Over de streep

15 Jun

BqMxYOZIgAAtXqS

Het is geen geheim dat ik een zwak heb voor Franse mannen. En als er dan elf tegelijk in strak gespannen lycra shirtjes een grasveld op gestuurd worden om wat fysieke inspanningen te verrichten, ja dan zit ik natuurlijk vooraan! Ook al heet de tegenstander Honduras en was de wedstrijd vooraf op papier niet echt een showcase. Maar ja, als we iets hebben gezien afgelopen dagen, is dat niets onmogelijk is dit toernooi!

Er was in de dagen voorafgaand aan deze wedstrijd nog wel wat ophef rondom een drone die zaterdag de besloten training van het Franse elftal verstoorde. Nou kon het nooit een spionagevlucht zijn van Honduras, want dat land heeft ongeveer net genoeg cashflow voor een papieren vliegtuigje. Getuige de homo-erotische beelden die vanavond werden vrijgegeven van de laatste Franse training, verdenk ik hele andere partijen van deze spionage. Maar goed, ik dwaal af nog voor ik begonnen ben…..

De haantjes van Deschamps kwamen fris en fruitig het veld op voor hun eerste wedstrijd dit toernooi. De mannen van Honduras hadden er ook veel zin in, al had ik het idee dat zij vooral meededen aan een soort van zeskamp. Voetballen, hardlopen en nog een viertal vechtsporten tussendoor. Eén ding was duidelijk, ze zouden niet over zich heen laten lopen. Ze liepen vooral zelf graag over anderen heen.

Geen commentaar. Liever niet…
Zoals Palacios bijvoorbeeld, die na een sterk begin van Frankrijk, waar ze redelijk wat kansen onbenut lieten, besloot om vol op het been van Pogba te gaan staan. En niet één keer. En terwijl Pogba op de grond lag, strekte hij ook maar even zijn been, waardoor zijn aanvaller viel. Wat volgde waren twee spelers die kermend op de grond lagen, terwijl hun ploeggenoten elkaar bijna te lijf gingen.

Het werd even grimmig, maar gelukkig wist iedereen zichzelf te beheersen. De scheidsrechter deelde aan beide heren een gele kaart uit, waarbij ik persoonlijk de kaart voor Pogba onterecht vond. Als iemand mij op onnatuurlijke wijze putten in mijn dijen had bezorgd, dan had ik niet voor mezelf in gestaan. Viel zijn gestrekte been nog wel mee. (De commentator vond het overigens terecht, hij had zelfs rood mogen krijgen volgens hem. Ik vroeg me af of we naar dezelfde wedstrijd zaten te kijken).

Domme actie
Maar goed, hij wist zich te beheersen. Dit in tegenstelling tot Palacios, die niet veel later zijn talenten als chiropractor in de praktijk bracht door ongevraagd de ruggenwervels van Pogba met heel veel kracht even recht te duwen. Dit deed hij echter niet in de beslotenheid van een behandelkamer, maar in het volle zicht van de arbitrage. En…niet onbelangrijk..in het zestienmetergebied. Best dom, als je net een gele kaart op zak hebt. Heb je er ineens nog één…

Terwijl de rest van Honduras daarop Palacios uitzwaaide terwijl hij het veld afliep, scoorde les Bleus hun eerste doelpunt vanuit de strafschop. En zo gingen beide teams de rust in…Honduras met één man minder en Frankrijk met één goal meer.

Op het randje…
Direct na de rust scoorde Frankrijk voor de tweede keer. Toch? Of niet? Of toch wel? Mmmmm….lastig geval, gelukkig hebben we tegenwoordig naast het busje scheerschuim van de scheidsrechter nog een innovatie op dit toernooi: de doellijntechnologie. Die liet duidelijk zien dat het schot aan de onderkant lat in de rechterbovenhoek ‘No Goal’ was. Dit was ook het moment waarop commentator Arno Vermeulen stopte met opletten. Het was geen goal, dat hadden we net kunnen zien. Hij begreep niet waarom er wel 2-0 werd genoteerd. Vast een foutje van de computer.

Nee, Arno! Met je vari focus ! Als je de moeite had genomen iets langer te kijken, had je kunnen zien dat de stuiter richting de linkerhoek beneden wel over de lijn was. Hij was OVER de streep. Stond ook best duidelijk in beeld dat woordje ‘Goal’, kun je niet echt meer over discussiëren toch? Tuurlijk, als je alleen de camerabeelden bekijkt, dan is het een twijfelgeval. Maar hé…daar hebben we nu juist deze technische oplossing voor.

Strijdend ten onder
Goed, het gevolg van dit geharrewar was dat ik het geluid maar even heb uitgezet. Niet alleen vanwege het vreselijke commentaar, maar ook omdat ik bang was op de bank nog de botten te kunnen horen breken. Ongekend felle, harde inzetten van de overgebleven tien van Honduras bepaalden het beeld van het laatste half uur. Niet dat het iets mocht baten, want één van die harde tackles zorgde voor een vrije trap, die (in tweede instantie) leidde tot de 3-0 eindstand van deze wedstrijd.

Het Franse team kwam, zag en overwon. Dit keer. En de volgende keer ook, vermoed ik. Want gelet op de poule waarin ze zitten, gaan ze deze fase op hun slofjes halen. Ik heb met een schuin oog naar die andere wedstrijd in deze poule gekeken en zag een neutraal, voorzichtig en weifelend Zwitserland, wat met veel moeite won van de mannen van Ecuador. Moet een petit pomme, petit oeuf zijn voor de Fransen. En dat is maar goed ook. Want als het even kan, wil ik nog heel lang naar ze kijken dit toernooi.

PS: Ik hoop niet dat Sinterklaas nog heel lang boos op ons blijft na de 5-1 overwinning op Spanje afgelopen vrijdag, want ik zou wel heel graag een Giroud of een Debuchy in mijn schoen willen 🙂

 

 

 

 

 

Bron Foto: NOS

Geef een reactie

