Grand opening: Brazilië – Kroatië

13 Jun

KovacJe zal maar een witte duif zijn die per ongeluk de afslag Rio Janeiro neemt en daardoor vervolgens in handen van de FIFA valt. Dan kan het dus gebeuren dat je niet op een straatbarbecue belandt maar dat je jouw ‘It’s a beautiful day’-vrijlaat-moment beleeft in een gigantisch voetbalstadion, vlak voor de openingswedstrijd van de WK 2014.

Ik vond het een maf moment. Nadat beide volksliederen waren gezongen, werd er een kring gevormd en mochten drie kinderen in het midden een paar duiven loslaten. Prachtige symboliek waarschijnlijk, maar ik denk zelf dat die duiven daar heel anders over dachten. Nog nooit een paar vogels zo gedesoriënteerd zien rondvliegen boven een kolkend stadion vol groengele supporters. Ineens leek die barbecue helemaal niet zo’n slecht alternatief.

Vreemde polonaise
Ik dacht bij aanvang ook dat het Braziliaanse elftal ietwat gedesoriënteerd was, trouwens. De commentator sprak over ‘prachtige saamhorigheid’, toen ze achter elkaar, ieder de rechterhand op de rechterschouder van de ploeggenoot voor zich, de catacomben uitkwamen. Ik vond het er meer uitzien als een BHV-oefening om eerlijk te zijn. Of was het stiekem al een polonaise om de onvermijdelijke overwinning te vieren? Ik vind die Brazilianen er arrogant genoeg voor. Beetje doorzingen ook met dat volkslied, terwijl de muziek al gestopt is. Asociale a capella. Ach, het was mooie televisie, dat dan weer wel. Vooral omdat vrijwel het gehele stadion meezong, werd het toch een beetje kippenvelmomentje. Het is ze vergeven.

Het gaat ook niet om al dat gedoe vooraf, het gaat om wat er op het veld gebeurt. En daar gebeurde al snel iets. Wat zeg ik, een heleboel iets. Perišić, Jelavić en Olić bijvoorbeeld. Die direct al bij aanvang lieten zien dat de voor Kroatië gekozen slogan geen loze kreet is. WITH FIRE IN OUR HEARTS, FOR CROATIA ALL AS ONE! En met vuur speelden ze, het leek zelfs alsof Brazilië er een beetje van schrok. Dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar waar ze wel zeker van schrokken was de vrij snelle 0-1 door een eigen doelpunt van Marcelo (die trouwens verrekte veel weghad van Hakim van Sesamstraat). Daar hadden ze eventjes niet op gerekend.

Het mag geen naam hebben…
Het was een heerlijke eerste helft, met heel veel tempo en veel passie van de Kroaten, maar ook de vechtlust van de Brazilianen. Die natuurlijk niet voor de ogen van hun eigen volk de eerste wedstrijd wilden verliezen. En dus deed Neymar wat er van hem verwacht werd en maakte er even later 1 -1 van. Daar leefde de Seleccao weer van op. Ik ook, al was ik wel heel even afgeleid door het feit dat er én een Julio César én een Hulk én Fred stonden opgesteld. Nou niet echt hele tropische namen zullen we maar zeggen. Gelukkig werd al snel uitgelegd dat ‘Hulk’ eigenlijk niet zo heette, maar dat zijn vader hem omgedoopt had omdat hij vroeger veel naar de serie De Hulk keek. Ik vermoed daarom dat Fred veel naar de Flinstones keek vroeger en Julio een fervent Asterix liefhebber is. Enfin, ik dwaal af.

De tweede helft begon wat saai, beetje statisch ook. Brazilië probeerde af en toe wel het mooie voetbal te spelen wat we van ze willen zien, maar de Kroaten hadden een heel adequate manier gevonden om alle ‘inzetjes’ in de kiem te smoren. Gewoon mee rennen en dan plotseling als een blok beton stilstaan voor je tegenstander. Soort van éénmansmuurtje zullen we maar zeggen. Ik vond het hilarisch om te zien.

Even een lijntje trekken
De Brazilianen niet, die gingen steeds meer het randje op zoeken. Al met al was het een vrij sportieve wedstrijd, maar je zag steeds meer armen onnodig de verkeerde kant op slingeren, hakjes die werden gezet en onnodige gestrekte benen die tevoorschijn kwamen. Maar goed, nergens werd het echt ‘ruig’. Ik dacht eerst dat het kwam doordat de scheidsrechter gewapend was met een busje pepperspray. Maar dat bleek gewoon een spuitbus met witte kalk te zijn, waarmee af en toe een lijntje kon worden getrokken. Tot hier en niet verder, dat idee. Koddig, ik had het niet eerder gezien.

Zo had ik ook niet gezien dat er een dusdanige overtreding werd gemaakt in het strafschopgebied van Kroatië, dat het nodig was om hier een penalty voor te geven. De scheidsrechter echter wel. Of het zijn waarneming was of een commercieel/maatschappelijk slimme beslissing, dat zullen we nooit weten, maar dankzij de penalty pakte Brazilië de voorsprong. Enne…ik begrijp dat je daar als voetballer blij mee bent, maar juich dan gewoon normaal alsjeblieft. Ik bedoel…hartjes maken met je handen, dat is zoooo groep 8 basisschool. Kom op nou!

And the winner is…
De laatste twintig minuten van de wedstrijd was het erop of eronder voor de Kroaten en die gingen er dan ook vol voor. Ik hou daarvan. Het leverde ze nog bijna een doelpunt op ook. Helaas had de scheidsrechter echt geen zin in gezeur met de inwoners van Rio en dus floot hij voortijdig voor een overtreding die er niet was. Het lukte Brazilië om in de laatste minuten nog 3-1 te maken en dus was het over en uit voor de Kroaten en vierden de jongens van Scolari een klein feestje. Moet toch een opluchting zijn geweest, want het allerbeste voetbal hebben ze nog niet laten zien.

Enfin, op papier won Brazilië, maar qua mentaliteit hebben wat mij betreft de Kroaten gewonnen. Ik hoop dat ze nog ver gaan komen dit toernooi. Al was het maar omdat ze met Niko Kovac veruit de leukste bondscoach hebben. Want hé…het oog wil ook wat, toch?

PS: nog even over die duif hè…..ik hoop toch zo dat hij tijdens zijn rondvlucht door het stadion nog even een grote witte boodschap op het hoofd van Blatter heeft achtergelaten. U weet wel, die man die overal schijt aan heeft. Dat zou pas een symbolische daad zijn geweest!

 

Bron foto: ifcs_media

Geef een reactie

