(J) Amai !!

18 Apr

Jamai LomanIk geef het eerlijk toe, ik begon de avond vol vooroordelen. Wie had het in vredesnaam in zijn hoofd gehaald om Jamai mee te laten doen aan the Passion? En dan nog in zo’n belangrijke rol als Judas? Ik dacht er het mijne van….’step right up’ boy en maak plaats voor de echte artiesten, was mijn eerste gedachte.

Maar goed, desalniettemin zat ik er gisterenavond weer helemaal klaar voor. Ik vind het namelijk fabeltastische televisie. The Passion heeft namelijk alles in zich wat ik me maar kan wensen…van mooie muziek tot hilarische momenten, van een feest der herkenning tot aan ontroerende scènes. En als je dan tegelijkertijd ook ‘meeleeft’ op Twitter, waarop de mooiste en leukste live commentaren voorbij komen, dan kan mijn avond al niet meer stuk. Zelfs niet als Jamai meedoet.

Alles is liefde nat

Beau trapte de avond af vanuit de Grote Markt in Groningen. Voor diegenen die kwamen voor het ervaren van een lijdensweg, was het een goede avond om buiten te staan. De regen kwam genadeloos met bakken tegelijk uit de hemel. Eén twitteraar grapte nog: “the Passion? Eerder de Poncho”.

Het koor was compleet in het wit gehuld, dus het was maar goed dat de regie aan parapluutjes had gedacht, anders was het nog een ordinaire wet t-shirt contest geworden daar op dat podium. Eén van de drie J’s (Jezus zelf) kwam per trein aan in Groningen en het feest begon met het vrolijke ‘Alles is liefde’. Overigens, een groot compliment voor hoe de mooiste liedjes uit de Nederlandse popgeschiedenis een plekje kregen in het hele spektakel. Zo goed doordacht en zo toepasselijk, ik vind dat oprecht een knappe prestatie.

Standbeeld voor Simone

Het was een hele avond genieten geblazen met een grote G. Ik heb gelachen om Jack van Gelder die te hard zijn best deed in zijn leren pakje, gehuild om Simone Kleinsma (van pure ontroering, wat een topartieste is die vrouw zeg!) en me hardop geërgerd aan Lieke van Lexmond die aan een vrouw in een rolstoel vroeg ‘waarom ze meeliep’. Het was een avondje Passion zoals ik het graag zie: met een lach en een traan.

Op één klein detail na. Jamai.

Ik had de lieve jongen bij voorbaat al op 10-0 achterstand geplaatst. Vond de keuze voor hem als judas op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Had er geen hoge pet van op. Zat ik er even naast zeg…..

Met mijn bek vol tanden….

Wat er precies gebeurde, weet ik nu nog niet, maar plots was er een shot waarbij hij als Judas, alleen op een autokerkhof aan het worstelen was met zijn geweten. Het nummer dat deze scène ondersteunde was ‘Gevallen of gevlogen’ van Guus Meeuwis.

Niet alleen was dit nummer qua tekst weer buitengewoon goed gekozen (chapeau Jan-Willem Roodbeen), de beste Jamai blies mij totaal van de bank af met zijn uitvoering. Ik lieg niet als ik zeg dat mijn kin ergens op mijn plavuizen vloer hing toen hij één van zijn laatste uithalen liet horen. Wie was ik ook alweer met mijn vooroordelen? Mijn god wat een geluid! En bezieling, laat ik dat vooral niet vergeten.

Eén orkaan van talent…

Ik neem echt alles terug wat ik vooraf dacht en zei over Jamai Loman. Hij is niet meer dat knulletje dat ooit Idols won of de slechte side kick bij de Grote Improvisatie Show. Nee, Jamai Loman is zoveel meer dan dat, weet ik sinds gisteren.

Als je het over passie hebt, heeft hij in ieder geval heel goed begrepen waar zijn vak om draait. Hij mocht dan misschien Judas spelen, na gisterenavond heb ik hem ondanks zijn ‘verraad’ in mijn hart gesloten. Hij stak met kop en schouders boven iedereen uit en raakte mij diep, zeer diep. Ben er nog een beetje stil van. Bedankt Jamai, voor de tranen en het kippenvel. Ik heb mijn lesje wel geleerd….eerst zien, dan oordelen.

Amen.

PS: Het feit dat je ‘virtueel kon meelopen’ met the Passion vond ik overigens ook vrij hilarisch. Hoe doe je dat? Met de pijltjestoetsen op je toetsenbord en dan afsluiten met een hekje…eh…kruisje in dit geval?

PS 2: Zouden alle nummers van alle uitvoeringen van de afgelopen 4 jaar niet op CD uitgebracht kunnen worden? Naast het nummer van Jamai heeft ook het duet uit 2012 tussen Charly Luske en Danny de Munk grote indruk op mij gemaakt

PS 3: Mag ik al suggesties doen voor volgend jaar? Ik zou heel graag Paul de Munnik, Freek Bartels en Huub van der Lubbe willen zien schitteren….lijkt me fantastisch!

 

Bron foto: the Passion/gemeente Groningen

2 Reacties to “(J) Amai !!”

  1. Patty 23 april 2014 bij 09:30 #

    Oezjaa…dat gevoel had ik een tijd terug ook over Jamai en toen zag ik hem ergens op tv – weet niet meer waar- maar dacht toen ook ‘tjee, hij kan toch best wel wat zeg!’. Iets met ‘kleine jongetjes worden ook groot…’ Met de Passion zelf heb ik niet zoveel, maar wel weer een leuk blog!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Judas, the musical | feetjeblogt - 2 april 2015

    […] mee. ‘Wat komt die nou weer doen?’, dacht ik. (Inderdaad, ik heb niks geleerd van mijn Jamai vooroordeel van vorig jaar). Tot hij zijn scheur opentrok. En met één van de allerslechtste nummers van Marco […]

Geef een reactie

