Knettergek

17 Aug

CAM02141Een paar jaar geleden heb ik besloten om, naast alle noodzakelijke verplichtingen die het leven nu eenmaal met zich meebrengt, alleen nog maar dingen te gaan doen die ik leuk vind. Dingen waar ik energie van krijg, waar ik blij van word zonder dat het perse noodzakelijk is om ze te doen. Geen druk, geen ‘moeten’, alleen maar positieve energie genereren. Het bleek mijn beste beslissing ooit.

Want niet alleen heeft dat me mijn eigen ‘toko‘ opgeleverd, heb ik mijn ultieme droom verwezenlijkt met het uitbrengen van inmiddels alweer twee kinderboeken,  ook deze blogsite is mijn eigen, persoonlijke energieleverancier. Maar weet je wat het is? Er is altijd meer. Ik wil altijd meer. Rupsje Nooitgenoeg, zeg maar.

En dus sta ik nu aan de vooravond van een nieuw project, een nieuwe energiebron. Alleen heb mezelf dit keer wel wat druk opgelegd en heb ik het ‘waar-ben-ik-aan-begonnen-gevoel’ al vrij snel te pakken. Maar toch….toch weegt dat niet op tegen het plezier en de voldoening die het me tegelijkertijd oplevert.

Vertel, vertel, vertel!
Wat ik precies ga doen? Ik ga het proberen uit te leggen (valt niet mee om mijn chaotische gedachten hierover te ordenen en over te brengen, maar ik doe een dappere poging) Voor mijn nieuwe project ga ik beelden van buiten verzamelen. Niet alledaagse beelden, die mij inspireren. Een poppenhoofdje langs de rand van de weg, een vreemde tekst op een reclamebord, één slipper die achtergebleven is op het strand. Dat soort beelden. En ik ga hun verhaal erbij vertellen. Althans, zoals ik het bedacht heb. Gewoon, mijn eigen, kleine kunstprojectje. Altijd al willen hebben.

Huh?
Een jaar lang, ga ik iedere dag een foto posten, vergezeld van een gedachte, een gedichtje, een one liner of een kort verhaaltje. Net wat het beeld van mij vraagt. De foto is mijn inspiratiebron waarmee mijn fantasie aan de loop zal gaan. Dat levert soms poëzie op, soms een knipoog of een kwinkslag en soms een rechttoe rechtaan verhaal. Ik weet het (nog) niet. Feit is wel dat ik, sinds ik dit voornemen heb, ik met heel andere ogen over straat loop. Ik ben nog nooit zo geïnspireerd door de dagelijkse omgeving. Het is moeilijk uit te leggen, maar ik word me daar toch een partij ongegeneerd blij van!

Dus? 365 foto’s van zwerfvuil?
Mmmm….je zou het bijna denken hè? Tja, ik merk wel dat juist die dingen die niet op straat horen, de leukste dingen bij mij oproepen. En vaak is dat inderdaad zwerfvuil of iets wat daaronder zou kunnen vallen. In het slechtste geval levert mijn project dus een beeld op van de massale vervuiling in Nederland. In het beste geval tref ik 365 verschillende muzes die anders anoniem bij het vuil waren beland. De waarheid zal straks ergens in het midden liggen. Daarbij, ik focus me op ‘beelden van buiten’, dus het kan soms ook iets heel anders zijn. Zoals een raar bord ofzo. Het mooie is, ik bepaal de regels en die zijn er niet. Zolang het maar beelden van buiten zijn waar ik iets bij voel/zie.

Een voorbeeldje is de foto bij dit blog. Bijna surrealistisch beeld, een afzetting met daarbij een verpakking babydoekjes. Het was bijna een cadeautje dit beeld en ik ga ‘m zeker ook gebruiken. Maar hoe en wanneer? Time will tell. Maar dan heb je een beetje een idee.

Mag ik ook beeld aanleveren?
Sommige mensen, die al op de hoogte zijn van dit project, stelden mij die vraag. Ik vind het een lastige. Aan de ene kant wil ik eigenlijk de opdracht geheel bij mezelf neerleggen. Ik moet geraakt worden door wat ik zie. En daar een foto van nemen, posten en tekst bij maken. Zo zou het moeten gaan. Maar ja, ik merk nu al dat het best lastig gaat worden om dat 365 dagen vol te houden. Ik ben nu aan het vooruit werken (om continuïteit te kunnen garanderen) en ik voel de druk.

Dus….ja, het mag. Maarrrrrr:

-het moet authentiek materiaal zijn
-het mag niet geensceneerd zijn
-locatie moet erbij vermeld worden

En de belangrijkste: ik beloof niks. Niet alleen bepaal ik of ik een ingezonden beeld wel of niet wil gebruiken, nee, zolang als ik met eigen beeld vooruit kan, zal ik dat gebruiken. Het streven is dus om geen beelden van anderen te gebruiken. Maar of ik het vol ga houden….

