Code Oranje !

10 Jun

OLYMPUS DIGITAL CAMERADonkere wolken pakten zich gisteren boven ons land samen. Ook voor vandaag wordt nog code geel afgegeven voor sommige delen van Nederland. Heel vervelend allemaal natuurlijk, maar we weten tegelijkertijd ook allemaal wat er na regen komt toch? Juist ja, zonneschijn! Oftewel: Code Oranje!

Want over twee dagen is het zover, dan begint dan toch eindelijk het WK voetbal 2014! Met op de tweede speeldag direct al de eerste wedstrijd van ‘onze jongens’. En ook al spelen we die wedstrijd in het blauw, ik ga er niet van uit dat we een blauwtje zullen lopen. En ja, het is inderdaad vrijdag de dertiende die dag. Dat is vooral dikke pech voor die ontzettend bijgelovige Spanjaarden. Toch?

Helaas, bedankt, tot ziens…
Je kunt trouwens aan alles merken dat het toernooi steeds dichterbij komt. Los van het weer brak er ook een storm aan leuke en minder leuke nieuwtjes los afgelopen dagen. Zo waren er natuurlijk de laatste afvallers, waarbij Ribéry mij nog het meeste aan het hart gaat. Het is niet geheel onverwacht, maar ik vind het zo’n karakteristieke man. Ik had hem een waardig afscheid op een WK toernooi gegund. Ik hoop dat het Suarez lukt om nog op tijd weer fit te zijn na zijn knie operatie, zou zonde zijn als hij ook moet afhaken.

Het lijstje afvallers is lang en natuurlijk (niet meer huilen nou, Marco Reus) is het te erg om op het laatste moment af te vallen. Maar hé, je kunt er ook gebruik van maken. Omdenken is een vak. Zo maakt Stefan Kiessling zijn opwachting in een reclamecampagne van OBI bouwmarkten, onder het mom ‘thuisblijven is het fijnst met OBI’. Geniaal, gewoon het beste er van maken. Ach, eigenlijk is er maar één afvaller van wie mondiaal alle mannen het echt betreuren dat ze niet opgesteld staat. Want ja, het is echt waar, Jennifer Lopez zal niet in de basis staan als het openingslied wordt gespeeld donderdag. Wat een tegenvaller….

Chaotisch vluchtschema…
Sommige landen hadden bijna het WK helemaal gemist. Zo bracht het team van Griekenland een dag langer door op het vliegveld dan gepland, omdat hun vliegtuig te kampen had met technische mankementen. Hoppa…daar ging de boardcomputer. Gelukkig konden ze de andere dag alsnog met een andere vlucht mee. Het team van Kameroen daarentegen weigerde gewoon om in te stappen in het gereedstaande vliegtuig. Eerst moest er geld op tafel komen! Niks drie knikkers en een schouderklopje, gewoon een hoge premie. Zoals dat in het voetbal hoort! (Ik denk dat ze de hele discussie van het Spaanse graaien hebben meegekregen en het zijn snelle leerlingen!) Deze eerste aanval werd beloond, want er werd uiteindelijk overeenstemming bereikt. Ik zeg: het eerste doelpunt hebben ze gescoord!

Leve de Rode Duivels!
Heerlijk, dat soort nieuws. Draagt wat mij betreft alleen maar bij aan de voorpret. Net als berichten over voetballers met dubbele nationaliteiten die in sommige wedstrijden dus eigenlijk niets te verliezen hebben. Ook wel grappig om het volkslied van zowel je eigen team als dat van je tegenstander luidkeels mee te zingen. Briljant! En oh, oh, oh wat ben ik blij dat de Belgen weer mee doen! Niet alleen vind ik het een ontzettend sympathiek elftal, dat in mijn ogen ook best kans hebben om de kwartfinale te bereiken, ik moet ook zo ontzettend om ze lachen.

Ik bedoel, je zult maar als jonge voetballer mogen debuteren tijdens een oefeninterland tegen Luxemburg en met 5-1 de wedstrijd winnen. Adnan Januzaj mocht het meemaken. En voor Remelu Lukaku was het één van zijn beste wedstrijden ever, want hij mocht een heuse hattrick op zijn naam schrijven! Alleen jammer dat hun bondscoach niet zo goed kan tellen. Want tja, je mag best vaak wisselen tijdens oefenwedstrijden, maar zeven keer is toch echt één keer teveel. En dan wordt een wedstrijd dus niet erkend als officiële interland. Daar gaat je CV…..

…en daar gaat mijn trouwdag, dacht de toekomstige mevrouw Bassut, toen ze hoorde dat haar manlief alsnog met het Belgische elftal mee mocht afreizen naar Brazilië. Als derde keeper. Mmmm…derde keeper, dat is zo’n beetje tweedehands reserve zijn. Ik hoop maar dat zijn bruid to be hem vergeeft en dit WK maar ziet als een heel groot vrijgezellenfeestje voor haar man.

Wij zijn er (bijna) klaar voor !
Goed, een hoop gedoe dus bij heel veel ploegen, maar ons Oranje oogt vooralsnog aardig stabiel. Oké, we zijn niet zo goed met rugnummers, er wordt onderling wat gevochten en onze belangrijkste man kreeg een paar dagen geleden een kitesurfer in zijn oog, maar hé…dat zijn van die dingen….die horen er gewoon bij. Toch?

Ik weet het zeker, ze zijn helemaal klaar voor hun wedstrijd op vrijdag de dertiende. Ik bijna, ga nog even wat zwarte katten loslaten in het Spaanse kamp.

 

Bron foto: Wikimedia Commons

Geef een reactie

