Komkommer gezocht!

29 Jul

4927704196_4ff8a68af9_zNog nooit heb ik zo gesmacht naar komkommernieuws als afgelopen weken. Ik dacht ook dat dat zo’n beetje de afspraak was? Dat als de dagen lengen, de zon wat feller schijnt en half Nederland er voor de vakantie op uit trekt, er een aangepaste mediaprogrammering geldt.

Waarbij televisieseries uit vroegere tijden tot vervelends toe herhaald worden en waarbij de nieuwsberichten het niveau ‘hond redt bejaarde uit de sloot’ en ‘Knuffelaap na reis door Nederland weer terug bij dolblije eigenaar’ niet zouden overstijgen.

Maar ergens gaat er iets goed mis deze zomer.

Vliegtuigen storten neer of worden naar beneden geschoten, Venezuela is boos en stuurt wat bootjes naar de Antillen, in India worden kleine meisjes als gebruiksartikelen gezien en daarna weggegooid en voor dood achtergelaten. En daarmee is eigenlijk nog maar één pagina van de krant gevuld.

Want los van de nasleep van de MH17 en alle ellende tussen de Oekraïne en Rusland, is er ook vrijwel dagelijks  bericht vanuit de Gazastrook. De gevechten tussen Hamas en Israël hebben al voor heel veel slachtoffers gezorgd, waarvan maar liefst 76% burgerslachtoffers. Iedere dag is er wel een aanval, gisteren zelfs op een soort van speeltuintje. En het ergste….het is al bijna geen nieuws meer. Je zou bijna gaan wennen aan de beelden van de huilende vaders die met een kinderlijkje op hun arm wanhopig wegrennen.

Murw

Hoe erg is dat? Dat we gewoon murw worden van alle gruwelijkheden die ons iedere dag via de media bereiken. Ik bedoel, horen we nog wel eens iets over Syrië? Amper toch? Terwijl de strijd daar toch ook nog altijd niet gestreden is. Maar we nemen het gewoon niet meer op, heb ik het idee. En wat te denken van de beelden en verhalen vanuit Irak, de acties door ISIS…het is allemaal te gruwelijk voor woorden. Je kunt je toch niet voorstellen dat mensen dit elkaar aandoen?

Iemand schreef laatst de volgende treffende woorden op twitter ‘Deze mensheid is stuk, mag ik een nieuwe?’ Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten.

En het lijkt allemaal een ver-van-mijn-bed-show, maar ik hoor en lees ook over demonstraties in ons eigen land, waarbij leuzen als ‘dood aan alle joden’ worden gescandeerd. En met kippenvel op mijn rug zie ik hoe er nergens wordt ingegrepen. Er zelfs gezegd wordt dat er geen sprake is van ‘grensoverschrijdend gedrag’. Pardon? Sinds wanneer keuren ‘wij’ antisemitisme goed? Hebben we dan niets geleerd van het verleden?

Tranen met tuiten, met bakken tegelijk

Enfin, om een lang verhaal nog iets langer te maken, ik was bijzonder blij met het noodweer wat gisteren over Nederland trok. Toch nog een soort van een beetje komkommernieuws. De hemel huilde urenlang tranen om alles wat er in de wereld gebeurt op dit moment en ik vond het een verademing dat het journaal de beelden van alle oorlog en ellende eventjes, heel eventjes verruilde voor ondergelopen voetbalkantines en mensen die per luchtbed naar het einde van hun straat dreven. Natuurlijk is het je ogen sluiten voor wat er gebeurt en niet iedereen heeft die luxe natuurlijk, maar even één dagje oogkleppen op beviel me prima.

Natuurlijk heeft het niets veranderd. Ook vandaag staat de wereld nog steeds op heel veel plaatsen enorm in brand. Licht hoopvol lees ik over een mogelijke ‘gevechtspauze’ tussen Hamas en Israël, maar zojuist werd alweer bekend gemaakt dat hier voorlopig toch geen sprake van is. Ik lees over China en hoe daar  vandaag een aanslag werd gepleegd (vermoedelijk) door de Oeigoeren waarbij tientallen mensen het leven verloren. En zo gaat het nieuws nog wel even verder.

Toch nog iets te lachen?

Ik speur verder, zoekend naar…hopend op…toch nog een stukje komkommernieuws, even een klein beetje ‘lucht’ tussen al deze ellendige nieuwsberichten. En even, heel even denk ik het gevonden te hebben als ik lees dat de vice premier van Turkije van mening is dat vrouwen niet in het openbaar zouden mogen lachen. Volgens hem is dit niet kuis en draagt het bij aan het totale morele verval.

Ik sla de krant dicht en denk alleen maar bij mezelf dat hij het qua timing niet beter had kunnen treffen. Er valt deze zomer namelijk maar bitter weinig te lachen.

Mijn god, wat snak ik naar een komkommer.

 

Bron foto: Karen en Brad Emerson

 

 

 

8 Reacties to “Komkommer gezocht!”

  1. Marion 29 juli 2014 bij 21:53 #

    Fantastisch geschreven en weergegeven!

  2. Joke 29 juli 2014 bij 22:25 #

    weer midden in de roos, dank!

    • Harry 30 juli 2014 bij 07:40 #

      Ik wou mijn kop al in het zand steken…maar er zit zo weinig lucht ..het stikt er van het zand.

      En als je al niet ziek word, van alle ellende , dan zie ik dat alles gewoon verder gaat. Het lijkt mijn wereld zo langzamerhand niet meer te bestaan, er staan grote borden langs de weg met foto’s ik ben allang DOOD …steun mij.?! Nou…? met of zonder komkommer.!
      Wist je dat komkommers ook mishandeld worden door vrouwen / mannen ?

      hihihi die arme komkommers komen op plekjes waar voor ze feitelijk niet zijn bedoeld !.
      En..zo dus ik begin een actie groep ; gebruik de komkommer goed hahaha bv.om op te eten..niet als zoet houdertje …of om weg gestopt te worden in gaatjes bij vrouwen / mannen.

      (goed geschreven trouwens.)

  3. Loes Beenhakker 30 juli 2014 bij 09:33 #

    Je bezit het vermogen om mild cynisch en zonder te oordelen de spijker op zijn kop te slaan. Ik ben fan!

  4. trijntje 30 juli 2014 bij 09:45 #

    Prachtig bedankt.

  5. Hennie 30 juli 2014 bij 10:28 #

    Heel goed verwoordt…alle gevoelens beschrijf je.

  6. Corline 30 juli 2014 bij 16:44 #

    Mooi stukje. Doe er een paar tomaten bij. Ik weet wel naar wie ik zou gooien……

  7. Peter Kouwenhoven (@pegeko) 30 juli 2014 bij 19:36 #

    Leuk geschreven bericht!

Geef een reactie

