Samen oud worden

13 Mei

Lieve burgemeester van Wageningen,

Eigenlijk mag ik deze brief niet schrijven van mijn papa en mama, maar ik doe het lekker toch. Zij hebben mij namelijk geleerd dat ‘domme vragen’ niet bestaan en als je iets wilt weten je het dus gewoon moet vragen. En ik wil u heel graag iets vragen. Mag dat even?

Het zit namelijk zo. Gisterenavond hoorde ik hoe mijn moeder zichzelf in slaap huilde. Toen ik vanochtend vroeg hoe het met haar ging, moest ze weer heel erg huilen. Ze legde me uit dat het niet mijn schuld was, maar dat het kwam omdat opa van u binnenkort moest gaan verhuizen. Ze snotterde nog iets van “Tja, opa kan zijn eigen billen afvegen, dus moet hij zijn plaatsje afstaan aan een ander.” Maar dat begreep ik niet zo goed.

Ik ben naar mijn opa en oma gegaan, omdat ik hoopte dat zij het mij misschien uit konden leggen. Opa was zijn koffer al aan het inpakken. Hij vertelde mij dat als ik straks bij hen op bezoek wilde komen ik óf naar opa, óf naar oma moest gaan. Hij ging inderdaad verhuizen. Verplicht verhuizen. Hij mompelde iets over een ‘uithuiszetting’ en ‘herinneringen aan de oorlog’, maar ook dat begreep ik niet.

Nu weet ik dat dit grote-mensen-dingen zijn die ik als tienjarige waarschijnlijk gewoon niet goed begrijp en waar ik me niet mee moet bemoeien. Maar ja, ik weet dat mijn opa en oma al 55 jaar samen zijn en droomden (en nog steeds dromen) van ‘samen oud worden’. Dus ik dacht de oplossing te hebben gevonden: wij hebben thuis namelijk nog een zolderkamer vrijstaan waar opa en oma kunnen slapen!

Maar opa wil dat niet. Mijn ouders zijn namelijk gescheiden en volgens hem kost het mijn moeder heel veel geld als ze besluit om haar ouders in huis te laten wonen en voor hen te zorgen. Is dat echt waar meneer de burgemeester? Dat is wel heel vreemd, toch?

Gek hè, ik dacht dat ik het woord ‘participatiemaatschappij’ wel begreep, maar zo zie je maar, als tienjarige moet je heel erg uitkijken dat je de dingen niet verkeerd uitlegt. Stom van me.

Ik moet nu stoppen met schrijven, want mijn moeder komt eraan en ik wil niet dat ze ziet dat ik u een brief schrijf. Maar ik hoop wel dat u mij zo snel mogelijk antwoord kunt geven. Waarom mogen mijn opa en oma niet samen oud worden? Wat hebben ze verkeerd gedaan?

Het kan toch niet zo zijn dat het alleen om geld gaat toch? Want anders mag u mijn spaarvarken wel hebben hoor, ik heb het er graag voor over. Als het inderdaad over centjes gaat, heb ik in ieder geval één ding geleerd hiervan. Het is waar als grote mensen zeggen ‘ga maar lekker slapen, er ligt geen monster onder je bed.’ Monsters liggen inderdaad niet onder bedden, ze werken bij de overheid.

Vriendelijke groetjes,

Een bezorgde kleindochter

PS Weet u trouwens wat een urn is? Ik hoorde mijn oma daar iets over zeggen, volgens haar was dat de enige manier waarop ze nog samen zouden kunnen zijn. Ik weet niet zo goed wat ze daar mee bedoelde, maar het klonk niet echt als een goed plan.

 

Nog nooit zo snel antwoord gekregen,

lees hier de reactie van de gemeente Wageningen op het nieuwsbericht

 

 

 

 

Bron foto: https://www.flickr.com/photos/erinkohlenbergphoto/

5 Reacties to “Samen oud worden”

  1. Patty 14 mei 2014 bij 09:01 #

    Van de zotte dat de rechter moet gaan beslissen, of iets menselijk is of niet…

  2. sprokkelen 21 mei 2014 bij 08:53 #

    hoi Feetje, mooi stukje over een schrijnende zaak. Gelukkig is nu al duidelijk dat echtparen en families niet uit elkaar worden gehaald. Dat is een. De volgende inzet is dat de huidige bewoners mogen blijven wonen.
    Toch kaart Wageningen hiermee wel een terecht probleem aan: volgens het bestemmingsplan mogen daar in dat tehuis alleen mensen wonen met een zware zorgindicatie. Dus wil Wageningen van de rechter horen of dat inderdaad betekent dat echtparen uit elkaar moeten worden gehaald.
    Er zijn in Nederland heel veel echtparen van wie de een in een verpleeghuis woont en de ander in een verzorgingstehuis. Omdat de partner geen zware zorgindicatie heeft mag hij/zij niet bij de partner in het verpleegtehuis. Het is goed dat daarover nu een discussie ontstaat, aangezwengeld door Wageningen.
    Want inderdaad, zo ga je niet met ouderen om.

    groet,

    Mathilde Maijer
    fractievoorzitter PvdA Wageningen

    • feetjeblogt 21 mei 2014 bij 10:20 #

      Bedankt voor je reactie Mathilde, ik had vrij snel onderaan mijn blog al een link geplaatst naar ‘het goede nieuws’ toen bleek dat er geen echtparen uit elkaar gehaald zouden worden.

      De discussie is goed, al vind ik het heel triest dat er blijkbaar dit soort voorbeelden gesteld moeten worden om het overheidsbeleid aan de kaak te stellen. Zou liever zien dat er vooraf door de heren in Den Haag over dit soort zaken wordt nagedacht 🙂 Laten we hopen dat er heel snel helderheid (en verandering) komt voor alle andere ouderen in NL

      • sprokkelen 21 mei 2014 bij 10:25 #

        ja, helemaal mee eens. De bewoners van Dennenrust zijn nodeloos ongerust gemaakt, en dat had niet gemogen. Inmiddels is overigens ook bekend dat alle huidige bewoners mogen blijven wonen.

      • feetjeblogt 21 mei 2014 bij 10:39 #

        Goed nieuws! Dank voor de update!

Geef een reactie

