Tot tien tellen….

4 Aug

10947544804_f573450e48_zWeet u nog? Het trauma van 1995? Ze pakten het nog leuk in destijds, met een kreet als ‘Wie tot tien kan tellen, kan de hele wereld bellen’, maar eigenlijk zat niemand er op te wachten. Hele avonden zaten we telefoonnummers om te nummeren….tot we er scheel van zagen. Toch? Oh niet…?

Het viel wel mee hè, mensen? Al met al. Het was even wennen, maar verder was ons dagelijks leven er toch niet heel erg van ontregeld. Althans, niet dat ik me kan herinneren. Waarom dan nu opeens dat collectieve verzet tegen de invoering van IBAN per 1 augustus 2014? De reacties op met name internet liegen er niet om….alsof met het ‘verlengen’ van het rekeningnummer tegelijkertijd het banksaldo krimpt. Nee toch?

 

Het valt allemaal niet mee hè, mannen?

Wat me opviel, tussen al die afkeurende reacties, is dat deze toch vooral van mannen afkomstig waren. Heel bijzonder. Ik begrijp het wel hoor, ik bedoel….de meesten hebben al moeite met het onthouden van hun eigen trouwdatum, dus al die extra cijfertjes….tja, daar zitten ze niet op te wachten. (DISCLAIMER: Voordat ik verder ga….misschien goed om even te realiseren dat het A. dié tijd van de maand is, en B. ik het nu eenmaal fijn vind om mijn frustraties op een kwetsbare groep af te reageren….in dit geval dus jullie, mannen. Het spijt me. Denk vooral bij alles wat hierna komt…het ligt niet aan mij, het ligt aan haar. Schijnt te helpen 😉 )

1 + 1 = niet zo moeilijk

Zo, tot zover de nazorg vooraf. Want sorry hoor heren, maar er moet me echt, écht even iets van het hart. WAT is er nou zo moeilijk aan het IBAN nummer? Je moet één extra getal onthouden. Eén! Tel daarbij op de landcode (die is niet moeilijk, heus niet…staat ook achterop je auto) en de afkorting van jouw bank en je bent er. Oké, oké…hier en daar moet je er nog een nul aan toevoegen om de reeks van veertien compleet te maken, maar dat is het dan ook. In groep 8 van de basisschool maken ze moeilijkere opgaves. Daarbij…speciaal voor de moeilijk lerende medemens, hebben de meeste banken en webshops een IBAN omrekentool op hun site geplaatst. Kind kan de was doen! Dus wat is het probleem?

En nou maakte ik hiervoor een geintje over de trouwdatum, maar als ik vragen mag; wie onthoudt er eigenlijk binnen het gezin wanneer de verjaardagen zijn? Weet exact op welke dag er wat voor afspraken zijn gemaakt? Wanneer en welke vaccinaties de kinderen nog moeten krijgen? In welk jaar het paspoort verlengd moet worden? Hoeveel porto er op een envelop geplakt moet worden? Nou? Bij wie check je altijd voor de zekerheid toch even je eigen postcode en/of je polisnummer van de verzekering?  Of soms zelfs (ze zijn er, echt waar) je eigen kledingmaat?

Juist. Ik zeg verder niets. Nee, ik stel graag een tweede vraag.

Typisch….

Hoe komt het, dat als ik de gemiddelde man een plaatje van willekeurig wat voor auto laat zien, hij mij direct kan vertellen hoeveel pk het kreng heeft, wat voor motor er in zit, hoe hard hij kan, hoeveel laadruimte, ja zelfs hoeveel opbergruimte er in dat type beschikbaar is? Toon een foto van een Nederlandse voetballer en niet alleen het rugnummer wordt ter plekke uitgespuwd, ook de transfersom weten jullie tot op de komma nauwkeurig te benoemen. DAT onthouden jullie wel? Kom nou toch….

Weet je wat ik denk? Dat het allemaal wel lekker makkelijk is zo. Laat dat hele bankgebeuren aan moeders de vrouw over, kun je ook af en toe nog een snedige opmerking maken over dat gat in haar hand. Hoeven jullie alleen maar je pincode en je huisnummer te onthouden. Wel zo overzichtelijk.

Zo…ik ben het kwijt klaar voor IBAN

Jullie lezen het al….ik ben mijn frustraties over het IBAN nummer allang te boven. Niet alleen door even flink te stampen/oefenen ermee, maar ook door onder andere het schrijven van dit manonvriendelijke blogje. Heeft mij en mijn hormonen toch weer even goed gedaan. Waarvoor dank.

Er van uitgaand van het feit dat mannen nog redelijk kinderlijk zijn, denk ik ook niet dat ‘jullie’ het mij kwalijk zullen nemen. Toch? Mocht het wel zo zijn, bedenk dan maar….dit ging niet over jou. Jij bent de positieve uitzondering.

 

Bron foto: Andy Maguire

 

4 Reacties to “Tot tien tellen….”

  1. Patty 5 augustus 2014 bij 12:11 #

    Oei…ben ik toch mannelijker dan ik dacht. Niet dat ik tegen het IBAN nr ben, maar ik ben zo slecht in het onthouden van die nummers en ai, zelfs over mn trouwdatum moet ik altijd goed nadenken 😉

    • feetjeblogt 5 augustus 2014 bij 23:52 #

      hahaha….ik zeg niets 😉

      • Karla Jongeling-Letsch 6 augustus 2014 bij 10:13 #

        Ik geniet altijd van je stukjes met een knipoog. Maar je hebt gelijk en kan het zo leuk naar voren brengen. Ik vind het ook prachtig dat je alvast verontschuldigd en de manier waarop, als je denkt dat je iemand (zeker weten) op de tenen trapt. Het is een genot om zulke stukjes van jou te lezen. Ga zo door !

      • feetjeblogt 6 augustus 2014 bij 21:26 #

        Altijd leuk om te horen 🙂
        Dank je wel!

Geef een reactie

