De laatste acht…..

2 Jul

 

soccer-155947_150Voor het eerst in de historie van een WK voetbal zijn alle acht groepswinnaars ook door naar de kwartfinales. Als je zonder enige voorkennis deze zin nog eens leest, dan zou het kunnen overkomen alsof deze acht ploegen zo goed waren dat ze niet alleen hun poule wonnen, maar ook nog eens op hun sloffen de 1/8 finales hebben afgewerkt. Appeltje, eitje of zoiets. Nou, niet dus!

Want, man oh man, wat is dit een heerlijk WK. De 1/8 finales werden door bijna alle zestien deelnemers gespeeld alsof het een finale was. Een alles-of- niets- wedstrijd, wat een geweldige mentaliteit! En dan de doelmannen….het leken haast wel de eindrondes voor ‘So you think you can keep’. Topwedstrijden, wat heb ik genoten. Er was eigenlijk maar één wedstrijd die mij persoonlijk niet kon bekoren, maar voor de rest….wat een traktaties, wat een verwennerij, wat een FAN-TAS-TISCH WK !!

En omdat er nu twee dagen geen wedstrijden gespeeld worden, leek het mij een mooi moment om alle 1/8 finales nog even kort door te nemen. Al is het maar omdat ze stuk voor stuk de moeite waard waren. Had ik al gezegd wat een fantastisch WK dit is?

Brazilië – Chili 1 – 1 (Brazilië won na penalty’s)
Of het door de mentale support van die Chileense mijnwerkers kwam of juist door ‘onze’ parodie erop, gecombineerd met het verlies van Nederland, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de Chilenen vochten voor wat ze waard waren tegen het thuisland. Zelfs het zingen van het volkslied werd een gelijkspel (wat een passie!!) De eerste 1/8 finale was een thriller van formaat en eindigde helaas met strafschoppen. Ik zeg helaas, omdat het gevoelsmatig niet ‘eerlijk’ voelt om op die manier een wedstrijd te beslissen. Van mij hadden ze allebei wel door gemogen. Voor Chili voelde het sowieso als een kleine overwinning, Pinilla liet zelfs zijn net-niet-maar-wat-was-het-mooi-geweest-schot op zijn lijf tatoeëren als aandenken. Ik bedoel maar.

Colombia – Uruguay 2 – 0
Een topwedstrijd, zeker voor onze eigen Björn Kuipers, die deze wedstrijd mocht fluiten. Het is jammer dat Nederland de finale gaat halen (toch, toch??), want anders was hij een serieuze kandidaat geweest voor de arbitrage op 13 juli. Uruguay liet zien dat er eigenlijk maar één speler is die echt de tanden in een wedstrijd kan zetten. En laat nou juist die man door de FIFA voor vier maanden met vakantie te zijn gestuurd. En tja, Colombia had nog nooit een kwartfinale bereikt en dus eigenlijk niet te verliezen. Ze werden op hun wenken bediend door hun eigen ‘James’, die hen aan de 2-0 en dus de overwinning hielp. Wat een fantastische voetballer, wat een heerlijk jeugdige bravoure…onthoud deze naam: James Rodríguez. Hij viert 12 juli zijn 23e verjaardag en op zijn verlanglijstje staat…..de finale van het WK de dag erna.

Nederland – Mexico 2 – 1
Over dit sprookje hoef ik eigenlijk niet veel meer te zeggen. Toch? Iedereen heeft net weer een beetje zijn normale hartritme teruggevonden. Robben heeft zijn excuses gemaakt voor zijn schwalbe en Moreno brak zijn scheenbeen bij één van zijn aanvallen op onze jongen. Zuur, maar wel het gevolg als je ergens zo hard in wilt gaan. Schrale troost: hij heeft genoeg tijd om te herstellen, aangezien Mexico dit toernooi niet meer hoeft aan te treden. Ik ga overigens die coach van Mexico nog wel missen hoor, heerlijke explosieve man, deze 20 kilo zwaardere, Arne Jansen look-a-like.

Costa Rica – Griekenland 1 – 1 (CRC wint na penalty’s)
Enige 1/8 finale die mij niet echt wist te boeien. Wat zeg ik, ik werd wakker halverwege de verlenging en had voor mijn gevoel niets gemist. Het stond nog steeds 1 – 1. Slordig van de Grieken dat ze niet meer geprofiteerd hebben van het feit dat Costa Rica maar met 10 man speelde na die rode kaart voor Duarte in de 66ste minuut. Op dit podium moet je juist van zulke omstandigheden gebruik maken. Terecht ook dat zij hun premie teruggeven voor deze matige prestatie (nobel ook hoor, moet gezegd). Aan de andere kant, ik gun Los Ticos de winst. Ook zij kwamen nog nooit zo ver op een WK. Ik denk dat Nederland nog een pittige tegenstander aan ze zal hebben. In ieder geval het eerste half uur 🙂

Frankrijk – Nigeria 2 – 0
Frankrijk begon met Giroud in de basis dus ik vond de wedstrijd bij voorbaat al aantrekkelijk. Dat hij daarna alleen maar leuker werd, had veel te maken met de strijd die door Nigeria werd geleverd. Wat een gevecht ook weer van de Afrikaanse Supereagles ! Al in de 19e minuut scoren ze, maar het doelpunt wordt helaas afgevlagd. Daarna heeft vooral Enyeama het heel zwaar, de Nigeriaanse keeper laat een sterk staaltje reddingen zien. Wat een held! Smet op de wedstrijd was de tackle van Matuidi, die hiervoor een gele kaart kreeg. Had eigenlijk donkerpaars moeten zijn. Zo niet nodig.

