zielig vinden, maar wat lag er gisteren bij jullie op de barbecue? Juist. Aldus Willem.

Opmerkelijk:

  • harde werker, maar liever lui dan moe waar het kan. Heeft een eigen automatische wasstraat voor de uiers van zijn koeien, die daarna ook het melken voor zijn rekening neemt. Alle boeren uit de omgeving zijn jaloers op zijn melkrobot;
  • gaat prat op uiterlijk vertoon. Schone uier, geschoren staarten, ja ook de koeien moeten er altijd top uitzien, want hé er kon eens visite langskomen;
  • heeft na een goed gesprek met zichzelf notulen gemaakt en die overal om hem heen verspreid als een soort mantra’s. Pakkende tegeltekstjes als “schop onder de kont” en “laat je bagage achter”. Dat werk. Eigenlijk dus te gierig om tegeltjes te kopen;
  • Sowieso zuinig ingesteld, want hij kon kiezen tussen de kroeg in of Yvon bellen om een vrouw te vinden en koos voor Yvon. Stukken goedkoper dan steeds een rondje te moeten geven.

Quote: een boer kan ook gewoon een sociaal leven hebben. Echt wel.

 

Geert

Korte omschrijving: de meest kwieke en innemende senior boer (65) die ik ooit heb gezien. Weduwnaar die besloten heeft dat hij lang genoeg getreurd heeft, hij heeft immers nog een hele toekomst voor zich liggen. Mocht het binnen de opties liggen, dan zou ik ‘m wel als opa willen.

Opmerkelijk:

  • doet niet aan afgekaderde werkzaamheden. Weet hoe vraag en aanbod werkt en past zijn assortiment daarop aan. Heeft prachtig vintage winkeltje waar hij al zijn waar verkoopt, de gehele sfeer ademde ‘vakantie’ en ‘romantiek’. Ik had er zo drie rabarbers gekocht als ik er was binnengelopen;
  • houdt van tempo en heeft energie voor drie. Is overigens niet de bedoeling dat de vrouw die hij zoekt ook energiek is. Dat dan weer niet;
  • vindt bloemkool snijden het mooiste wat er is;
  • heeft weer zin in het leven en straalt dat aan alle kanten uit.

Quote: “ik ben een zeldzaamheid

 

Janko

Korte omschrijving: lieve, bescheiden en onzekere aardappelteler.

Opmerkelijk:

  • houdt van tuinieren
  • heeft een schommelbank én een bedstee
  • behandelt aardappelen als eieren

Quote: “ik wil zo graag”

 

Leo

Korte omschrijving: weduwnaar met kinderwens. Als hij glimlacht is het precies Dex Dexter uit Dynastie maar dan zonder haar.

Opmerkelijk:

Los van het tragische verhaal rondom zijn vrouw (overleed na acht maanden huwelijk) weinig opmerkelijks te melden. Gewoon leuke, sympathieke boer met een melkcarrousel.

Quote: “Er is geen man op de hele wereld waar er maar eentje voor gemaakt is. Anders zou het een hele zoek zijn.”

 

Tom

Korte omschrijving: bollenkweker met uiterlijk van een surfer dude. Zelfs in sjofele oranje overall absurd aantrekkelijk.

Opmerkelijk:

  • ik wil ‘m;
  • gelooft in ‘lang en gelukkig’ ook al hebben zijn ouders die voorbeeldfunctie niet helemaal waar kunnen maken;
  • ik wil ‘m;
  • fantastisch ingerichte woning, doet je bijna vergeten dat het de gepimpte hooizolder is;
  • ik wil ‘m;
  • bezit een motor en ontiegelijk veel land, waaronder een kavel waar hij straks zijn droomhuis wil gaan bouwen;
  • had ik al gezegd dat ik ‘m wil?

Quote: “Ik wil niet na 10 of 20 jaar weer uit elkaar gaan, ik wil wel 100% zekerheid hebben

 

Mario

Korte omschrijving: die andere buurman van Buurman&Buurman houdt van klussen én oh ja, houdt ook nog varkens.

Opmerkelijk:

  • bestelt zijn diepvriesmaaltijden á la carte bij een post orderbedrijfje;
  • moet eigenlijk een snor zodat zijn zwetende bovenlip niet zo opvalt;
  • vindt varkenshouders per definitie onaantrekkelijk voor vrouwen.

