De toon is gezet!

31 Mei

4697191712_01d6d5f071_qWas het een gefrustreerd orkestlid van een Big Band die nooit verder is gekomen dan de triangel?

Was het Klaas-Jan Huntelaar, die met een luchtpomp vanaf de bank de aandacht van de bondscoach probeerde te trekken?

Of was het een stagiair van dweilorkest Kleintje Pils, een toeteraar in opleiding, die nog maar twee akkoorden had geleerd?

Wie het ook was, hij was in ieder geval the man of the match vanavond: de man met de toeter. De meest besproken speler van de avond, de meest volhardende kerel in Rotterdam en de meest gehate man van Nederland. Nog nooit werd er zo massaal terugverlangd naar de vuvuzela en nog nooit was zo vroeg in de wedstrijd de toon al gezet.

Nog even oefenen….

Maar genoeg over dit muzikale talent, want je zou bijna vergeten dat er ook nog werd gevoetbald vanavond. En hé als Nederland nog één oefenwedstrijd mag spelen voordat het WK begint (even los van de ‘uitzwaaiwedstrijd’….wat een bijzondere term ook…) dan mag ik toch zeker wel als voetbalvrouw nog een proefblogje schrijven, toch? Althans, dat waren mijn gedachten voor de wedstrijd. Toen ik van toeten noch blazen wist, zal ik maar zeggen…en nog niet wist dat het niet zo’n heel spannende avond ging worden (alles kan overigens natuurlijk nog, de avond is nog niet voorbij)

Maar ik had het wel kunnen weten, want hé…het is een oefenwedstrijd, dus er zit nog niet zo heel veel spanning op. En dan vind ik het nog wat lastig om in zo’n wedstrijd te komen. (Zag dat een aantal voetballers dat ook had trouwens). Dan vind ik het moeilijk te focussen op de bal en zie ik eigenlijk alleen nog de randverschijnselen. Wat op een avond als deze mijn redding is overigens, want er gebeurde -op de goal van van Persie in de zesde minuut na- bijzonder weinig op het veld.

Langs de lijn

Naast het veld gebeurde daarentegen genoeg. Noem me ouderwets, maar ik kan maar niet wennen aan die psychedelische reclamevoering langs de lijnen. Dat er ineens een vliegtuig van Sunweb landt naast het veld is nog tot daaraan toe, maar dat je toegelachen wordt door 23 Hup Holland Hup Hamsters….dat leidt toch behoorlijk af. En dan heb ik het nog niet eens over de teksten die voorbij kwamen als ‘Voetbal mee, tegen cholera en diarree’ (neem nog een chocolaatje), ‘Geef eens een blauwe kaart’ en ‘Maak eens een sambaselfie’ . Laat me met rust met je Sambaselfie, ik wil voetbal kijken!

Ik wil onze jongens zien ploeteren, zweten, vechten tegen de goedlachse, gespierde en goedgeklede mannen van Ghana. (Over afleiding gesproken, waarom heeft ons elftal niet van die strakke shirtjes? Vergeleken met de strak omspannen torso’s van de Ghanezen, leken onze jongens wel een stel puddingbroodjes) Maar wat ik al zei, er gebeurde zo weinig op het veld, dat ik me al gauw ging vergapen aan de fluorescerende schoentjes van alle mannen en de beeldige rood/groen/gele biesjes waarmee de hals en mouwen van het tenue van de Ghanese ploeg waren afgezet. Mooi tot in ieder detail en het liep zo mooi over in…oh mijn god, hou met tegen, ik lijk wel een wijf…even herstellen, neem me niet kwalijk.

Oké dan, toch nog een kleine analyse

Terug naar de wedstrijd. Tja, wat kan ik er van zeggen. Ik heb oprecht genoten van de manier waarop het Nederlands elftal aan de wedstrijd begon. Elkaar omarmend, luidkeels het volkslied meezingend, is in mijn ogen al één slag gewonnen. Op het veld lukte het aardig (een betere kwalificatie kan ik er niet aan geven) maar ik moet er niet aan denken wat er straks gebeurt mocht -God verhoede het- Robin van Persie geblesseerd raken.

Arjen Robben was goed, maar toch vooral ook de man bij wie alles net niet lukte. En ik hou niet van ‘net niet’. Als je teveel kansen mist, ontbeer je het vermogen om ze te zien én dus te pakken. De commentator had het over finetunedingetjes, ik spreek liever van faliekant mis of -iets aardiger misschien- helemaal naast. Hopelijk vindt hij zijn scherpte nog terug voor 13 juni.

Ik hoop ook voor de Ghanezen dat de blessure van Akaminko meevalt en hij gewoon mee kan doen in het toernooi. Ik vond de groepshug (of was het ramptoerisme?) rondom zijn brandcardplank, of hoe dat kreng ook heet, fantastisch om te zien. Het gebrek aan motivatie vanaf de bank om in zijn plaats het veld in te gaan, was dan wel weer een beetje jammer….maar gaf ons wel goed beeld op die ene Ghanees die nog een beetje over zijn geaardheid twijfelde en voor de zekerheid maar een roze én een blauwe schoen had aangetrokken.

En nu…?

Het was een lang, saai oefenduel, dat uiteindelijk door ‘ons’ werd gewonnen. Nou ja, gewonnen…als je als supporters van het winnende land je eigenlijk alleen maar druk maakt over die ene droeftoeter op de tribune en vergeet om je winst te vieren, terwijl de kleurrijke supporters van de tegenpartij ritmisch met de heupen zwierend en met de armen zwaaiend, feestvieren op de tribunes, dan zou je haast zeggen dat zij de mentale winnaars waren van deze avond.

Ach, wat maakt het uit, het was en is maar een spelletje. En in dit geval zelfs een oefenspelletje. Laten we maar vooruit gaan kijken naar vrijdag de dertiende. De dag dat we tegen Spanje mogen. En laten we hopen dat ‘onze jongens’ op het moment suprême er net zoveel doorzettingsvermogen op nahouden als die ene toeteraar op de tribune.  Dan is de toon gezet en gaat het helemaal goedkomen in Brazilië. Ik weet het zeker.

 

2 Reacties to “De toon is gezet!”

  1. Christie 1 juni 2014 bij 15:20 #

    Geweldige blog! Tranen over mn wangen bij die roze en blauwe schoen.. Wat een mooie manier om naar voetbal te kijken. Je proefje is wat mij betreft geslaagd hoor. Ga zo door, ik blijf je volgen dit WK..!

  2. feetjeblogt 1 juni 2014 bij 20:39 #

    Goed te horen, dank je wel!

Geef een reactie

