Het spel of toch de knikkers?

26 Jun

marbleWe zijn in de fase van het WK beland waarbij de poulewedstrijden op hun einde lopen. En dat is maar goed ook, want dat betekent dat de wedstrijden ook niet allemaal meer zo achterlijk laat worden uitgezonden. Ik bedoel, het is leuk hoor, dat voetbal, maar ondertusssen hebben de wallen onder mijn ogen een eigen postcode gekregen.

Daarbij moet je ook nog eens kiezen naar welke wedstrijd je wil gaan kijken, aangezien de laatste wedstrijden in een poule gelijktijdig worden uitgezonden. En tja, ik ben niet goed in keuzes maken. En als ik het dan doe, maak ik vaak (altijd) de verkeerde.

Verkeerde rij bij het postkantoor, verkeerde weghelft bij een file, verkeerde wedstrijd op televisie. Het is me afgelopen week al vaak gebeurd dat er op het ene net vaker werd gescoord dan de salonremise waar ik op dat moment naar zat te kijken op het andere net.

Grensoverschrijdend gedrag
Dan doel ik natuurlijk niet op van een wedstrijd als Uruguay – Italië natuurlijk, dat was een heerlijke wedstrijd vol spanningen en hier en daar wat vuil spel. Met de beet van Suãrez als absoluut dieptepunt. Inmiddels heeft de FIFA ook gezien wat wij al wisten en besloten Luis te schorsen voor negen interlands, hem een boete te geven van 100.000 Zwitserse Francs (en de premie van zijn tandartsverzekering is al zo hoog) en hem verboden om vier maanden lang voetbal gerelateerde activiteiten te ontplooien.

Die laatste vind ik overigens nog wel het lastigst hoor, want waar trek je de grens? Mag hij bijvoorbeeld wel FIFA 14 spelen op zijn Playstation? En als hij televisie kijkt en per ongeluk langs een wedstrijd zapt (dat risico is namelijk best groot deze dagen), is hij dan strafbaar? Er is best een groot grijs gebied wat dat betreft.

Ik ben wel benieuwd of hij deze vier maanden gaat benutten om ook echt hulp te zoeken voor zijn probleem. Of dat hij zich beperkt tot het eten van heel veel ontbijtkoek. Dat kan natuurlijk ook. Overigens heeft de voetbalbond van Uruguay hoger beroep aangetekend tegen het besluit van de FIFA. Een aantal advocaten zijn ingevlogen om hun tanden in deze zaak te zetten.

Highlights genoeg
De wedstrijden op het veld waren niet allemaal even spannend/aantrekkelijk om daar een gehele blog aan te wijden (mijn persoonlijke mening), dus ik hou het dit keer gewoon maar even op een ‘tussenstandje’ van al die dingen die een WK zo leuk/spannend/interessant maken. De highlights, het soapgedeelte, zeg maar. Zoals die twee sterspelers van Ghana, die na een heftige onderlinge ruzie met de coach onverbiddelijk naar huis werden gestuurd. (Leest u mee, coach van Uruguay, zo kan het dus ook. Opvoeden heet dat).

Of de Oezbeekse scheidsrechter die in de wedstrijd vanavond van de Verenigde Staten tegen Duitsland de Amerikaanse speler Jermaine Jones omver liep. Moest ik toch stiekem wel even om lachen. Net als om de felicitaties van de Belgische koningin Mathilde aan het adres van Lukaku voor het maken van de winnende goal. Heel sympathiek, ware het niet dat het Origi was die de goal maakte. De man die in plaats van Lukaku in het veld kwam….dubbel pijnlijk. Maar ja, die voetballers hè….die lijken ook allemaal op elkaar 🙂

Oei oei, Jordan Ayew!
Dat heb ik trouwens ook een beetje met de Fransen. Niet dat die allemaal op elkaar lijken, dat niet, maar ik vind het me een snoepwinkel om naar te kijken….ik kan er niets aan doen. Vooral Giroud, die zou je toch het liefst het shirt van het lijf trekken als je de kans had? Nou zal ik dat nooit doen natuurlijk (tuurlijk wel), maar even hypothetisch gezien…

Overigens zag ik vanavond een wedstrijd waarbij er wel onderling de kleren van het lijf werden gescheurd. Tijdens Ghana tegen Portugal werd een dappere, Portugeze poging gedaan om tegenstander Jordan Ayew van zijn broek te ontdoen. Wat zowaar gedeeltelijk lukte, waardoor we de goedgevulde knikkerzak van Ayew een volle minuut vrolijk zagen bungelen. Dit tot groot ongenoegen van de scheidsrechter, die uit pure jaloezie besloot om deze zwaargewicht een gele kaart te geven. Maar goed, ik dwaal af….het gaat niet om de knikkers, het gaat om het spel. Toch?

Tussenstandje
Enfin, in het kort nog even de tussenstand: Ronaldo mag naar huis, Suãrez is op zoek naar een schouder om op uit te huilen (zijn wel wat risico’s aan verbonden, overigens), Ghana danst dit WK niet meer en Giroud doet nog altijd mee, dus ben ik stiekem niet alleen voor Nederland, maar ook een beetje voor Frankrijk. En natuurlijk Costa Rica…want dat vind ik nog steeds de stunt van het toernooi tot nu toe.

Hoe ver gaan deze jongens komen? Ik hoop stiekem heel ver (totdat ze Nederland tegenkomen natuurlijk), want hoe leuk zou het zijn? En wat een inspiratie ook voor de jongens uit Kenia, die heel enthousiast zijn geworden na een snuffelstage op het WK, betaald door hun eigen president. En maar één droom hebben…ook ooit één keer schitteren op dit mooie podium. Ik zeg….follow that dream!

Bron foto: Wiki

 

Geef een reactie

