Aanstootgevende filmpjes

21 Aug

3339453588_9e8a46cb30_qHeeft u het ook gezien? Dat walgelijke, aanstootgevende filmpje? Ja, inderdaad, dat smerige pijpfilmpje!

Nee, nee, ik heb het niet over de escapades van Dave R. in het plaatselijke bubbelbad. (Alsof er ook maar iemand geïnteresseerd is in die amateuristische onder-water-snoephapvertoning). Ik heb het over het blaaspijpfilmpje dat gisteren in het achtuurjournaal werd getoond. Dat echtpaar uit Haarlem, wat iedere dag de blaaspijp ter hand neemt om de meeuwen te verjagen. Als het niet in het journaal was vertoond, zou je bijna denken met twee nieuwe typetjes van Van Kooten en De Bie te maken te hebben.

Maar nee, dit was echt. Dit echtpaar had er een dagtaak aan en schept er genoegen in, om de meeuwen van zich af te blazen. En heel soms, als ze echt een dolle bui hebben, gebruiken ze ook een laserpen. Dolletjes! Waarom het journaal (en ook RTV Holland) deze beelden liet zien? Omdat de VVD zich druk maakt over het asociale gedrag van de meeuw. En hier kamervragen over stelt.

Bijzondere keuze

Zo dan! In deze rare tijden, waarin er keuze genoeg is aan onderwerpen om je druk over te maken (ik noem maar wat, ebola, IS, Russische boycot, onze eigen zorgsector, etc. etc.) koos de VVD voor….de meeuw. Je moet maar durven. Gelet op alle overlast die deze vliegende rat met zich meebrengt, zou deze gevleugelde terrorist van de lijst van beschermde vogelsoorten geschrapt moeten worden. De jacht moet geopend! En wel nu! Je kunt verdorie niet eens meer je afval laten slingeren in de kuststeden zonder dat er direct tientallen meeuwen op af komen. Schandalig. Dat roept om actie. Toch?

Mmm…ik zal niet ontkennen dat het soms lastig is, die ‘overlast’ van meeuwen. In Schiedam hebben wij er ook last van gehad. Waarbij er voor een iets vredelievendere oplossing werd gekozen overigens. Alle bewoners kregen een kliko toegewezen voor hun vuilnis. Pik je toch iets lastiger doorheen in vergelijking met een vuilniszak. Maar ik begrijp dat het opvoeden van de mensheid mediatechnisch niet zo lekker bekt en dus delen we liever jachtgeweren en blaaspijpen uit in plaats van extra vuilbakken. Logisch toch?

Eerlijk gezegd vind ik het verre van logisch. Rolde ook van de bank toen ik dit item zag gisterenavond. Begreep ook plotseling waar VVD voor stond. Iets met Vogel Verjaag Dienst ofzo. Dood aan de meeuwen! Wat brengt een mens zo ver?

Oh ironie

Stiekem hoop ik dat andere vogels dit ook opmerken. Zien hoe de meeuw in een hoekje wordt gedreven. Verjaagd, verguisd en vermoord, alleen maar omdat hij er een andere levenswijze op nahoudt. Dat de mussen, eksters, papegaaien zich verenigen, met de Amerikaanse adelaar voorop, om dit zinloze geweld de kop in te drukken. Zonder dat zij zich afvragen of ze wel voldoende middelen hebben of hun vleugels ophalen omdat het een ver-van-hun-nest-show betreft.

Omdat ze geloven in ‘samen staan we sterk’ en het niet toelaten dat soortgenoten zo worden behandeld en bedreigd. Omdat ze weten…het begint met een meeuw en het eindigt met een vredesduif. Onacceptabel!

Laten we hopen dat dat gebeurt. Dat die vreemde vogels ons een lesje in beschaving geven. Dat het niet uitmaakt hoe klein je bent, maar dat je nooit, nooit mag wegkijken als ons dit zou overkomen. Dat is wat ik dacht, toen ik gisteren dat andere, vreselijke en walgelijke filmpje langs zag komen. En nee, ook nu doel ik niet op Dave Roelvink. U weet precies waar ik het over heb.

Wat ik maar wil zeggen. Laten we niet investeren in blaaspijpen maar in onze eigen defensie. En laten we helpen waar het kan én waar het moet, hoe ver van ons bed het ook is. Want voor je het weet, worden we wakker in een wereld die niet meer van ons is….

 

Bron foto: Frank Wouters

 

3 Reacties to “Aanstootgevende filmpjes”

  1. Ycrep 21 augustus 2014 bij 11:56 #

    De spijker op z’n kop Feetje, politici proberen (bijna) altijd goede sier te maken met “niet te overtreffen hersenspinsels” die overigens nooit tot ook maar iets leiden. Het is gemakkelijker dan de echte problemen met echte oplossingen te lijf gaan.

    NB, nu we heel veel weten over DNA, weten we ook dat een flink deel van het Meeuwen DNA, exact overeenkomt met het onze, net als het DNA van al die levende wezens en wezentjes. We zijn eigenlijk één grote familie.

  2. Patty 21 augustus 2014 bij 12:35 #

    In eerste instantie had ik een vergelijkbare reactie op dit item als jou, Feetje. Later dacht ik toch ‘ je zal er maar wonen en continu de meeuwenshit op je huis, in je tuin en met veel pech op je hoofd krijgen’. Dan vond ik die oplossing van de blaaspijp in ieder geval vreedzamer dan de meeuwen maar gewoon gaan afknallen.
    Het blijft toch lastig al die mensen die ook ergens willen wonen en steeds meer gebied van de natuur inpikken 😉

  3. Harry 21 augustus 2014 bij 14:35 #

    haha pijp filmpje ?
    Och …het word pas echt spannend als de meeuwen ook gaan terug schieten, en dan op mensen die een VVD speltje of T-shirt dragen of zo.
    Dan word het misschien eens echt leuk, want ze hebben ons al heel lang verNeukt. !
    tja..wat is er eigenlijk leuk ?
    Toch maar een pijp filmpje ? hahaha
    En die DNA…och ja
    We komen uit de zee zeker.?
    Goh..ik heb het wonder gezien hoor…ja ..er kwam een mens uit de zee.
    JA echt waar…hij kwam uit de zee.
    En hij was van die reclame…van die peperkoek.!
    Gohh dacht ik dat het vroeger een harinkje was..en nu geëvolueerd naar mens…WAUW .!
    Shitt komt me die gek uit Engeland in zijn blote niks.
    Zeg als we die van de VVD allemaal zo’n koek geven…nou ..uhh dan zwemmen ze naar Engeland ..pfffffffff zijn we daar van af.!

    Goed idee hé.!?
    Zie je Markje al in z’n blote kont rennen naar het strand …JOEPIE roepend.!?
    En dan kunnen de meeuwen voor eeuwen er tegen.!

    Spannende tijden.!

Geef een reactie