Nigeria wordt moe en Frankrijk steeds sterker. Bij een corner in de 78ste minuut maakt Enyeama zijn enige fout…hij loopt te ver zijn doel uit. 1-0 voor Frankrijk door een kopbal van Pogba. In de blessuretijd komt daar (weer na een corner) nog een doelpunt bij. Of het Griezmann was of een eigen doelpunt van Yobo is niet helemaal duidelijk. Maar het maakt ook niet meer uit. Frankrijk is door en daarmee heb ik weer een wedstrijd met Giroud erbij cadeau gekregen. Mij hoor je niet meer.

Duitsland – Algerije 2 – 1 na verlenging
Een wedstrijd waarbij de machtsstrijd in golven verliep. Het eerste half uur was voor de Woestijnvossen, daarna kwam die Manschafft weer sterk terug. Het ging over en weer en wéér was er een hoofdrol voor de keeper. Geweldige acties van de Algerijnse M’Bolhi (nee jongens, geen embolie…zo spreek je het alleen maar uit) en rare, hele rare acties van Neuer die liet zien dat hij ook best buiten het strafschop gebied durft te komen. Ik vond hem af en toe een wat komische act. Pas echt komisch werd het toen Duitsland een vrije trap kreeg en een ingestudeerd schwalbe-doorloop-lob-actie deed, die niet alleen mislukte, maar er ook nog eens uitzag als een mislukt stukje amateurtoneel van het plaatselijke wijkcentrum. Ach, wat maakte het uit, in de eerste minuut van de verlenging maakte Duitsland 1-0 (had dat eerder gedaan! Had ik gewoon naar bed gekund!) en uiteindelijk wonnen zij dus met 2-1. Hulde aan Algerije, dat nergens de moed/strijd opgaf.  Zo kan het dus ook!

Argentinië – Zwitserland 1 – 0 na verlenging
Een inspiratieloos Argentinië met een hardwerkende Messi tegen een bevlogen Zwitserland, wat fantastisch speelde. De gunfactor voor deze ploeg werd zelfs nog wat verhoogd toen het verhaal bekend werd dat bondcoach Otmar Hitzfeld een uur voor de wedstrijd te horen had gekregen dat zijn broer was overleden. Kippenvel. En los van dit trieste feit hadden de Zwitsers ook gewoon moeten winnen. Punt. In de verlenging was het Di Maria die de assist van Messi keurig afmaakte en daardoor Argentinië op voorsprong zette. Heel even leek het recht te zegevieren toen Zwitserland nog in de 120ste minuut een bal bijna inkopte. Maar die paal hè…die verdomde paal. Onterechte winnaar, maar in ieder geval is Hitzfeld nu wel een fatsoenlijke rouwperiode gegund. Voor wat het waard is….

België – Verenigde Staten 2 – 1 na verlenging
Als je alles hebt gezien, en al zo tot op het bot verwend bent, dan mag je eigenlijk niet al teveel verwachten van de laatste 1/8 finale. En dus deed ik dat ook niet…totdat ik besefte dat ‘ze’ het beste voor het laatst hadden bewaard. Deze wedstrijd was de kers op de taart, de krent uit de pap, het neusje van de zalm. Wat een moordend tempo, wat een inzet (aan beide kanten), wat een strijd. En dat continue! Nergens verslapte iemand, wat een motivatie. Iedereen bleef geconcentreerd, zelfs toen er een streaker het veld op kwam. Ik dacht eerst dat het een Belgische streaker was, aangezien hij zijn kleren nog aan had, maar het bleek een sympathieke roep om aandacht voor de kinderen in de favela’s. Dat kan ik dan wel weer waarderen.

Ondanks de tegenstand van de VS hadden de rode duivels natuurlijk wel gewoon met 32 – 0 moeten winnen binnen de gewone speeltijd, want oh,oh, oh, wat kregen ze een kansen. Maar oh, oh, oh, wat stond er weer een keeper van wereldformaat. Eenmansmuurtje Howard was de man van de wedstrijd, hij kreeg meer ballen om zijn oren dan de gemiddelde dark room bezoeker. Toch werd het een verlenging en België deed een perfectie imitatie van Duitsland, door in één van de eerste minuten van de extra speeltijd wél te scoren (nogmaals….doe dat dan eerder. Mijn nachtrust menschen….). De VS vocht tot het laatste moment en de 2-1 werd daarmee dan ook een mooie afspiegeling van de wedstrijd. Al had er eigenlijk ook 34-1 kunnen staan dus.

Bedankt!
Op naar de kwartfinales, waarin ik hoop dat de Rode Duivels gehakt maken van Argentinië, wij ons huiswerk doen als het om Costa Rica gaat, James Rodriquez aan Neymar laat zien dat de nieuwe generatie al klaar staat en Frankrijk de Duitsers naar huis stuurt zodat ik nog wat langer van Giroud mag genieten. Sowieso wil ik alle ploegen bedanken voor het fantastische toernooi tot nu toe. Het is genieten met een grote G. En ook de FIFA wil ik bedanken voor de twee voetballoze dagen die nu voor me liggen. Kan ik eindelijk een beetje bijslapen!

Geef een reactie

