Zwart / Wit

30 Mrt

De één noemt haar een held, de ander heeft het over een racistische k*thoer die een moord heeft gepleegd.

De één noemt hen slachtoffers, de ander k*t Marokkanen die hun verdiende loon hebben gekregen.

Weet je, of je nu het één roept of het ander. Of je het nu wilt of niet…je doet eigenlijk allebei hetzelfde.

Ongenuanceerd

Het is óf zwart, óf wit, niemand die tegenwoordig nog de moeite neemt om elkaar te ontmoeten in het grijze gebied. Veel te onwennig, veel te genuanceerd. Stel je toch eens voor, zeg! Dat je je mening zou moeten nuanceren. Dat je je moet verplaatsen in die ander, elkaar tegemoet komen misschien wel. Gatverdamme!

Nee hoor, niets zo veilig en lekker als met de vinger wijzen. Vanachter je toetsenbord vooral even aangeven aan welke kant jij staat, vaak in ontzettend, ondubbelzinnige, duidelijke taal. Waarom?

Waarom kunnen mensen in dit geval niet gewoon zwijgen? Ik bedoel, ergens huilt een vrouw zichzelf in slaap, herleeft het moment waarop ze die fatale schoten heeft gelost omdat ze zich zo bedreigd voelde dat ze niet anders kon. Vier wijken verder huilt een andere vrouw. Om haar zoon, die ze niet kon beschermen tegen zichzelf. Die ze niet op het rechte pad wist te houden en die uiteindelijk dus deze doodlopende weg insloeg. Beide vrouwen maken kennis met pijn en verdriet, in een orde van grootte waarvan de meesten van ons zich niet eens kunnen voorstellen dat het bestaat.

Onderbuikgevoelens

Ik was zo blij dat de wind rondom de PVV weer een beetje was gaan liggen in dit land, waarom  nu weer deze nieuwe storm? Waarom altijd maar weer die focus op afkomst? Zal ik eens heel eerlijk zijn? Ik ben ook maar een mens. En ik heb ook wel eens last van onderbuikgevoelens als er een misdrijf wordt gepleegd en er wordt gezinspeeld op de afkomst van de daders. En ja, dan scheld ik ook hardop en roep ik iets in de trant van bijvoorbeeld die k*t Marokkanen of Pokken Polen, om zomaar eens twee groepen te noemen.

Dat doe ik, maar dat doe ik binnenshuis. En daar ben ik niet trots op, maar dan ben ik het wel even kwijt. Want op dat moment voelt het ook even zo. Maar zo hoort dat volgens mij ook te gaan met onderbuikgevoelens toch? Je laat even een natte scheet en dat lucht op. Maar omdat je weet dat dat stinkt en de lucht die je verspreidt de sfeer in je omgeving niet ten goede komt, doe je dat niet in gezelschap. Vind ik. En hé, ik woon in de Randstad en ik ben echt niet blind wat er hier gebeurt. Maar het gaat me domweg te ver om alles over één kam te scheren. In een hokje te stoppen. Gewoon, omdat dat zo lekker overzichtelijk is.

Die hangen we apart!

Ik ken mensen die van zichzelf zeggen dat ze absoluut niet racistisch zijn. Die zeggen (ik citeer) “Er zitten ook heus wel goede buitenlanders bij hoor, die hangen we wel apart.’ Onnodig kwetsend volgens mij en ook nog eens hartstikke dom. Want volgens mij is het veel minder werk om ‘de slechte’ apart te hangen; criminaliteit is namelijk niet iets wat wordt bepaald door je afkomst. Geloof ik niet in.

Criminelen zijn criminelen. En of dat nou Turken, Friezen, Marokkanen, Amsterdammers, Limburgers, Polen of Rotterdammers zijn, het zijn criminelen. Punt. En we hebben een groot maatschappelijk probleem als we kijken naar de toename van de criminaliteit. En dan met name het toenemende geweld daarbij. Dat mogen we best benoemen. En over in gesprek gaan met elkaar. Zonder te wijzen, te schelden of ‘een kant te kiezen’. Dus niet gaan lopen demonstreren omdat de vrouw van de juwelier veroordeeld moet worden (guess what: ze heeft al levenslang door wat er is gebeurd) en ook niet gaan roepen ‘zie je nou wel, al die buitenlanders zijn hetzelfde’.

Niet Wit. Niet Zwart. Maar ergens in het midden.

Doe allemaal eens een stap naar voren en kom elkaar tegemoet. Zou zomaar eens heel constructief kunnen werken.

 

Bron foto: Jimmy Brown

 

Eén reactie to “Zwart / Wit”

  1. jolan 2 april 2014 bij 12:17 #

    Heb een gedeelde van deze prachtige tekst gedeeld op fb thnx gr. Jolan

Geef een reactie

