Fer Play

23 Jun

6865576577_7e31131434_bZo dan. BAM ! 2-0 !

Net goed voor die takketoekan uit Blijdorp en al die Chileense fluitende vogeltjes in die Braziliaanse volière waar de wedstrijd van vanavond werd gespeeld. Met deze eindstand en negen punten uit drie wedstrijden hebben onze jongens een prachtig visitekaartje afgegeven vanavond in São Paulo.

Terechte groepswinnaar tegen alle verwachtingen in (toch? niemand had vooraf toch een stuiver gegeven voor het evangelie van Louis?).

Effe wennen
Het begon even wat onwennig. Chili deed wat er van hen werd verwacht en probeerde ons vast te zetten op de eigen helft. (Oh ja, ik heb het inderdaad steeds over ‘ons’, dat doet oranjekoorts en trots nou eenmaal met deze nuchtere Hollandse). Er werd goed verdedigd en er kwam eigenlijk geen Chileen doorheen. Ik weet ook niet of dat in eerste instantie hun opzet was hoor, ze kwamen tot het strafschopgebied en daar was het ze eerder om het incasseren van een penalty te doen dan om direct te scoren had ik het idee.

Maar ze hadden niet gerekend op de über relaxte scheidsrechter Bakary Gassama, die als eerste Gambiaan ooit een wedstrijd op een WK floot. En hoe. Met zijn ‘don’t worry, be happy’ houding en stralende glimlach, bleek hij vooral voornemens om de wedstrijd zo sportief en zo gezellig mogelijk te houden. Heerlijke man, ik gun het hem om de finale te fluiten. Al was het maar omdat hij er dan zelf van zou kunnen genieten.

Wesley moet winnen
De sfeer hier in de huiskamer was ondertussen opperbest. Er bestond geen twijfel, ‘hij’ hing in de lucht en dit kon niet meer mis gaan, toch? Terwijl het publiek in Arena Corinthians achter Chili stond en wij op de bank Oranje toejuichten, had mijn jongste dochter haar eigen agenda. Wesley Sneijder moest winnen. Punt. Het was hem echter niet gegund. Hij zag vooral de ballen over hem heen gaan, wat met zijn lengte natuurlijk ook weer niet zó verbazingwekkend is, maar goed.

Onze verdediging deed het prima, al leek het in het begin nogal een pingpong wedstrijd, met alle hakjes en hoge ballen. Maar hé, het werkte. De aanval daarentegen, dat liep niet echt lekker. De combinatie Robben / Lens liep niet zo gesmeerd als ze zouden willen. Aan het eind van de eerste helft lag er een prachtkans voor Robben, maar die vergat eerst te kijken voordat hij de bal afgaf en gaf daarmee een cadeautje aan Chili (echt, anders was hij er geheid in gegaan). Laat het een les zijn, net als met autorijden moet je goed naar links en naar rechts kijken voordat je gas geeft….dan weet je welke kant je je stuur op moet draaien, zeg maar.

Gouden wissels
Ik was dan ook niet verbaasd dat uiteindelijk Lens gewisseld werd. Niks ten nadele van hem, hij werkte hard, maar de ‘klik’ ontbrak. Simpel. En dus moest hij het veld ruimen voor Depay. Heerlijk manneke, heeft nu al mijn hart gestolen (as we speak ben ik de adoptiepapieren aan het regelen!). Ik denk oprecht dat dit zijn toernooi gaat worden, als dat het niet al is. In de 76ste minuut had Wesley Sneijder een stijve nek gekregen en kwam voor hem in de plaats Leroy Fer het veld op. En laat ik daar nou zo geen fan van zijn…(sorry, can’t help it)

Maar heel veel tijd om mijn ongenoegen over deze wissel had ik niet, aangezien dezelfde Leroy Fer binnen twee minuten na zijn entree op het veld, de 1-0 inkopte. Mijn mond gesnoerd, nog nooit was het zo fijn om ongelijk te krijgen. Dus dit bedoelen ze met Fer Play! En tja, na één zo’n goal, dan krijgt de leeuw vleugels. En dus nam de druk op de helft van Chili alleen maar toen. Ik zag het gezicht van de Chileense André Agassi (echt, die coach is een regelrechte look-a-like of onbekende halfbroer) al betrekken. En terecht, want ja hoor….daar kwam ons wonderkindje Depay die na een FANTASTISCHE pass van Robben de 2-0 maakte. Dit klikte wel. En hoe. Man, man, man, wat voelde dat fijn.

Nothing left to say….
Tja, wat kan ik nog meer zeggen over deze laatste poulewedstrijd, deze kers-op-de-taart-match? Dat het jammer was dat Huntelaar niet stond opgesteld? Ik hoop oprecht dat zijn geduld ergens dit toernooi nog beloond gaat worden. Dat het er af en toe heet aan toe ging, getuige de ongewenste intimiteiten in het doelgebied als er een corner werd genomen?

Dat Truus nog niet heeft bevestigd dat Louis van Gaal een gouden pik heeft? (prima staaltje journalistiek Jack! Ik hou ervan. Breekt ook het pantser van Van Gaal, dat is mooi om te zien). Of dat ik van Frank Snoeks geleerd heb dat São Paolo geen Assen is? (joh!) Dat Spanje toch nog heel even heeft kunnen schitteren (te laat, jongens, te laat) door met 3-0 te winnen van Australië?

Nee, ik ben uitgepraat. Ik hou mijn snavel. Zou die toekan in Blijdorp voortaan ook gewoon moeten doen.

Bron foto: D7A_1982_bis_

Geef een reactie