Quote:Ik laat mijn bedrijf niet door een vrouw ten gronde gaan

 

Bertie

Korte omschrijving: milieuvriendelijke, biologisch verantwoorde, lesbische boerin met eigen akkerbouwbedrijf. (nee, ik ga het potgrondgrapje niet maken. Veel te makkelijk)

Opmerkelijk:

  • houdt van sleutelen aan haar oldtimer en rijden in haar buggy;
  • co ouder van twee dochters, wat hopelijk de Hello Kitty in de keuken verklaart (want dat kan anders écht niet hoor);
  • bezit over goed gevoel voor humor, getuige het feit dat ze haar twee varkens Gucci en Prada heeft genoemd;
  • moeite met keuzes maken. Was al gemeenteraadslid, nu boerin maar wil stiekem ook DJ zijn;
  • kan naar eigen zeggen ‘hele gekke dingen’ doen.

Quote: “Als ik iets zeg moet je het een paar keer plus, plus, plus doen.”

 

Gert Jan

Korte omschrijving: verlegen boer die zich geen houding weet te geven met een vrouw in de buurt. Kreeg zo weinig zendtijd dat ik vrees dat het aantal brieven gering zal zijn.

Opmerkelijk:

  • geeft al zijn koeien een naam, van Nelleke tot Maartje. Moet haast wel heel eenzaam zijn dus;
  • zoekt zelf een ‘Willy’, een eigenzinnige en sterke partner;
  • is geen Casanova, zo zegt hij zelf. Ik kan het niet ontkennen;
  • weet zelf niet zo goed hoe je broodjes moet smeren;
  • heeft tijd over om ’s avonds het water op te gaan om te wakeboarden.

Quote:ik word niet graag geleid

 

Jan

Korte omschrijving: jonge, 28 jarige schapenboer op Texel die naast een schapenboerderij ook nog een camping leidt

Opmerkelijk:

  • heeft de mooiste achtertuin van Nederland
  • boer tegen wil en dank, voelt zich verplicht aan zijn ouders om het bedrijf voort te zetten;
  • zet oorbellen bij lammetjes en liet er en passant ook één in zijn eigen oor zetten (zoooo jaren tachtig, dat ringetje);
  • zet fluitend drie lammetjes op de wereld terwijl hij droomt van een leven buiten de boerderij (nee, dat zei hij niet, maar dat straalde hij wel uit)

Quote:Soms zit het tegen, maar nu zit het weer even lekker mee

 

Conclusie?

Deze voorstelronde was al weer zoveel voorpret, dat ik niet kan wachten tot het nieuwe seizoen. Al was het maar om Yvon en haar af en toe vreselijk suggestieve vragen (“is er ooit een meisje geweest, waarvan je dacht: dat past?) en de ongemakkelijke stiltes en tegelijkertijd onnavolgbare conversaties. Ook de ondertiteling kan weer vol aan de bak heb ik het vermoeden. Heerlijk! Wie er door zullen gaan weten we in januari pas, maar het moet wel heel gek lopen als we Willem met zijn melkrobot, lesbische Bertie, energieke Geert en vleesgeworden droom Tom niet terug zouden zien volgend jaar. Die zeker. Moet haast wel.

Als jullie me nu willen excuseren. Ik ga dromen over een bollenkweker. Weltrusten.

 

 

 

 

 

 

Bron: KRO
Fotograaf: Hans-Peter van Velthoven

5 Reacties to “BZV: even voorstellen”

  1. chvanduijn 8 september 2014 bij 07:36 #

    Dit is op CHvanDuijn herblogden reageerde:
    #BZV vreselijk om te zien maar heerlijk om te lezen!

  2. Josefien 8 september 2014 bij 08:19 #

    Je hebt jezelf weer overtroffen.!!. Geweldig. Jammer dat ik al iets boven de 60 ben, dan was ik zeker gegaan voor die jonge bollenkweker. Geert is van mijn leeftijd, maar de man kan ik niet verstaan en hij woont tever weg. Jan uit Texel, enig. Maar het kan mijn zoon zijn.
    Jammer, maar ik ga zeker genieten volgend jaar. Dat is ook wel leuk. En voor mij? ach, dat komt ook wel.

  3. Ingrid 8 september 2014 bij 13:29 #

    Het is weer helemaal geweldig Yvette. Wees genieten weer

  4. Wim 8 september 2014 bij 14:12 #

    Weer een mooie!! Ik ga er ook van genieten (hoewel er voor mij echt geen een bij zat :-)).
    Weet je het trouwens zeker, die bollenman? Je zou er wel je hele leven voor 100% aan vast zitten, toch? Geen stukje vrijheid over 😉 !

  5. feetjeblogt 8 september 2014 bij 20:45 #

    Hahaha….dank jullie wel. Dit belooft nog wat, het seizoen moet nog beginnen 🙂

Geef een reactie

