Koorts

21 Mei

voetbalvrouwIk ben een vrouw. En heb dus geen verstand van voetbal. Punt.

Doet me niets hoor, zo’n vooroordeel. Vind het eigenlijk alleen maar lekker om bij voorbaat al buitenspel te worden gezet. Niemand die iets van je verwacht en mocht je dan toch per ongeluk een puntje scoren, dan telt ie gevoelsmatig zelfs dubbel. Een beter uitgangspunt kun je niet hebben, toch?

Een beetje dezelfde startpositie als het Nederlands Elftal op dit moment zullen we maar zeggen. (En hé, kijk naar the Common Linnets bij het songfestival…daar hadden ook maar weinig mensen vertrouwen in!).

Voetbalvrouw returns
Enfin, waar het op neer komt is dat ik heb besloten om ook voor dit toernooi weer (net als tijdens het EK 2012) in de huid van ‘voetbalvrouw’ te kruipen en te gaan bloggen over de soap die WK2014 heet. Want als er iets is wat ik leuk vind…..enfin, recycle hier maar even mijn motivatie van 2012. Geen zin om het weer uit te leggen.

Het enige verschil met 2012 is, dat er nu –zo’n drie weken voor aanvang van het toernooi- er nog niet echt sprake lijkt te zijn van oranje- en/of voetbalkoorts. En er is ook nog maar weinig ‘sappig’ nieuws  (lees=roddels) rondom de deelnemende landen.  Maar dat maakt de voorpret er niet minder om voor mij.

Voorpret genoeg
Ik vergaap me gewoon alvast aan de schitterende stadions als Arena Amazônia in Manaus en Beiro-Rio in Porto Alegre. Prachtige bouwwerken met internationale allure. Ik probeer dan maar even niet te denken aan hoeveel manuren  dit allemaal heeft gekost.

Ik glimlach om Fuleco, het driekleurige, gemuteerde gordeldiertje dat als mascotte is gekozen voor dit toernooi. Arm beest, word je al met uitsterven bedreigd, maken ze ook nog een karikatuur van je. En ik geniet van de ironie dat het jaar 2014 maar één vrijdag de dertiende bevat en dat ‘onze jongens’ uitgerekend op die dag hun eerste wedstrijd moeten spelen. Tegen de huidige wereldkampioen Spanje. Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen.

Foute teksen
Ook heb ik al dubbel gelegen om de slechte teamslogans, waarbij Australië in mijn ogen de meest infantiele, maar wel de leukste heeft:  Socceroos: hopping our way into history! Veeg mij maar op.

Over die van Duitsland heb ik het verder maar niet, daar is al genoeg over gezegd. Keek daarentegen wel op van de bravoure en arrogantie van Rusland, met hun provocerende: No one can catch us. Die denken waarschijnlijk dat het innemen van het middenveld van de tegenstander net zo makkelijk is als het inlijven van de Oekraïne. Sorry meneer Poetin en Capello, maar ik vrees dat de arbitrage tijdens het WK toch nét even iets strenger is.

Smaakmakers
En ja, natuurlijk verheug ik me ook op het debutantenbal van Nederland, de terugkeer van de Rode Duivels uit België en de streken van Balotelli bij Italië (zo blij dat Supermario er toch weer bij is, spande er even om). Ben benieuwd hoe Suarez het doet zonder (en tegen!) zijn Engelse vrienden. Nieuwsgierig of en hoe het gebruik van doellijntechnologie van invloed zal zijn op het verloop van de wedstrijden.

En ik hoop eigenlijk stiekem wel weer op een verrassing. Een Afrikaans land in de halve finale bijvoorbeeld. Of Ribéry, die zijn laatste WK nog één keer de show steelt. En ik verkneukel me nu al op de persconferenties van Louis van Gaal. Ik voorzie heerlijke strafschoppen richting Bert Maalderink; dat moet me toch voor een vuurwerk gaan zorgen!

Temperatuur stijgt
Ja….het begint nu echt wel een beetje te kriebelen. Ook al hangen de oranje vlaggetjes in Nederland nog niet massaal aan de huizen, moet ik me nog maar eens goed gaan verdiepen in al die nieuwkomers in het Nederlands Elftal en hebben we nog drie weken te gaan…ik krijg er steeds meer zin in. In het toernooi, de wedstrijden én het bloggen. Voetbalkoorts? Mwah…

Echte koorts heb ik nog niet, maar er is zeker sprake van een lichte verhoging!

PS: Zei ik trouwens dat er geen roddels waren? Vergat ik toch bijna Buffon van Italië die vlak voor het WK nog even snel zijn echtscheiding aankondigde, tot groot ongenoegen van de bondscoach. Maar hé, geef die man eens ongelijk….als je naar een land vertrekt waar de vrouwen zich met carnaval niet in een boerenkiel maar in een itsy bitsy tini wini yellow green bikini hijsen en je –zonder dat iemand je gek aankijkt- met je sambaballen kunt spelen…tja, dan zou ik ook mijn vrouw thuislaten!

Geef een reactie

