Oma robot

30 Aug

4603464896_f7a976d18f_oGoed nieuws!! Schreef ik twee jaar geleden nog over het teruglopende bezoek  aan familie in bejaarden- en/of verzorgingstehuizen, vanochtend in het AD lees ik dat het tij dan toch eindelijk is gekeerd! De kleinkinderen schijnen de deur plat te lopen bij opa en/of oma in het verzorgingstehuis tegenwoordig. Geweldig toch? Alleen….ze komen niet zozeer voor opa of oma zelf, nee, ze zijn vooral benieuwd naar het nieuwe speelgoed dat bij o.a. een verzorgingstehuis in Vugt de show steelt.

Haar naam is Zora. Het is een robot die in Huize Elisabeth haar debuut maakt als activiteitenbegeleidster. Ze maakt sommen met de oudjes, doet oefeningen, zingt voor ze én alsof dat allemaal nog niet geweldig genoeg is, leidt ze ook de wekelijkse bingoavond ! Ja, ik snap dat de kleinkinderen nieuwsgierig zijn naar dat technisch stukje vernuft! Ik was zelf ook heel benieuwd, maar dan vooral naar welke zieke geest heeft bedacht dat een robot wel even de plaats zou kunnen innemen van een mens van vlees en bloed.

Ja maar…ze vinden het leuk!

En dus heb ik met frisse tegenzin het gehele artikel gelezen. Waar kritische mensen als ik direct al de mond worden gesnoerd door aan te geven dat de ouderen in kwestie hartstikke enthousiast zijn over Zora. Ja, me dunkt! Als je wekenlang vanuit een stoel uit het raam naar buiten zit te staren en je aan kruiswoordpuzzel 16.798 of breiwerkje 880 begint, is het niet meer dan logisch dat alles wat enigszins leven in de brouwerij brengt, enthousiast wordt ontvangen. Daar gaat het dan ook niet om.

De heer Hans van Zon plaatst direct naast het artikel een column waarin hij waarschuwt voor mensen als ik die [quote] robots in de ouderenzorg zullen verketteren en zien als het begin van het einde [einde quote]. Volgens hem is er niets aan de hand, zolang als robots een louter aanvullende rol spelen. Ik zou de heer Van Zon graag willen vragen wat hij verstaat onder ‘aanvullend’. Het laten overnemen van de rol van een activiteitenbegeleider door een elektronisch kreng als Zora bezorgt mij behoorlijk wat kortsluiting.

Hallo….contact?!

Volgens mij is het idee achter het organiseren van activiteiten voor deze mensen toch juist even hét moment van interactie en contact? MENSELIJK contact. U weet wel, waar de dagelijkse verzorgsters eigenlijk geen tijd meer voor hebben omdat ze het te druk hebben met het halen van targets, die niets meer te maken hebben met de realiteit en waarvoor ze ook nog eens worden onderbetaald. Ik heb het over targets als ‘iedere bewoner moet minimaal één keer per week volledig gewassen worden’, die -hoe absurd ook- inmiddels al door heel veel mensen als normaal worden beschouwd. Wat is aanvullend? Dat een willekeurige R2D2 straks ook de luiers gaat verschonen bij oma? De katheter van opa nog even leegt? Wat een vooruitgang mensen!

Zorgelijke zorg

Ik lees dat er € 85.000,= wordt geïnvesteerd in Rose, een robot die straks moet gaan helpen bij het opendoen van deuren, sokken aantrekken, ontbijt verzorgen etc. Zou het niet beter zijn om al dat geld dat er nu per robot wordt uitgegeven te investeren in die mensen die er voor hebben gekozen om, ondanks hun hongerloontje, vanuit passie en betrokkenheid deze ouderen te verzorgen? Of gaan deze mensen er helemaal uit straks? Want nogmaals….wat is aanvullend?

De bezuinigingen in de ouderenzorg gaan onverminderd door, de vernieuwingen gaan nog harder. Het evenwicht is behoorlijk aan het wankelen als je het mij vraagt. Ik zag vanochtend dit filmpje, waarom ik vorige maand misschien nog gelachen zou hebben. Maar na vandaag niet meer. Omdat ik vrees dat dit helaas gewoon echt een heel realistisch toekomstbeeld schetst. Game over.

Bron foto: Randychiu

2 Reacties to “Oma robot”

  1. Karla Jongeling-Letsch 31 augustus 2014 bij 10:02 #

    Ik vind dit alles meer dan schandalig. De mensen in de verzorgingshuizen zullen hier ook niet blij mee zijn. Misschien denken ze beter een half ei dan een lege dop. Beter een computer die wat voor me doet, dan dat er niets gebeurd. Maar ik blijf het schande vinden !

  2. Ycrep 2 september 2014 bij 23:52 #

    Feetje dat heb je weer goed gezegd.

Geef een reactie

