Geraakt

19 Jul

4708898966_c6269f74f6_qSprakeloos was ik

Vond dat slechts zwijgen volstond,

aangezien woorden hier tekort schieten

 

 

 

Maar de steen in mijn maag wisselt zich af

met ingehouden woede

machteloosheid

en intens verdriet

 

De natte plekken op mijn ochtendkrant

maken dat de woorden vervagen

mijn tranen proberen uit te wissen

wat ik eigenlijk niet wil lezen

 

Ja, sommige mensen hebben een punt

Er is wereldwijd heel veel onrecht en leed

wat eigenlijk evenveel aandacht verdient

En dat raakt mij ook

maar niet

zoals nu

zoals dit

 

De gezichten

de namen

de verhalen

Buren, vrienden, familie

Iedereen kent wel iemand

Is een klein land als dit

wel opgewassen tegen zo’n groot verdriet?

 

Wanneer onrecht te dichtbij komt

verdriet voelbaar

woede zich nestelt in mijn lijf

dan is het beter om te zwijgen

Stil zijn

Herdenken

En bidden voor de goede afloop

 

De man met de aap

van wie het verhaal anders is

als de media ons wil doen geloven

vangt de blik van mijn dochter van zes

 

Alsof ze het verhaal leest achter de aap

slaat ze haar armpjes om mijn nek

geeft een zoen en fluistert

“Mam, wil je mij één ding beloven?

Dat jij en ik nooit dood zullen gaan?”

 

Ik veeg mijn tranen weg

en slik

En voor deze ene keer

doe ik een belofte die ik niet na kan komen

Waarna ik de krant dicht sla

de gordijnen sluit

en de wereld voor heel even

de wereld laat

 

Ons land is getroffen

de MH17 is geraakt

en ik ook

 

Hier past geen sensatie

Geen stemmingmakerij

slechts stilte

en steun aan degene die achterblijven

 

Ik ben geraakt

en sprakeloos

 

Bron foto: Leland Francisco

 

8 Reacties to “Geraakt”

  1. Erna 19 juli 2014 bij 10:43 #

    Erg treffend verwoord!

  2. MamaCaroline 19 juli 2014 bij 10:48 #

    Prachtig geschreven! Hier hoeven geen woorden meer aan toegevoegd te worden!

  3. MamaCaroline 19 juli 2014 bij 11:16 #

    Prachtig geschreven! Hoeven geen woorden meer aan toegevoegd te worden!

  4. Helga 19 juli 2014 bij 11:18 #

    Prachtig……..tranen in mijn ogen

  5. Rob Alberts 19 juli 2014 bij 20:50 #

    Spijtig dat teveel politici nu blijven krakelen over gelijk en ongelijk.
    De overledenen zijn niet meer.
    De nabestaanden blijven met hun verdriet.

    Treurige groet,

  6. Ria kieoom.... 24 juli 2014 bij 13:41 #

    Onverstelbaar een dag om nooit meer te vergeten een laatste groet en rust zacht voor al onze mede mensen !!!!!!!

    • Riet morren 24 juli 2014 bij 15:24 #

      Mooi geschreven,hopelijk steekt de wereld er iets van op Leed wat niet nodig is,als de hebzucht van een mens verdwijnt,dan pas zal er vrede zijn!!

  7. Gemma Jan Kepers 24 juli 2014 bij 15:43 #

    Geraakt door jouw schrijven “geraakt”

Reacties zijn gesloten.

