Spelbederf

5 Jul

14227981108_59f3a6a36a_zHet blijft gek, dat er bij voetbal sancties als een gele kaart verbonden zijn aan spelbederf voor de spelers, terwijl de scheidsrechter en coaches dit wel ongestraft kunnen doen. Stel je voor dat zij hier ook voor beboet zouden kunnen worden. Man oh man, dan had het wat kaarten geregend gisterenavond.

Om te beginnen had ik een flinke gele (liefst rode) kaart uitgedeeld aan Deschamps, puur en alleen omdat hij het in zijn hoofd had gehaald om dit keer Giroud niet te laten starten in de basis. JA HALLO!! Dat is nou juist de reden waarom ik zo graag kijk naar Les Bleus! Maar goed, dat is misschien een persoonlijk dingetje, laat ik proberen het vooral over het voetbal te hebben.

Ook Joachim Löw vond ik beetje triestig met zijn pogingen tot stemmingmakerij. Want oh, oh, wat waren zijn mannen ziek. Maar liefst zeven spelers hadden een zware griep te pakken. Als dat maar goedkwam….

Bouw een muurtje om je heen…

En natuurlijk kwam het goed, want drie keer hoesten en vijf druppels aan je neus zijn nou niet direct symptomen waardoor je voetbalkwaliteiten negatief worden beïnvloed. Wat ook bleek, want de Duitsers hadden maar dertien minuten nodig om de openingstreffer te scoren. Hoppa…einfach! En tja, we weten allemaal wat er gebeurt als Duitsland op voorsprong staat. Dan wordt die Berlijnse muur opnieuw gemetseld en heeft de tegenstander behoorlijk wat moeite om er doorheen te breken. Consolideren is volgens mij ook een Duits woord, moet haast wel.

Enfin, de haantjes hebben echt nog wel wat geprobeerd, maar het was niet heel erg om aan te zien. Daarbij, het lukte hen ook echt nog wel wat kansen te creeëren, maar weet je wat het is met kansen? Je moet ze ook nog eens benutten. En tja, als dat niet lukt…malheureusement, le beurre d’arachide. Na tachtig minuten was ik het echt zat en belde ik met de Franse bank. Als er dan toch geen mooi voetbal meer werd gespeeld konden ze op zijn minst Giroud nog wel even het veld op sturen. Had ik in ieder geval iets om naar te kijken. Gelukkig werd er naar me geluisterd. En gelukkig begrijpt Giroud nog altijd niet veel van buitenspel, waardoor hij lekker vaak in beeld kwam. Ik zou zeggen, kom eens deze kant op, dan leg ik je die buitenspelregel nog wel een keer uit!

Duitsland stoomt door naar de halve finale en Frankrijk verlaat, voor het eerst in de historie, een WK toernooi in de kwartfinales. Au revoir en tot sinas. Lekker op tijd thuis voordat de Tour begint. Stiekem droom ik trouwens nu wel al een beetje van een finale Duitsland – Nederland. Altijd goed voor het chauvinisme hier!

Het hoofdgerecht: Brazilië vs Colombia

Goed, het voorspel viel een beetje tegen, maar er stond nog een heerlijk hoofdgerecht op het programma: het tot nu toe teleurstellend spelende Brazilië tegen het boven zichzelf uitstijgende Colombia. Dat moest wel een mooie pot gaan worden! En dat werd het ook. Ondanks alle krachten van buitenaf die ontzettend hun best deden om zoveel mogelijk smetten op deze wedstrijd te werpen. Als je het over spelbederf hebt….

Laat ik maar gewoon bij het zwarte schaap van de wedstrijd van gisteren beginnen, wie was die man die daar met dat fluitje in zijn mond over het veld hobbelde? Was dat echt een scheidsrechter of toch een bobo van de FIFA die uitgerekend dit een mooi moment vond om de sfeer op ‘de werkvloer’ eens te gaan proeven? Wie het ook was, mijn buurjongen van acht had beter gefloten. Wat een nfop’tje (uitdrukking van oud collega van mij, staat voor ‘niet fris onder het petje’ ). Hij floot, waar hij niet moest fluiten, liet doorspelen waar hij echt even had moeten ingrijpen en had de eerste helft zijn kaarten niet meegenomen het veld op.