Ga je het volhouden?
Hahaha….zoals ik hiervoor al schreef, ik heb geen idee. Ik heb de lat zelf neergelegd en tot nu toe kan ik er nog prima onderdoor. Ik werk een maand vooruit, wat wil zeggen dat 1 t/m 17 september al klaar staan. Ik hoop van harte dat ik deze ruime voorsprong kan behouden. En ja, af en toe zal ik misschien qua beeld in herhaling vallen (ik hoop het niet), maar zal ik dit qua tekst altijd proberen te vermijden. Als ik merk dat het een verplichting wordt, die alleen maar energie gaat vreten, dan schiet ik mijn doel voorbij. En dan stop ik. Net zo makkelijk. Maar dat is op dit moment niet het uitgangspunt. Hell no! Ik ga er voor, heb al 17 heerlijke genietmomentjes gehad met pareltjes aan beeldmateriaal. Al zeg ik het zelf.

Is het te volgen?
Ik hoop dat het voor jullie een beetje te volgen is, wat de bedoeling is van mijn project ‘Buiten Beeld’. Sowieso is het te volgen, mocht je het leuk vinden. Op een aparte blogsite en op Facebook. Als ik er anderen mee blij kan maken of inspireren, is dat mooi meegenomen. Maar ook de support kan ik goed gebruiken, want een jaar is toch best wel lang. Dus…als je mijn pagina wilt liken of mijn blog wilt gaan volgen: graag! Fijn!

Sommigen mensen vinden het een ondoordacht plan. Noemen mij knettergek. En ze hebben deels nog gelijk ook. Want de energie die vrijkomt tijdens de voorbereidingen alleen al…man, én of het knettert! En tja, wat dat ‘gek’ betreft….dat is dan weer zo’n subjectief begrip 🙂 Enfin, 1 september gaat deze gek los. En ik zou het leuk vinden als je erbij bent !

13 Reacties to “Knettergek”

  1. Carin 17 augustus 2014 bij 23:14 #

    Het klinkt misschien knettergek, maar het lijkt me gewoon GAAF wat je van plan bent te gaan doen. Ik ga je zeker volgen !
    Ik hoop dat er nog een FOLLOW ME button op je andere blog komt zodat ik me kan aanmelden en geen dag vergeet over te slaan 😉

    • feetjeblogt 17 augustus 2014 bij 23:18 #

      hahaha…..leuk dat je ook enthousiast bent! En nu weet ik ook dat er nog een knop ontbreekt op de andere blogsite dus (lekker blond weer). Ga ik regelen!
      Dank je wel!

  2. Ycrep 17 augustus 2014 bij 23:44 #

    Feetje, je bent goed bezig, wel stoppen als je het niet meer leuk vindt, anders ben je niet trouw aan jezelf, en dat willen we niet 😉 .

  3. trijntje 18 augustus 2014 bij 08:06 #

    Leuk idee een dagboek in woord en beeld

  4. Joop96 18 augustus 2014 bij 08:17 #

    Leuk idee. Ik maak al jaren foto’s van o.a. zwerfafval. Misschien leuk om dat te zien om inspiratie op te doen op http://www.joop96picture.blogspot.com of http://www.facebook.com/manjopini
    Succes met het project!

  5. Helga 18 augustus 2014 bij 08:53 #

    Leuk idee, ik ga je zeker volgen via Facebook. Ik hou zelf ook van het fotograferen van ongewone situaties of digen, dus ik ben zeer benieuwd naar jouw inspiraties en reflecties!

  6. henri maas 18 augustus 2014 bij 10:00 #

    Lijkt me een prachtig project.Ik ga je hier vanuit Frankrijk volgen

  7. Ans 18 augustus 2014 bij 10:26 #

    Ik vind het een hartstikke leuk idee en ga je zeker volgen , hoop dat ik wat van jou energie overkrijg alleen al door te kijken naar je leuke foto,s. Heel veel succes ermee . Groetjes Ans.

  8. feetjeblogt 18 augustus 2014 bij 20:27 #

    Bedankt allemaal, ik hoop dat jullie het net zo leuk gaan vinden als ik 🙂

  9. Joke vd Bogerd 22 augustus 2014 bij 21:29 #

    Superleuk idee !!! En als het net zo leuk beschreven wordt als op dit blog dan wordt het zeker een succes!!! Ik hoop dat er een link komt via je blog om het te gaan volgen??? Veel succes in elk geval!

Geef een reactie