Wie had die man binnengelaten? Doelpunt onterecht afkeuren, geel uitdelen waar het donkerpaars had moeten zijn en een vrije trap weggeven voor een overtreding waar je op de peuterspeelzaal niet eens voor in de hoek zou worden gezet. Alhoewel hij veel discutabele beslissingen had, ook in het voordeel voor Colombia, leek het er verdacht veel op dat hij als twaalfde man van Brazilië op het veld liep. Zo dom. Iedereen kijkt mee en er staan 836 camera’s langs het veld. Heb je zelf neergezet Sepp Blatter, dus je had kunnen weten dat het niet onopgemerkt zou blijven.

Op eigen kracht

En weet je wat het leukste van dit alles is? Brazilië had het helemaal niet nodig. Die hadden ergens onder een bank in de kleedkamer hun vorm weer teruggevonden en speelden prachtig, ritmisch voetbal. Mooie opbouw, prachtige individuele acties in zeer hoog tempo. Had ze gewoon hun gang laten gaan. Was het ook wel gelukt.

Los van die mislukte stage van deze scheidsrechter-in-opleiding droegen de spelers van beide ploegen ook hun steentje bij als het om spelbederf gaat trouwens. Of is de zwaartekracht in Fortaleza zo ontzettend veel sterker dat je gewoon wel op de grond moét vallen? Hadden de Duitsers last van griep, de Colombianen maar vooral de Brazilianen hadden enorm veel last van de vallende ziekte. Gezeur, gezeik, opstaan en voetballen met die handel. Kom op nou!

Langs de lijn stond Scolari zich enorm druk te maken (waarom? Je staat 2-0 voor en je hebt de scheidsrechter mee) toen er een penalty werd gegeven aan Colombia. Het mocht niet baten. Oké, James Rodriguez kon nog één WK doelpunt aan zijn cv toevoegen, maar voor de eindstand had het verder weinig meer te betekenen. Het contrast met de coach op de andere bank was groot. Die keek gelaten toe en wist al, tegen de FIFA is het lastig voetballen. Even nog over deze coach hè, daar zat zo weinig geur en smaak aan, ik vond het net een doodgraver uit een willekeurige Lucky Luke strip. Dacht even dat hij zijn reservespelers in een kist bewaarde.

Smerig. Ronduit smerig.

Maar goed, ik dwaal af. De wedstrijd was gespeeld, Colombia ging het niet meer redden. Zelfs de bidsprinkhaan op de arm van Rodriguez kon geen uitkomst meer bieden. De wanhoop bij Los Caferetos was tot in de huiskamers te voelen. En helaas zoals dat bij veel voetballers gaat….dan gaan ze dat afreageren op de tegenstander. En dus kon het gebeuren dat twee minuten voor tijd de Colombiaan Zuniga  zijn knie plantte in de onderrug van sterspeler Neymar. Onnodig. Smerig. Onsportief.

Gruwelijk om te zien hoe Neymar huilend werd afgevoerd in een oranje bakje, waarbij niet de moeite werd genomen om -gelet op de aard van het letsel- het bakje ook maar een beetje recht/stil te houden. Nu een dag later weten we inmiddels waar het knietje van Zuniga toe heeft geleid. Een gebroken ruggenwervel. Ik herhaal: een gebroken ruggenwervel. Dit heeft niks meer met voetbal te maken, dit is spelbederf in hoofdletters. Dat je niet kunt winnen is één ding, maar dat je geen goede verliezer bent, dat vind ik nog veel erger.

Ergens halverwege de wedstrijd twitterde ik dat deze wedstrijd in ieder geval één winnaar kende: wij als kijker. Maar dankzij de aanfluiting van de arbitrage en die achterlijke actie van Zuniga moet ik mijn woorden terugnemen.

Deze wedstrijd kent geen winnaars. Alleen verliezers. Wat een spelbederf.

 

PS: mijn man kwam binnen toen de wedstrijd net afgelopen was en zag een huilende James die in de armen viel van Luiz. Beiden in innige omhelzing én met ontbloot bovenlijf. Kostte me nog heel wat moeite om uit te leggen dat ik echt de hele avond naar voetbal had zitten kijken en niet naar één van de zenders uit het pluspakket….

 

 

 

 

Bron foto: Calcio Streaming

Eén reactie to “Spelbederf”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Dante’s inferno | feetjeblogt - 9 juli 2014

    […] het is heel erg dat Neymar een rugwervel heeft gebroken en er daardoor niet bij kon zijn, maar de vraag is tegelijkertijd: had hij deze vernedering wel aan […]

Geef een reactie

